Gå til innhold

VW polo 1.4 starter ikke

Ranger emnet

Piddi

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har problemer med at poloen ikke starter. Batteriet ble byttet siden det gjentatte ganger ble utladet, og dermed ble det trukket den konklusjonen at det var batteriet som var grunnen til at ikke bilen starter.

Men bilen vil altså forsatt ikke starte. Starteren sviver rundt, men ikke mer enn det. Det går fint å trille den i gang, og bilen går fint når den først er i gang.

Har noen tips til hva det kan være? Det er en 2010 1.4 bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om starteren bare "sviver rundt" uten skikkelig fart, så bør du sjekke tilkoblingen til batteriet, og jordforbindelsen fra batteri til gods.

Om det er batteri eller forbindelser som gjør at du ikke får nok spenning til start, så vil du også se at lys blir veldig svakt når starteren er i gang.

Om det er spenning nok, men allikevel ikke skikkelig fart på starteren, så kan det være starteren som er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Bwana antyder, har starteren normalt turtall når du prøver å starte? Vet du at det nye batteriet er oppladet? Om det er kjøpt nytt i butikk så er det som regel aldri oppladet.

De stedene man bør sjekke er polskoene. Disse skal være rene og satt inn med syrefri vaselin (kun tynn hinne). Så sjekke plusskabel inn på startmotor, samt jording mellom batteripol og chassis, samt jordlisse til motor/girkasse.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen satt til lading. Jeg målte batteriet og det var 12V, så jeg bestemte meg for å skubbe bilen i gang å ta en liten tur for å se om den ladet seg litt. Det gjorde den, og etter endt tur var det lett å starte bilen.

Jeg sjekket over skoene og koblinger, og alt så fint ut. Bilen er svogeren min sin, og jeg ladde ikke sett på bilen før i dag. Alt ser ut til å ordne seg nå.

Takk for hjelpen her inne, så får vi bare krysse fingrene.

God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et liknende problem på en For Sierra, som ikke ville starte med et dårlig batteri. Der fikk jeg opplyst at dateenheten trengte ca 9 volt for å fungere. Med nytt eller godt oppladet batteri fungerte bilen i lang tid etterpå. Husker ikek om batteriet ble byttet?

Er batteriet nærmest utladet kan det klare å dra starteren rundt, men i kaldt vær kan batterispenningen synke til under 8 volt og det er kanskje i underkant av hvilken spenning komputeren trenger for å fungere.

Bra at bilen går bra nå i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider