Mogreid Skrevet Januar 6, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2016 Hei! Peugeot 307 1,6 SW bensin, 2005, 185000km. For ca. 6 måneder siden oppdaget jeg at ekspansjonstanken var tom for frost/kjølevæske. Jeg fylte på rett over en flaske med ferdigblandet frostvæske (husker ikke hvor store flaskene var, muligens 1 liter). Nå, 6 måneder senere er tanken tom igjen. Denne gangen gikk det ca en kvart flaske før tanken var full. Jeg kan ikke se noe tegn til lekkasje, hverken i motorrommet eller på bakken under bilen. Jeg kan heller ikke se noe tegn på at toppakningen er gåen (ingen hvit røyk, ingen "gugge" på peilepinne eller påfyllingslokket, ikke merkbart tap av ytelse, ingen olje i ekspansjonstanken). Har dere noen forslag til hva det kan være, og hva jeg bør gjøre? Hvor ofte fyller dere på kjølevæske? Mvh Michael EDIT: Har forøvrig aldri hatt noen problemer med overoppheting. EDIT 2: Førte på drivstofftype. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 6, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2016 Det er ikke normalt å etterfylle kjølevæske regelmessig da dette er et lukket system. Siden det er snakk om et halvt år og hhv. 1l og 0,25l så er det ikke snakk om store lekkasjen og mest sannsynlig bare en kobling som lekker eller en sprukken kjølevæskeslange. For å finne evt. lekkasje kan det være greit å sjekke over alle koblinger og slanger + radiator og se om det er tydelige tegn til lekkasje/tidligere lekkasje. Mogreid reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogreid Skrevet Januar 6, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2016 Det er ikke normalt å etterfylle kjølevæske regelmessig da dette er et lukket system. Siden det er snakk om et halvt år og hhv. 1l og 0,25l så er det ikke snakk om store lekkasjen og mest sannsynlig bare en kobling som lekker eller en sprukken kjølevæskeslange. For å finne evt. lekkasje kan det være greit å sjekke over alle koblinger og slanger + radiator og se om det er tydelige tegn til lekkasje/tidligere lekkasje. Takk for svar! Har markert nivå i ekspansjonstanken med tusj, så får se hvor mye den går ned. Kjølevæsken er ganske brun nå, selv om det bare er et par dager siden jeg fylte på, men regner med dette bare er rust/grums fra kjølesystemet. Jeg kan i alle fall ikke se noe oljefilm i den. Kan ikke se noen åpenbare tegn til lekkasje i motorrommet, men så har jeg ikke kommet meg under bilen enda. Skulle det være vise seg å være toppakningen, er det noen har som har erfaring med å bytte den selv? Haynes-boka er på vei, og jeg har en del verktøy liggende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 6, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2016 Uffda.. Blandet blå og rød kjølevæske? Da må du flushe systemet. Blanding av to forskjellig farger får en reaksjon som skaper "gjørme" i kjølesystemet og vil etterhvert strupe/tette kjølekanaler i blokka og i worst case ta knekken på vannpumpa. Du bør ikke vente for lenge med å få flusha systemet, og fylle på rett kjølevæske. Bytte toppakning er noen timers jobb og du bør ha litt kunnskap. Må av med reg.reim/kjede bla. og har du ikke det rette verktøyet til det/kunnskapen så blir det fort mye kål. Haynes boka forklarer dette godt så det er ingen umulighet med begrensede kunnskaper men du må ha teknisk forståelse. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogreid Skrevet Januar 7, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2016 Uffda.. Blandet blå og rød kjølevæske? Da må du flushe systemet. Blanding av to forskjellig farger får en reaksjon som skaper "gjørme" i kjølesystemet og vil etterhvert strupe/tette kjølekanaler i blokka og i worst case ta knekken på vannpumpa. Du bør ikke vente for lenge med å få flusha systemet, og fylle på rett kjølevæske. Bytte toppakning er noen timers jobb og du bør ha litt kunnskap. Må av med reg.reim/kjede bla. og har du ikke det rette verktøyet til det/kunnskapen så blir det fort mye kål. Haynes boka forklarer dette godt så det er ingen umulighet med begrensede kunnskaper men du må ha teknisk forståelse. Vel, er usikker på om det har blitt blandet. Jeg har ikke hatt bilen mer enn halvannet år, og jeg så ikke etter hva som var fylt på før jeg oppdaget at ekspansjonstanken var tom. Etter det jeg kunne finne på nettet skulle bilen ha rød frostvæske, så det var det jeg fylte på og håpte at den forrige eieren hadde fulgt fabrikantens anbefaling han også. Jeg hadde uansett planer om å flushe systemet. Tror vannpumpe og registerreim skal byttes neste service (185000), så tenkte jeg skulle flushe ut alt grumset før jeg satte i ny vannpumpe. Ser ikke ut til å være så vanskelig å gjøre selv, bortsett fra at man må fjerne et motorfeste. Kan man støtte motoren med jekk under, eller må man til med bro over motorrommet og kjettinger? Uansett så forklarer vel ikke blandet frostvæske at frostvæsken forsvinner. Håper på litt varmere vær før jeg skal drive å krype under bilen på let etter smålekkasjer. Har også en misstanke om en liten lekkasje i varmeregisteret. Har tidvis hatt problemer med dugg på innsiden i det siste (merket det først når det ble minusgrader), samt at her om dagen når varme apparatet gikk for fullt syntes jeg luften som kom ut virket fuktig. ACen har heller ikke virket så lenge jeg har hatt bilen, systemet er tomt for kjølegass. Går kjølegassen innom varmeregisteret? Kanskje jeg finner årsaken til to problemer på en gang :P Takk for alle forslag så langt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 7, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2016 Hvis det lekker fra varmeregisteret vil di merke fukt inni bilen ja, men med snø ute som dras med inn i bilen så kommer det fort fuktighet den veien også. Nei, AC systemet går ikke i varmeregisteret, men noe tilsvarende. Mest sannsynlig er det en pakning el. som har gått føyka. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogreid Skrevet Januar 7, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2016 Hvis det lekker fra varmeregisteret vil di merke fukt inni bilen ja, men med snø ute som dras med inn i bilen så kommer det fort fuktighet den veien også. Nei, AC systemet går ikke i varmeregisteret, men noe tilsvarende. Mest sannsynlig er det en pakning el. som har gått føyka. Jeg bor i Stavanger, så snø kan det ikke være :P Muligens det kan være vanninntrengning fra et annet sted da, har ikke regnet på en stund. ACen kan uansett vente til sommeren. Det er trykk i ekspansjonstanken, og væskenivået stiger når motoren er kjørt varm, men dette er vel normalt? Synker igjen når den har stått å blitt kald igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 7, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2016 Helt normalt med variasjon i nivå på kald/varm motor. Kan virke som det lekker fra varmeregisteret. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.