Gå til innhold

2.0 TDI sliter med start.. Av og til..

Ranger emnet

Mats VT

Anbefalte innlegg

Gjør som TKarlsen skriver, bytt glødepluggene førsts som sist..

Jeg vet at 1.9TDI har slitt med dårlig startmotor men jeg innbiller meg at 2.0TDI ikke har samme starteren, men jeg er virkelig ikke sikker. Lenge siden jeg holdt på med det..

Hvis det er tilfellet at motoren din er rammet av samme feilen på startmotoren må den byttes, brått en dag står du der med en bil som ikke starter.

Det kan også være noe galt med starteren selv om det ikke det er den med produksjonsfeil, bare så det er sagt.

Hører du om den drar motor fort eller sakte rundt? Sjekket tilstand på batteri, er det gammelt?

Kan være defekt/dårlig kontakt på kamaksel sensor.

Kommer det mye røyk når den omsider starter? Blå/grå røyk umiddelbart etter oppstart. (ikke hvit kondens)

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at 1.9TDI har slitt med dårlig startmotor men jeg innbiller meg at 2.0TDI ikke har samme starteren, men jeg er virkelig ikke sikker. Lenge siden jeg holdt på med det..

Hvis det er tilfellet at motoren din er rammet av samme feilen på startmotoren må den byttes, brått en dag står du der med en bil som ikke starter.

Det kan også være noe galt med starteren selv om det ikke det er den med produksjonsfeil, bare så det er sagt.

Hører du om den drar motor fort eller sakte rundt? Sjekket tilstand på batteri, er det gammelt?

Kommer det mye røyk når den omsider starter? Blå/grå røyk umiddelbart etter oppstart. (ikke hvit kondens)

- Om den drar den fort eller sakte rundt vet jeg ikke, men det høres ikke ut som den går tregere enn normalt

- Har ikke sjekket batteri nei, men bilen er jo 10 år gammel, og om det er skiftet batteri i løpet av den tiden vet jeg ikke. Har bare eid bilen i 7 mnd

- Røyk har jeg ikke sjekket, men husker at det kom litt røyk svivende opp på siden av bilen når jeg startet den tidligere i dag, litt grå/hvit farge.

jeg skal sjekke servicehistorikk :--)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket servicehistorikk, finner ingenting om at glødeplugger har blitt skiftet.

Når jeg startet bilen i dag, var det -3 grader ute, den kinnet litt, men kom litt kjappere enn i går (kom en god del grå røyk på siden av bilen umiddelbart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Et vanlig batteri tar skade å bli ladet ut. Da er det bedre om du bruker de pengene på et nytt batteri. Gjerne et AGM batteri 1-winking.gif

Jula har tilbud på AGM batteri. Underkant av 1000kr. Etter det drar du å kjøper originale / bosch plugger. Ikke biltema plugger. Få alt montert ;) Så kan jeg nesten sette en 10'er på at du får en bil som ikke får start problem under normale vinter temperaturer

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vanlig batteri tar skade å bli ladet ut. Da er det bedre om du bruker de pengene på et nytt batteri. Gjerne et AGM batteri 1-winking.gif

Jula har tilbud på AGM batteri. Underkant av 1000kr. Etter det drar du å kjøper originale / bosch plugger. Ikke biltema plugger. Få alt montert 1-winking.gif Så kan jeg nesten sette en 10'er på at du får en bil som ikke får start problem under normale vinter temperaturer

Godt at jeg er NAF medlem, slik at de henter bilen gratis og tar en batteritest på 200 kr :)

Så får vi se hva som skjer, må vel sikkert bytte batteri da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får spørre om NAF også har mulighet til å sjekke glødepluggene dine da 1-winking.gif Det gjorde Møller for meg. Om de fysisk sjekket pluggene eller koblet til en maskin for å sjekke vet jeg ikke. Men fikk vite at de var slitt og måtte byttes. 

gratis henting og 200 kr for test og lading av batteri og sjekke glødeplugger i samme slengen er en ganske grei deal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell oss gjerne hvordan bilen er i morgen da den har fått stått litt kald da smile.gif

Om bilen er vanskelig å starte da så er det glødeplugger neste 1-winking.gif

Tror ikke det tok 1 sekund en gang fra jeg vridde om til motoren var på.. Så tipper vi kan anse saken som løst 1-winking.gif

Takk for all hjelp da smile.gif

Bilen var forøvrig så godt som ned fryst også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider