Gå til innhold

Kaldstartproblem E39

Ranger emnet


ClassyHD

Anbefalte innlegg

Hei! Har et problem med at bilen rister når den blir startet om morgen. Etter 10sek, går turtallet ned, og bilen stopper. Har hatt bilen på verksted, og de fant 3 vakumslanger som var hull i. Men problemet er der fortsatt. Prøvde i dag igjen, stoppet ikke på tomgang, men ga den litt gass, så stoppet den igjen. Hva er årsaken? Diagnosen sier feiltenning på 3 sylindere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tennplugger (evt. bytt de) og plugg kabler (evt. bytt de).

Kan også være coil/tennspole, eller en temp. sensor som tror det er varmere enn det er og ECU gir for lite bensin til en kaldstart.

 

Diagnose er alltid greit, les ut verdier fra div. sensorer og se at det stemmer - ikke bare feilkode avlesning.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ser jeg ikke noe poeng i, med mindre de er defekte. Tror ikke det er symptomet her, men du vil se det på en evt. diagnose.

Motor går som regel ikke i det heletatt hvis veivaksel sensor er defekt, men noen motorer kan fremdeles gå hvis kamaksel sensor er defekt, litt avhengig av styresystemet.

 

Er du litt over middels kyndig i elektro kan du teste disse to giverene med et multimeter og måle motstand.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med plugger du og og hvis ikke det hjelper så bør du ta en titt på coil/tennspole og plugg kabler.

 

Jeg vet ikke hvilken motor og ei heller hva slags tenningssystem du har, men det kan være én coil til hver plugg, tennspole etc.

Hvis det f.eks er to tennspoler så kan det forårsake feiltenning på de tre sylinderene den betjener (hvis du har 6 sylindra motor)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hvilken praksis verkstedet har, men en sensor som gir feil verdier kommer ikke nødvendigvis opp som feil, da må man inn å se hva den enkelte sensor faktisk viser.

Man kan også sjekke hver enkelt sylinder når det kommer til tenning, fortenning, innsprøytningstidspunkt ol. så en kan sjekke ganske mye mer enn bare en enkelt feilkode hvis man leter litt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår