Gå til innhold

Topplokk - bytter man eller reparerer man Passat 2006 1.9?

Ranger emnet


Steinar31

Anbefalte innlegg

Etter å ha byttet toppakning forrige uke (+ vannpumpe og reg reim) mistenker jeg nå at topplokket er defekt på 2006 mod passat 1.9.

Om topplokk er gåent (det ble sett over når pakningen ble byttet og det hadde ikke slått/vridd seg) røntgen er ikke tatt.

Tipper det er kostbart å kjøpe nytt, men om det er en sprekk som kun vises på røntgen, er dette da noe man enkelt og greit kan fikse? 

Hva slags symptomer får bilen om et topplokk har en liten/godt skjult sprekk?

 

Bilen lider av følgende symptomer:

1. vanntanken har ujevnt nivå. Stappfull tank for 2 dager siden. Helt tom i dag. Mye væske forsvant ut når lokk ble åpnet. Ved kjøring i dag var tanken halvfull. Etter 1 km var tanken helt tom og det kom varsel. Røyk kommer fra tanken når lokk åpnes og væsken har roet seg.

2. Stort trykk når lokket åpnes, trykket er stort om bilen kjøres kun 1 km, eller står og går i kun 2 min. Væske spruter utover. 

3. Null varme, vet webasto viser NO FLAME feilmelding, men i denne bilen kom det ikke varme 1 eneste sekund når bilen ble kjørt 30 mil i dag.

 

Oljen er og har alltid vært fin. Ingen misfarge.

Aldri over 90 grader.
Sirkulasjonspumpen byttet i november.

 

Håper noen kan hjelpe. 

Km stand 193.400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fikk du jobben utført? Merkeverksted? Uavhengig? Privat? (Navnet trenger du ikke offentliggjøre, men hvilken kjede evt. er greit å vite)

Dra tilbake å klag å jobben og fortell akkurat det samme som du skriver her.

 

Hvis du kan skru selv så kan du ta å kontrollere termostaten din og sjekke at den fungerer som den skal.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget skeptisk til Mekonomen kjeden etter gjentatte tilfeller hvor deler og reparasjon er dårlig utført, hvorfor er ikke noe vits å utdype her.

 

Hvis termostaten aldri åpner vil motor gå varm og symptomene vil være koking og meget høyt trykk i kjølevæskesystemet.

Sprekk i toppen skulle ikke ha noe å si med mindre det er sprekk mellom en kjølekanal og kompresjonskammeret. Hvis det er tilfelle så må den isåfall være så tydelig/stor at det vil være synlig med det blotte øyet. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg syner er meget merkelig er at trykket kommer med en gang bilen starter. Jeg startet bilen, gikk ut for å se om nivået endret seg. Det holdt seg da stabilt. Men jeg kunne se at vannet i tanken bevegde på seg, som at det boblet inne i tanken. Lokket var på da og i helt fastskrudd posisjon. Antar at motor kan få vanntank til å riste lett, men det så ut som at vannet boblet ja, vanskelig å se da tanken ikke er helt gjennomsiktig. Stoppet bilen etter 1 til 2 minutter og da kom det skikkelig med freselyd og lyd fra selve vannet. Bilen var da helt kald.
Toppakningen er kjøpt på Bildeler.no. Strekkboltene og.

 

Det du skriver, om termostaten aldri åpner vil motor gå varm og symptomene vil være koking og meget høyt trykk i kjølevæskesystemet, kan jo da forklare denne merkelige hendelsen. Jeg har hatt bilen i 6 år og aldri bytta termostaten. Tviler på den ble byttet de første 3 åra også. Da er den kanskje helt gåen.. varmen var jo i bilen de første 25 - 30 milene før varmen forsvant, men så er det dette med at brennkammeret kan være defekt også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ringte verkstedet nevnte de ned en gang at det kunne være toppen, dette har jeg ikke troa på. De hadde sett over toppen og ikke sett noen synlige skader. Det kunne være at temp endringer åpnet skjulte sprekker, sa daglig leder på verkstedet. Om temp endring lager sprekker så synes jeg det er merkelig at det oppstår stort trykk på en bil som er kald, som står å går i knappe 80 sekunder, der vannet bobler i det bilen startes. Temp endringen øker ikke så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte kr 8900 kr for arbeidet + nytt reg reim sett i desember. Delene hadde jeg kjøpt på Bildeler.no.
I dag har de sett over alt av rør og diverse som jeg ikke kjenner til, de testet og termostaten. De finner ikke noe galt og konkluderer med sprekk i topp, og helt sikkert IKKE sprekk i blokk. De fant feilmelding på webasto, "NO FLAME" som de også slettet forrige gang. Den defekte sirkulasjonspumpen som ble byttet kan sikkert ikke lage stort trykk i toppen antar jeg.
Det er ikke avtalt noe betaling for gang nr to, og om de krever betaling for arbeidet så kan de glemme det. Mener dere at jeg bør kreve tilbakebetaling for arbeidet som ble utført i desember? det var Møller Orkdal Bil AS som konkluderte med at det kunne være defekt toppakning. Derfor handlet jeg delene og hørte hva verkstedet skulle ha for å bytte toppakningen og ta regreim sett i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår