Gå til innhold

Elektrisk bakdør ,ukontrolert åpning .

Ranger emnet

mercedes124

Anbefalte innlegg

Jeg erkjent med ved to konkrete tilfeller at elektrisk "bakluke" på Octavia stasjonsvogn har åpnet seg . Begge tilfeller på 2015 modeller -

Første tilfelle ,døra sto åpen når vi kom ut om morgenen ,og det kan sikkert hevdes at fjernkontroll må ha blitt aktivert i løpet av natta !

Derimot i tilfelle to ,ringer noen i nabobilen til eier og sier at "nå gikk døra di opp" .. Eieren var flere kilometer unna og uten sikt til bilen.

Spørsmålet da blir om hvor "sikkert" er systemet , og kan det eventuelt koples ut ? Lite tillitsvekkende når du handler julegaver som du legger i bilen ,og når du kommer ut så er bilen kanskje tom ! Elektrisk nøkkelfri start og døråpning krever at man nøkkel i lomma eller i ei veske. Har noen tips om "sikker låsing " ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ,og klart fornuftig å meddele selg om tilfellene. Virker ikke som man kan være helt trygg ?. Fullt forståelig at luka går opp ved et utilsikta trykk på fjernkontrollen ., som oppfattes som normal virkemåte for å åpne . Derimot går folk flest rundt med "nøkkelen " i lomma ,og da selvfølgelig  kan aktivere luka  ubevist. Løsningen finnes utrygg på meg, all den  tid et tykk på nøkkelen kjører opp luka og intensjonen med "luksusen" er å ikke fomle etter nøkler. Møller vil få opplyst låsproblemet , samtidig spørsmål om bensinforbruk som ligger langt over oppgitt forbruk, landeveiskjøring ,solfylt dag på sommerføre Oslo Strømstad. Resultat i snitt på landevei ,   oppgitt som forbruk bykjøring av Skoda. bilen har riktig nok ikke gått men 500 mil , 4X4 , bensin med DSG .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låseproblemet kan som du nevner være utilsiktet åpning, men jeg ville nå fått sjekket det ut uansett, jo tidligere jo bedre.

Ang. bensinforbruket vil du nok ikke komme noen vei, se litt forklaring under.

Oslo-Strømstad regner jeg med var på E6/Motorvei? Det er ikke kvalifisert som landevei.

Landevei er typisk 70-80kmt i snitthastighet rett frem uten akselerasjon og bakker, selv da kan det være vanskelig å komme ned på oppgitt nivå.

Vet ikke hva det oppgitt forbruk skal være og hva du ligger på, men på motorvei vil den alltid ligge rundt en desiliter eller mer høyere enn på landevei.

Min 2013 A4 2.0TDI får jeg ikke ned under 0.56ltr/mil på motorvei sommerstid, og hvis jeg husker rett er det 0.09ltr/mil høyrer enn oppgitt på landevei.

Hvis jeg derimot kjører på typisk "landevei" og kjører pent klarer jeg å få den ned i 0.45ltr/mil, men da kjører jeg som en 110 år gammal gubbe med sixpence..

Nå på vinterstid ligger jeg farlig nær 0.70ltr/mil på motorveien og rundt 0.60 på landevei. Dropper mer jo lenger jeg kjører men må stortsett over 5 mil før den detter noe særlig lenger ned. Tar lang tid før den får driftstemperatur.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lås er noe Møller vil få spørsmål om, noe som virke utrygt  all den tid de fleste går med nøkkel i lomma .

Forbrukt ligger på ofte ca. .0.9 pr mil i snitt. Som nevnt , en høylys tørr sommerdag  strekningen Oslo Strømstad  med cruisekontroll  ,DGS i D og med et mer  moderat tempo enn fartsgrensa  tillater. De fleste vil vel tro at forbruk oppgitt under Landevei skulle kunne oppnås under disse forutsetninger ?Forrige bil, en 2013 TDI riktig nok ikke 4X4 var under 0.5 pr.mil ofte oppnåelig. Om dagens elendige resultat kan tilskrives kort kjørelengde , ca 500 mil ,  vet ikke ,men kanskje et håp om bedring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider