Gå til innhold

Toppakning eller EGR-ventil?

Ranger emnet

misterx

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har en Golf IV 1,6 automat bensin, som etter etterkontroll hos verkstedet har blitt stående ute (3 døgn med 5-10 minusgrader). Når jeg hentet bilen i dag var den litt annerledes under kjøring, så jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan:

Det jeg la merke til først var en liten "ristebevegelse" i karosseriet når jeg lå i 80-90 km/t som kom og gikk. Den var der kun i "motorveg"-hastighet, og når turtallet lå ved +/- 2000 omdreininger. Det gikk bort når jeg slapp gassen og når jeg akselererte kraftigere. Ingen ristebevegelse i ratt eller forstilling, men i selve karosseriet (som om hele bilen "hakket" frem og tilbake; fremover mot kjøreretningen og bakover). Det var ikke veldig plagsomt, men nok til at man merker det. Men den var veldig liten, og såvidt jeg merket det (ikke sånn at du blir kastet frem og tilbake, for å si det sånn).

Kom så hjem, og ca 1 km fra parkeringen begynte den å fjuske noe voldsomt ved gasspådrag. Bemerk, kun ved gasspådrag. Varte i 30-40 sekunder, før det gikk over. Parkerte så bilen, før jeg tok en ny tur ca en time i etterkant for å virkelige kjenne etter og se hva det kunne være.

Tenkte jeg skulle sjekke "symptomene" på gåen topppakning ved start, og gjorde så det. Helt normal eksos (verken hvit, sort, blåaktig etc), helt normal olje (ingen gugge, utenom en bitteliten flekk ved oljepåyllingslokket på kanskje 3mm x 3mm), helt fin kjølevæske (ingen misfarging, ingen lekkasje og lukter også helt normalt). Den er også helt normal ved tomgangskjøring, nåla ligger presist på 800 omdreininger (en veldig svak vibrering kan føles i føttene, men den er veeeeldig svak). 

Kjøringen var også helt normal uten tegn til noen som helst av det fra tidligere på dagen.. 

Verkstedet fjernet forøvrig en melding jeg pleide å få opp etter 200-500 km ca (fikk opp "emissions - workshop"), da de ikke kunne finne noe relatert til eksos/utslipp. De har ikke tatt en titt på Egr-ventilen. Jeg mistenker det er den, da det er kun ved gasspådrag den fra tid til annen fjusker på og jeg føler jeg mister motorkrafta. 

Hva tror folket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider