Ragnarok87 Skrevet Januar 25, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2016 Hei Har noen calippere som sitter yselig godt på min bmw Trenger eit verktøy som passer inni calipperen som ikkje blir for "bredt" fordi da kommer den ani demperen. Kan ikkje skru av klaven som holder den da slangen på calipperen må av. Og slangen går ikkje av fordi den gir for mye motstand og er redd eg ødelegger den. Så må ha noe som kommer i mellom demper og calipper som ikkje blir for bredt. Bruker vel sånn blinks opplegg inni selve calipperen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 25, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2016 Hva er det du skal gjøre, løsne caliper for å bytte klosser el. eller ta den av (inkl. bremseslange)? Skjønner ikke helt hva du skal frem til, bortsett ifra at noe ikke kan være bredt. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ragnarok87 Skrevet Januar 25, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2016 Hva er det du skal gjøre, løsne caliper for å bytte klosser el. eller ta den av (inkl. bremseslange)? Skjønner ikke helt hva du skal frem til, bortsett ifra at noe ikke kan være bredt. Beklager! Dårlig formulært av meg. Calipperen skal helt av bilen fordi den er ødelagt. Bremseslangen må da frakobles den, men det kan ikkje gjøres før calipperen er av bilen (eller av festet sitt). Sliter med å finne verktøy som kommer i mellom å kan løsne de 2 skruene som holder calipperen fast (de som er festet til klaven). Hadde vært fint om du kunne linket meg til noe verktøy som totalt sett vil kunne gjøre jobben. Problemet med det eg har er at blant anna skrallen må ha ein ekstra del utenpå seg for at den skal kunne bruke de "blitzene" som skal inni skruene på calipperen. Du kan tenke deg at det blir da ein skralle, med eit "koblingsledd fra "stor til liten" + Pipe og så ein "blitz/skure ting" nedi pipa. Det blir naturligvis litt "langt" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Januar 26, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2016 Det er lurt å fortelle hva slags bil det gjelder. Og enda bedre med et bilde. Det er tydeligvis boltene som fester calipper til glidebolt du har problemer med. Er det innvendig 6-kant på disse boltene (Unbraco) ? Da bør du vel skaffe en kraftig Unbrako nøkkel, f.eks leddnøkkel med Unbraco, eller Unbrako bit som går rett på din skralle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ragnarok87 Skrevet Januar 26, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2016 Det er lurt å fortelle hva slags bil det gjelder. Og enda bedre med et bilde. Det er tydeligvis boltene som fester calipper til glidebolt du har problemer med. Er det innvendig 6-kant på disse boltene (Unbraco) ? Da bør du vel skaffe en kraftig Unbrako nøkkel, f.eks leddnøkkel med Unbraco, eller Unbrako bit som går rett på din skralle. Beklager! Det gjaldt ein bmw e36 1998 1.8 bensiner. Ja, de er vel 6 kantet :) Det letteste er vel gjerne Ubrako rett på skralle, problemet er at eg ikkje har klart å finne eit mellom stykke som går rett på skrallen og som umbrakoen kan gå rett nedi. Og har du noen ider til hva eg kan gjøre der skruen har begynt å runde seg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Januar 26, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2016 Du finner de to boltene som holder festebraketten for caliper til bilen normalt i bakkant av bremseskiven,glem glideboltene foreløpig. Når du løsner disse så kan du ta av caliper med festebrakett fra bilen. Etter på kan du trekke caliper fra glideboltene. Da står du igjen med en caliper og en festebrakett med glidebolter. Sett festebrakett med glidebolter i en skrustikke så løsner du glideboltene med en griptang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ragnarok87 Skrevet Januar 26, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2016 Du finner de to boltene som holder festebraketten til bilen,normalt i bakkant av bremseskiven,glem glideboltene foreløpig. Når du løsner disse så kan du ta av caliper med festebrakett fra bilen. Etter på kan du trekke caliper fra glideboltene. Da står du igjen med en caliper og en festebrakett med glidebolter. Sett festebrakett med glidebolter i en skrustikke så løsner du glideboltene med en griptang. Det stemmer, det er "der" det blir intressant :P Det er ekstremt knotete og komme til skruen som er "øverst". Men det går sånn "akuratt". Skruen nedenfor kommer man ikkje til uten å ta av bremseslangen, og bremseslangen får eg ikkje av uten å ta av calipperen, eller ta den av på motsatt side, men den sitter ganske godt fast i bremserøret :P (Elsker BMW og deres håpløse løsninger) Reiser på biltema får å få tak i noen ekstra verktøy for å se om ikkje det hjelper ettersom eg mangler den passer orginalt, og den som "avrundet" skruen er delvis knekt så må ha ein ny ein for å få tak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Januar 26, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2016 Hvis du snakker om glideboltene så er det ikke dem jeg mener. Jeg mener boltene for klaven som glideboltene står i,denne er festet med to bolter på navet på bilen. For og løsne disse boltene har aldri bremseslangen vært et problem for meg. Har gjort dette på flere biler hvor jeg ikke får løsnet glideboltene. Når dette er gjort er det bare og løfte ut caliper med klave/festebrakett og så skille dem fra hverandre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ragnarok87 Skrevet Januar 26, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2016 Hvis du snakker om glideboltene så er det ikke dem jeg mener. Jeg mener boltene for klaven som glideboltene står i,denne er festet med to bolter på navet på bilen. For og løsne disse boltene har aldri bremseslangen vært et problem for meg. Har gjort dette på flere biler hvor jeg ikke får løsnet glideboltene. Når dette er gjort er det bare og løfte ut caliper med klave/festebrakett og så skille dem fra hverandre. Tenkte på klaveskruene. Eneste eg kommer til med der er ein fastenøkkel. Pipen kommer borti slangen og gjør det umulig å snu/løsne Hva verktøy bruker du der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Januar 26, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2016 Kjenner ikke din bil godt nok men har som regel kommet til med fastnøkkel og et slag på denne så har boltene løsnet. Hadde vært greit om du kunne postet et bilde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 26, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2016 Hvis du bare kommer til med fastnøkkel så fester du to fastnøkler i hverandre, den blir da dobbel så lang og du får brukt mye mere kraft. Bruk CRC 5-56 eller WD40 på boltene, så løsner de lettere. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Januar 26, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2016 3/8 skralle med umbracopipe på så bør det gå. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.