Gå til innhold

2000 Audi A6 2.4 Quattro Automat Tiptronic kasse girer ikke

Ranger emnet


Veronika

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en 2000 Audi A6 2.4 Quattro med Automat Tiptronic girkasse, og i dag skjedde det noe merkelig. Stoppet på en bensinstasjon og skulle rygge inn på parkeringsplassen, men når jeg satte bilen i revers så bare ruset motoren uten at bilen beveget seg. Etter et par tre forsøk med å sette den i P, R, N, D så funket det igjen. 

Litt senere måtte jeg stoppe for veiarbeid og når jeg skulle kjøre videre så ville den ikke gire opp. Dro den opp i ca 55 kmt og da lå den på 6500 omdreininger uten å gire. Forsøkte Tiptronic men den ville ikke gire da heller. 

 

Stoppet så fort som mulig, satte den i P, R, N, D igjen og da funket det. Dette skjedde flere ganger etterpå og det var helt tilfeldig om det virket etter jeg hadde tatt P, R, N, D rutinen 1 gang eller 3/4/5 ganger etter hverandre. 

 

Har ikke hørt noe ulyder fra kassa. Bilen har gått ca 230 000. 

 

For noen mnder siden begynte kontrollampen for Check Engine å lyse. Hadde den på verksted og de slettet feilmeldingen. Fikk beskjed om at gass-spjeldet var veldig skittent og at det måtte skiftes hvis lampen begynte å lyse igjen, hvis det ikke funket så måtte jeg skifte lambda sensorene. 

Etter et par uker lyste denne innimellom, og nå har den lyst kontinuerlig i ca en mnd.

 

Har søkt litt på nettet og trodde først det var oljen som måtte skiftes. Ble usikker på om det kan være oljen etter jeg leste dette: 

VAG ZF5HP19

Denne gearkassen er beregnet for Audi A6 og A8 med firehjulsdrift. Har hatt store problemer med "Lock Up shudder" i biler med dieselmotorer hvor converter og glidekasse må skiftes. Disse enhetene har også en såkalt "evigvarende" olje som ikke skal skiftes. Hvis olje ikke skal skiftes så får man heller ikke skiftet filter, noe som gjør at slam og skitt blir værende i gearkassen. Dette medfører at solenoidene i ventilhuset ikke regulerer slik de skal etter en tids bruk fordi det sitter skitt i disse. Solenoidene i disse gearkassene styres ved hjelp av modulerte pulssignaler, og er derfor beregnet for å regulere gradvis, i stedenfor av/på funksjoner som eldre typer solenoider bruker opererer etter. Det stilles derfor mye høyere krav til renslighet i disse enhetene en ved mer tradisjonelle automatgearkasser. Disse enhetene har også problemer med sentersupport trommel i aluminium som revner i et av låseringsporene. Man mister blant annet revers som resultat av dette. Vær forsiktig med chipping / trimming av disse bilene, siden det ikke finnes spesielle muligheter for forsterkning. Ved kjøring med tilhenger, så må denne være moderat.

 

Hvor kan jeg sjekke om det er den girkassekoden som er på min bil?

Kan det være at bilen har gått i limp mode siden Check Enginge varslet lyser?

Hvis bilen går i limpmode, går den da inn og ut av denne modusen helt random? Trodde at dersom limp mode slår inn så er man stuck med den til man har vært på verksted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den går i nødmodus, såkalt "limp mode" så pleier girkassa å låse seg i 2. gir og da hjelper det heller ikke med den beskrivelsen du sier du har gjort.

Første tanken min er faktisk at ventilene i girkassa setter seg fast grunnet gammel skitten olje, flushing er da en mulighet, men hvorvidt det vil fungere eller ikke avhenger helt av om det er blitt skade på ventiler eller ikke.

 

Det med evigvarende olje er tull, ingenting som er evigvarende i bilverden.

Audi har senere endret på dette og nå er anbefalt serviceintervall på automatkasse 60'000km/4år, gjelder både gamle og nye girkasser.

 

Girkassekoden står på side 1-2 i serviceheftet ditt. Der er det en klistrelapp med mange koder på.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg syns det høres rimelig tullete ut med evigvarende olje, ja. 

 

Hadde bilen på diagnosetest i dag men der var ingen feil. De sa jeg kunne prøve å flushe og skifte oljen men at det mest sannsynlig er kassa som er gammel og sliten. 

Kjørte litt i dag og merket ikke noe til problemet. 

 

I går når dette skjedde så hadde jeg kjørt i ca 4 timer og vært over Hardangervidda, der er det jo ganske kaldt. Har ikke kjørt bilen så langt uten pauser før. 

Kan det være en sammenheng mellom langkjøring og at oljen har blitt varm og og kanskje ekstra tyntflytende av dette, i kombinasjon med kulde? Jeg har ikke hatt bil med automat tidligere så jeg har lite peiling på dette..

 

Skal flushe i helgen, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, bilen har gått langt og det er sikkert ikke byttet olje tidligere, så at det rett og slett er slitasje kan ikke sees bort ifra, men jeg mener at det er verdt å koste på et oljeskift med flushing å se om det hjelper. 

 

I en feilsøkingsprosess på girkassa er det uansett det første stedet og begynne.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har akkurat byttet olje og filter på min automatkasse. Jeg brukte olje fra biltema http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/TRANSMISJONSOLJE-ATF-U-4L-2000036319/ Denne dekker spesifikasjonene som vag stiller som krav (VW/Audi G-052-162).

 

Jeg kjøpte filter med pakning hos skruvat, det ble billigst for meg. Når du taster inn reg.nr på bilen din hos skruvat så kan mest sansynlig se hviken gearkasse du har, jeg har FAU eller zf5hp19.

 

Her er er link til video som jeg brukte for å skifte olje og filter selv 

 

Det som er greia når du bytter olje er at ved oljeskift får du ikke ut all oljen av girkassa, det ligger mye igjen i converter osv. Girkassen rommer ca 10 liter totalt og ved oljeskift uten flushing så får du ut, i beste fall, ca 6-7 liter.

 

Er et firma i Horten, Vestfold som heter ryes bil og de tar ca 4000,- for flushing av kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På en laguna, srayet jeg kontakten som går inn på girkassa med el-spray. Sprayet mye.

Så virka kassa igjen. 

Mye skitt og salt på veiene.

 

Oljeskift hver 40.000 på automat

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår