Gå til innhold

Audi a6 1.8TQ 03 mod. Avleiring, oljesil skiftet 2 ganger. Trenger råd

Ranger emnet


Tjoolaiz

Anbefalte innlegg

Hei, prøver meg her for gode tips og erfaringer.

 

Fikk problemer i november med oljetrykkslampe og ulyd. Stoppet og ble tauet til verksted. Oljepumpe, oljesil, filter og olje ble skiftet.

 

Nå i januar dukket oljetrykklampen opp. Men det skjedde bare av og til. Ingen ulyd og lampe forsvant etter 10 sekunder. Jeg dro tilbake og de skiftet olje. Når jeg kjørte 1km fra verkstd kom lampe og lyd. Her ble det utført motorrens, oljeskift, filter og sil. Nå i dag kom problemet tilbake. Men bare oljetrykklampe. Så jeg regner med sil begynner og bli tett.

 

Dette begynner å bli dyrt, da jeg ikke kan dette selv. Har noen noe gode råd? Vet mange av disse motorene har dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har problem med det, men det skyldes LL-intervaller.

Høres ut som det er mye dritt som ligger rundt i oljekanaler ol.

 

Hvis verkstedet ikke har tatt av toppdekselet kan du med fordel gjøre det å se om det ligger mye dritt under der. Det gir en indikasjon på hvor mye det ligger ellers rundt i motoren.

Ny, fersk olje vil alltid ha bra renseegenskaper så den drar med seg mye dritt som ender opp i bunnpanna.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er instruks ja, men det er fortsatt opp til eieren å velge om han vil ha det eller ikke.

Trenger ikke vrake bilen for det der, men må bare sørge for å få ut all driten, som er en tidkrevende jobb.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nødvendigvis. 

 

En fortsetter med å ta motorrens helt til olje som tappes av er ren og det ikke er dritt i filteret. Er det vanvittig mye dritt i oljekanaler og i toppen som de ikke har fjerna holder det neppe med en motorrens for å få ut alt.

Av erfaring har det alltid holdt med to renser for mitt vedkommende, rens nr. to er det nesten ingenting i verken olja eller filteret.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du må skifte oljepumpa igjen. Med delvis tett sil så går pumpa tørr og slites ut på meget kort tid.

Anbefaler AutoRX (arxco.no), denne renser langsomt og løser opp dritten i olja slik at sil ikke tetter seg på nytt.

 

Det kan også være lurt å skifte oljereturslangen fra turboen, denne er ofte fylt med kokset olje.

 

Et alternativ er å fylle på billig delsyntetisk olje og AutoRX, sette på en oljetrykksmåler for å følge med på trykket og håpe at pumpa har klart seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår