Gå til innhold

feil med varslingslampa for kjølevann

Ranger emnet

Torbo

Anbefalte innlegg

På en Skoda Fabia 2000 modell jeg har hånd om begynte plutselig varsellampa for kjølevann å lyse.

Har sjekket kjølevann i bollen, og nivået er ok. 

Beveget litt på kontakten til føleren, tok den av og på, og fikk en kortvarig effekt, men så kom lampa på igjen ved neste kaldstart. 

Når motoren og kupeen blir varm oppfører bilen/lampa seg normalt.

Virker dette kjent?

Har noen gode løsninger?

Kan problemet ligge i ledninger, sensor eller instrumentet (loddinger)?

Hvordan får man ut instrumentet forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag renset jeg følertappene inni påfyllinsbollen og etterfylte litt kjølevann motbakke med var motor. Jeg fant ikke noen lufteskruer nemlig.

Det er blitt litt varmer i luften.

Men nå kom ikke varlingslampa og -lyd på, så det var bra.

Hvilke av disse tingene over er årsaken til at alt fungerer nå vet jeg ikke sikkert, men jeg tror det er rensen av målepiggene eller pinnene som stikker nedi bollen.

Vurderte å bruke tannbørste, men jeg valgte et tannlevgeverktøy. En skrutrekker kunne vel også gjort jobben.

VAr redd for at jeg måtte går over alle kontakter mellom sensor og instrument, men nå kryser jeg fingrene.

Det var litt grums i bollen som kansje skapter dårlig kontakt? Må kanskje rense systemet og fylle på ny frostvæske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var to elektroder som står ned i væska og så opplever jeg ofte at det blir møkk på disse og at det dermed gir utslag på lite væske. Fult mulig rensen av disse har "kurert" feilen.

Hvis det var møkk i kjølevæska kan det lønne seg å flushe systemet og fulle på ny kjølevæske.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider