Gå til innhold

ustabil motor temp passat 3c 2006

Ranger emnet


Steinar31

Anbefalte innlegg

Normalt på vinteren med TDI motor fra VAG! 

 

Ingen av mine TDI motorer har klart å holde 90'C konstant igjennom vinteren. Motorvei kjøring (90km/t+) så holder den 90'C og alt er bra. Så fort jeg svinger av og kjører rolig/i sentrum så faller temperaturen. 

 

Kan jo så klart være termostaten som står opp, men tror det nok er TDI svakheten som slår inn

 

Er også flere som sliter med dette:
http://www.tv2.no/a/3686165

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hatt bilen i 6 år, aldri opplevd dette. Kan defekt toppakning føre til sånn ustabilitet?

 

og en ting til, vi bytta sirkulasjonspumpa, en vannpumpe av noe slag som står under ved høyre hjørne fremme.. denne bråker noe merkelig mye, akkurat som den jobber ekstra hardt, roer seg ned i 5 sekunder, jobber som bare det igjen, konstant. Dette kan jo kanskje skyldes defekt toppkning som gjør at pumpa må jobbe ekstra mye? noen som vet?

Aner ikke hvor lenge punpa som stod der har vært defekt, men jeg har aldri hørt denne lyden som denne nye pumpa gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få skiftet toppakningen først som sist, deretter kan du begynne å feilsøke på resten (hvis det trengs..)

Defekt toppakning kan sende kompresjonen inn i kjølesystemet og dermed oppstår det luft, det kan forklare noe av det du beskriver med temp. variasjon selv om det er meget normalt på en dieselmotor i vinterhalvåret. 

Tom. helt flett nye VAG med dieselmotor (uten dieselvarmer) oppnår ikke 90grader i vinterhalvåret med mindre du durer på motorveien noen mil.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler på det sterkeste å gjøre det iom. at du allerede må av med reima for å bytte toppakning.

Reima og vannpumpa koster ikke mange kronene så det vil ikke bli med enn rundt 1000,- ekstra + evt. kjølevæske.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lyden du hører kan være fra webastoen din som trenger en service. Vannpumpa er enten i drift eller ikke, så høres noe rart ut om den skifter tempo. 

Høres ikke ut som det noe i nærheten av deffekt toppakning. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart om lyden kommer fra webasto. Kjørt denne bilen i 6 pr nå, aldri hørt lyden. Sekundet etter oppstart etter at pumpa ble satt inn så kom lyden der. Defekt toppakning er det nok ja, det koker av vannet etter bruk, omtrent som det freser nedi tanken når den åpnes. vann nivået synker under bruk. Varmen kommer av og til inn i bilen, men stort sett kald luft. Høres ikke dette ut som en defekt toppakning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Totalt fravær av varme skyldes at det er så mye luft i systemet at sirkulasjonspumpa og da webasto stenges ned. Har trua på at dette ordner seg.

 

Ja, Webastoen slår seg av hvis den overopphetes (som kan skje av forskjellige grunner) men den stopper uansett når motor når stabil driftstemperatur, og hvis du har 100 grader på kjølevæska så skal heller ikke Webastoen gå, ei heller vil det ha noe å si når du har den temperaturen. Grunnen til at det er fravær av varme er luft i varmeregister og null sirkulasjon.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ene røret, det store, ut fra radiator er kaldt, selv etter langtur, det andre er varmt. Toppen skal av på onsdag, da er det enten ny toppakning som er defekt eller så er det toppen som har sprekk i noen av rørene, kanskje er det der kjølevæske havner siden Vann nivået i tanken er litt ustabilt, virker som det er 3 til 4 dl væske som forsvinner og som kommer tilbake i tanken når lokket åpnes, eller om det rett og slett er all lufta i systemet som gjør at nivået blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir varmt blir det trykk i systemet, det henger sammen. Følgen av trykket er at slanger utvider seg og det blir plass til med væske i systemet, så fort du åpner beholderen blir trykket normalisert og slangene går tilbake til sin opprinnelige diameter og væskenivået øker igjen. Det er normalt og skjer i større eller mindre grad på alle biler.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår