Gå til innhold

Bytte batteri - airbaglampa kom på?

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

Nå etter en uke stillstand på bilen var batteriet helt tomt! Jeg ladet det med en moderne Defalader et par døgn forrige helg, men i går ville det ikke gi noen effekt! 

Batteriet var nytt for et år siden, men har vært mer eller mindre utladet i over et halvt år. 

Kanske sulfateringsprosessen har gått for langt i en elelr fler celler og det er mer elelr mindre innvendig kotslutning?

Det var nede på rundt 8 volt, og den "intellegente" Defa-laderen klarte ikke å starte ladeprossen. 

Det er vel ikke mange elektroniske ladere som klarer dette i dag? 

 

De gamle med kun dioder og termisikring gikk og hoppa i noen timer, og så slo dem til. 

 

I morgen skal jeg kjøre noen mil med bilen, også i svingete veier, så kanskje jeg får sirkulert syra i batteriet og få det litt normalisert....

 

Så skal jeg kjøre på med lading i tre-fire døgn, om laderen vil. Så kan jeg vurdere om batteriet må kasseres.

Må også sjekke om det er for mye strøm som går til bilens komputere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Det var det jeg ikke ville høre, men jeg har jo vært borti sulfatering før, men har klart å unngå det på egne biler.

Batteriet ble byttet før jeg kjøpte den i fjor. Men det stod og ladet seg ut, da det var motorfeil på bilen. 

Etter leting etter ny brukt motor gikk det nok lang tid, smt at de prøvde å selge den til litt høy pris.

Dette er en Fabia 2003 modell.

Trenger jeg å kode om hvis jeg setter inn et batteri av nøyaktig samme størrelse?  

Hvorfor trenger bilens komputer å vite dette eksakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slipper du å kode inn batteriet på bilen,

Den er for gammel til det, så da du kan bruke hvilken som helst batteri1-winking.gif

 

Men kan si litt om kodingen?

dette er battery management control module
Dette systemet må fortelles at bilen har fått nytt batteri.
Det kodes i vag-com, nytt batteri angis med org vw delenummer. koden følger med batteriet det står oppe på toppen.

Batteri modulen holder tellinga på strøm inn og ut av batteriet, og stenger ned moduler i bilen. Etter som hvor mye strøm det er på batteriet.. om en har større batteri i bilen enn det som er programmert vil ikke det medføre noe stort problem, men indikatoren vil altså ikke være korrekt..
 

På urg så er det svert vanskelig å finne koden.

Nå er ikke alle batterier som har dette heller.

Så dette gjelder kun av nyere biler.

Så det gjelder ikke din bil altså.1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god informasjon!

Et problem mindre. 

Trolig en utgift til, men begrenset i det store og hele...

Skal nå bare for å være helt sikker gi det en sjanse til. Få det til topps og bruke det litt og se..

Og sjekke om det er noen forbrukere som stjeler?

 

Hvor mye kan man akseptere på Fabian tro?

Maks 200 mA?

- har målt opp imot det på andre biler, som var i drift....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom 1,2 Fabian seg på EU-kontroll i dag, og gikk rett igjennom. Oljelekkasje og feiltenning borte og fin gange. 

Motorlampa har ikke lyst siden motoren ble reparert. Så bare velstand.

Jeg fikk samtidig bekreftet at batteriet var defekt, etter 15 mils kjøring, som ble antydet over.

Batteritesteren sa i fra, samt at kontrolløyet var svart. 

NAF i Halden ga god service og de hadde batteri til bilen, og jeg handlet samtidig. 

Holder den på starteffekten nå, så trenger jeg ikke måle om jeg ikke finner det svært interessant?

Så nå er bilen gjennomgått på de fleste måter og klar for våren. 

 

Mangler hjulkapsler forresten. Har to, og en av dem sitter godt. Den andre slarker så da er det var en på bilen. 

Bør vel ta den av, da det ser litt rart ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår