Gå til innhold

2003 Xl-7 2,0 HDI 16V RHW starter ikke når kald

Ranger emnet


Ballistic

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 2003 xl-7 med rhw motor som nå ikke starter når den er kald. Km stand ca 175.000 Dersom jeg bruker motorvarmer, og lar den stå på tilstrekkelig lang tid (dvs glødelampe ikke lenger lyser) ; starter den lett. Ingen røyk eller noe.Går også helt jevnt. Mistenkte først glødepluggene/rele, men plugger ble byttet i fjor på RSA. Virker som den evt ikke får nok diesel eller klare å bygge opp nok trykk i systemet. Har ikke fått tatt noen målinger ennå, men dieselfilter er nylig byttet uten at det ga noen forskjell. Har ikke klart å lokalisere noen diesellekkasje så langt. Hadde bilen inne til NAF test for en tid tilbake, og de fikk da opp følgende koder:
 
P0101 Air flow sensor circuit, at minimum limit
P0100 Luftmassemåler,avbrudd, kortslutning til jord
P1517 Kodet antistart funksjon, feilaktig funksjon (denne skal visstnok ikke bety iflg RSA)
 
I tillegg kom det opp følgende EOBD koder:
 
P00CC Drivstoff volum regulator, lav kontrollkrets for solenoidtilførselsspenning
P00C8 Drivstoff trykk regulator, kontrollkrets for solenoidtilførselsspenning
 
kan legge til at bilen er oppjustert fra 109 til 136 HK med autopowers tuningsprogram. Feilkoder lest av NAF er tatt på standard software (109 HK).
 
Drsom jeg skanner feilmeldinger med Autopower scantool/programmeringsboks får jeg op følgende feilmeldinger:
P0101 samt at det sporadisk kommer opp check engine lampa. Da har det vært kode P0221 Throttle sensor 
 
Er det noen som har noen tips til problemløsning, evt hvor det er best å begynne. Bilen var inne på RSA for garantirep. De slettet da P0100 koden og sa de  visstnok ikke fikk opp noen av de andre feil kodene. Dette var i sommer , og bile har som sagt alltid startet lett når den er varm.
kan det være noe med dieselpumpa? Evt at den lekker diesel tilbake når den har stått en stund, men ville den da ha startet så lett når den var varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

dette er ikke en helt ukjent problemstilling. Feilen ligger mest sannsynlig i at bilen ikke klarer å bygge opp dieseltrykk..

Den må ha minst 150 bar på høytrykksiden for å starte. Og om den har det, er en enkel sak for noen med original suzuki tester å se. Dette gjøres enkelt her ved å koble seg på før bilen prøves å starte.

 

Det som vanligvis er feilen er enten dieselpumpa, eller dysene, som jeg har mest tro på. 

Det blir innvendig lekkasje i dysene.. Å det går ann å overhale dysene med nye pakninger.

 

Vet ikke om du har lest deg litt frem ang disse bilene, men du bør vite at, å få opp dysene uten å ødelegge motoren er nesten umulig.

 

Nå er dette bare ett forslag ut av mine erfaringer, om du evt skulle hatt ett annet problem på din, vet ikke jeg. 

Har du feks lest ut feilkoder nå nylig etter at du slettet di sist?

 

EDIT: Overhaling av dysene er noe som gjøres mens de står i bilen. 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for svar.

Når jeg bruker autopowerscanneren får jeg kun opp feilkodene P1517 og P0101. Disse kommer opp igjen mer eller mindre med en gang etter de er slettet. har i det siste også fått opp P0221, men jeg merker egentlig liten eller ingen forskjell når denne feilkoden er oppe. Merker dog at den drar bedre og er mere turtallsvillig dersom feilkoden til luftmassemåler er slettet.P00CC og P00C8 har jeg ikke klart å få opp på min skanner, dette var noe de fikk opp på NAF test, kommentaren fra mekaniker var da at "denne motoren er det noe alvorlig galt med, og de er ikke spesielt rimelige å skru på" Tok den da tilbake til RSA som sagt, men de slettet da kun feilkoden P0101.Det jeg lurte på var om feilkodene P00CC/P00C8 har noe med dyser/pumpe å gjøre?Har bestilt nye glødeplugger samt gløderele, skal måle og se om det kan være noe her, men har også hatt mistanke om dyser eller pumpa.Hvis dysene var dårlige, ville den da ikke gå mere ujevnt/ryke mere under gange, evt være tungstartet mer eller mindre hele tiden.Kjørte gjennom en dyserens når jeg byttet filter etter anbefaling fra Nor-Diesel, men merket ikke noen spesiell bedring? Kan jo prøve å måle returmengde på dysene. Skal uansett ta en tur  bort på RSA og få litt kyndig hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De feilkodene du snakker om: p00cc og p00c8 har jeg aldri hørt om. Det må være noe fantasikoder de på naf har klart å finne fram. De eksisiterer ikke på denne bilen hvertfall..

 

P1517 er vanlig, og vil alltid være der.. P0101 er jo maf føleren. Da er det en feil her, hvis den kommer opp med en gang. Men her kan du bli lurt hvis du har chippa bilen så kan mye sånne rare koder dukke opp.. Er IKKE lett å feilsøke på biler som er tukla med i styreenheten. Det kan fort gå TIMER i feilsøking. og til tull pga dette. Alltid greit å ha den original først når du sliter med feil! bare så du vet det. En annen ting her, er at hvis innsuger er VELDIG sota igjen (noe som også skjer her) så kan denne feilkoden settes.

 

Feilsøkinga for denne er enkel:

"Start engine and check voltage between “E228-29” and “E228-30” terminals.

Engine speed at 3000 rpm: about 3 – 4 V
Engine speed at idling: about 2 – 3 V"

 

Er dette ok:Intermittent trouble or faulty ECM. 

ikke ok: Clogged or leaky air intake system.

If all are OK, substitute a known-good MAF sensor and recheck.

 

p0221 er en kjent kode. Det er vanligvis gasspedalfølern som sitter på luftfilterboksen.. Byttet en del av de..

 

Ang dyselekkasje, så nei du vil ikke få di symtomene du snakker om her.. Det er jo snakk om en mikroskopisk innvendig lekkasje fra tur til retur i dysa. Og når kanskje flere lekker bittelittegrann så kan d være nok til å ha vankeligheter med å starte når den blir kald. Dette er noe jeg snakker med erfaring på. Dette er kjent problem på disse.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Bilen stod med original software da testen ble foretatt, men skal legge inn original nå , så får jeg se om det blir noen forskjell. Antar at motor er kraftig nedsotet. Var vanskelig å få den til å dra noe over 3000 rpm når jeg kjøpte den, drar nå bedre(når den velger å starte da:)), klarer til og med å kjenne et lite 16v rykk når nåla passerer 4500.planen var å gjøre rent innsug/egr før jeg evt byttet sensorer. Hvor mange timer er estimert på overhaling av dyser ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår