Gå til innhold

Frambremser henger på Corolla-93

Ranger emnet


mortensabo

Anbefalte innlegg

Mest sannsynlig er det nok bremseklossene som har rusta fast eller glidere som har satt seg fast. Bremseklossene må man pusse bort rusta i spora til bremseklossholderen/klaven med fil, pussepapir eller lignende, det beste og enkleste er om du har tilgang eller kjenner noen som har sandblåsingmaskin. Hvis gliderne sitter fast må man få løsnet dem og få dem til å gå fritt igjen, sitter dem veldig godt må man nok bruke mye varme for å få løsnet de og da kan det være lurt å kjøpe nye glidere hvis dem er veldig rustne. Viktig å få pusset rent skikkelig inni spora på bremseklossholderen også(bruke rustløser, rundfil og vaske rent med bremserens og blåsepistol etterpå). Og hvis det sitter noen tynne blekk på bremseklossholderen i spora til bremseklossene anbefaler jeg deg å kjøpe de nye, "Monteringsett for bremseklosser", koster ikke all verden :)

 

For smøring har wurth en veldig fin spray for smøring av bremseklossene, http://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/smoring/bremsepasta-ht. Sprayes på spora til bremseklossholderen(under de metallblekka hvis det er det), også plaeier jeg å spraye litt på spora på klossen og der kaliperen presser på klossen. For gliderne kan man bruke no ala http://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/smoring/bremsesylinderpasta. Den kan også brukes på mansjetten rundt stempelet til kaliperen.

 

Kan også være stempelet i kaliperen som sitter fast, det sjekker du ved å prøve å klemme stempelet tilbake med en stor vannpumpetang eller tvinge. Får du ikke stempelet tilbake kan det være lurt å prøve å løsne luftenippelen på kaliperen, hvis stempelet da går tilbake er det  skadet bremseslange/-rør, ABS-pumpe eller masterpumpe som er årsaken, men det er ganske sjeldent. OBS, hvis du løsner luftenippelen må du huske å lufte ut systemet igjen, kan komme litt luft inn.  Hvis stempelet fortsatt sitter fast må du nok skifte kaliper og lufte ut etterpå.

 

For å sjekke om du bør skifte bremsesklosser og skiver må du sjekke for varmgang på skivene, blir blåfarget, kan være vanskelig å se om skivene er gamle. På klossene bør du se etter sprekker i belegget eller om det har løsnet fra metalldelen, ta også en flattrekker og skrap mot belegget på klossen og sjekk om det fortsatt er hardt og fint, har det blitt veldig varmt blir belegget ganske porøst og klossen vil bli fort utslitt. Men hvis det ser ok ut, så er det bare å pusse opp og smøre :)

 

Hvis du finner ut at du må skifte klossene, og skivene ser greie ut men har litt slitasjekant eller rust vil jeg anbefale og skifte skivene samtidig. Og for bedre skiver anbefaler jeg jeg "Coated"/lakkbehandlet bremseskiver, f.eks fra brembo http://www.bremboparts.com/us/products/discs-drums/uv-coated-discs, koster litt ekstra, holder mye bedre mot all saltinga/rustangrepa her i norge. Men bilen din begynner jo å dra litt på åra, så kommer jo litt an på hvor lenge du kommer til å ha bilen. Er ikke vits å koste på seg hvis bilen bare skal holde 2år til eller no :)

 

Ble litt mye, men skal ha dekket det aller meste her nå trur jeg, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår