Torbo Skrevet Januar 31, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2016 På min Fabia 2003 med 1,2 liters motor er girene trege og upresise. Det er spesielt vanskleig å få lagt inn 3. gir. Da må jeg selv være nøyaktig for å treffe mellom 1. og 5. gir. Mulig jeg kan venne meg til det, men på en annen Fabia i familien går girene inn som i smør. Noen gode ideer her? Dette er vel et problem som gjelder flere bilmodeller, men jeg kan ikke legge inn forespørsel fler steder ifølge reglene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 31, 2016 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2016 Treg overføring, upresist justert eller treghet i skiftegafler i girkassa. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Januar 31, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2016 Da er det vel bare å smøre overføringer så langt jeg kommer til? Kan det være treghet under girstanga også på disse bilene? Bilen hadde stått lenge ute før jeg kjøpte den, så kan det ha vært fuktig inni bilen også? korrosjon? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 8, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2016 Var ute å smrte litt i dag. Tok av stakken/skjørtet under girstanga og smurte leddene og kula på stanga. Det gikk litt lettere, men ble ikke helt fornøyd. Smurte så vaieroverføringene mot girkassa, vippet av gummihetta på den trege delen og slapp noen oljedråper nedi. Syns fortsatt at det går litt tregt og ustabilt. Det kan virke som det er noe rart i delen mot girskifteleddene under der jeg smurte først inni bilen. På selve kassa gikk bevegelsene lett. Fjæra jeg tenkte på var ok, men slitt gummi i sentreringen. Får vel bruke den lit for å se om det går seg til. Litt for stor jobb å åpne under mekanismen inni bilen eller under.... Noen som vet litt mer om dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 12, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2016 Mulig jeg må sjekke ut "timingen" på gearoverføringen? Det ser både enkelt og komplisert ut.... Etter å ha forhørt meg litt, skal det være enkelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 19, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2016 Etter å ha smurt opp vaierne og kjørt 25 mil i dag gikk girene lettere. Så får jeg håpe det går seg til? Det er sideveisbevegelsen som er treg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet Februar 19, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2016 Har du fått skiftet olje på girkassa sidan bilen var nye? Viss ikkje, så er det nok lurt å skifte olje, Og sjekke om det er sponpartiklar i olja og på magneten på bunnpluggen. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 20, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2016 God ide! Tror neppe det er byttet olje, da serviceboka ikke sier noe om det? (tror jeg).... Har god erfaring med denne på T4 camperen: Castrol Transaxle SAE 80 GL4 Prøvde Gl 5 fra BT, men synkroniseringe ble for glatt på 5. giret. De hadde ikke GL4 og merkingen på flaskene var enlendig. Man måtte rive av en lapp på baksiden for å få tilstrekkelge opplysninger om olje, og han i butikken så ut som et spørsmålstegn, men han klarte å lire ut av seg at olja var god nok. Tenker jeg får holde meg til motoroljer derfra..... Bilen har statt stille lenge, så jeg håper det er vaieren? Den har fått en god blanding aav motorolje og WD40, så skal jeg kjøre noen mil med den i kveld så så vi se om det hjelper. Ellers er jeg klar for oljeskift. Andre forslag til oljer uten å bli runínert? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 20, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2016 Selv bruker jeg Fuchs Titan Sintofluid 75W-80 med god erfaring. Vær forsiktig med GL-5 på girkassen, girkasser på personbiler har tatt kveld grunnet bruk av GL-5 med hypoidtilsetninger, siden den angriper kobber, bronse, messing mm. Bruker man GL-5 på girkassen, må den hvertfall ikke inneholde hypoidtilsetninger. Liker ikke WD-40, 5-56 osv da de hjelper til å begynne med, for senere å gjøre det verre enn noen gang. Selv bruker jeg kun Pro-Long spray, evt. litiumfett på sprayboks. Aller best liker jeg Würth HHS 2000. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 21, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2016 Takk for gode råd! Kjenner til at hypoidtilsetninger ikke har noe å gjøre i girkasser. Men hvor fåt man tak i Fuchs Titan? Jeg er også mistenksom til WD40, me nsiden mange skryter den opp i skyene har jeg falt for fristelsen til å bruke de, men som du ser i tidligere innlegg var jeg ikke helt trygg og blandet inn motorolje. Jeg liter best CRC 556, men den er jo også for tynn til å gi varig effekt. Det er vel lett å bomme på girolje, da det er så utrolig mange varianter? Etter en langtur i går var bevegelsene mye lettere, trenger var en liten bevegelse for å få girstange i hvilestilling og derved lettere inngrep i 3. gir. Får vel sjekke olje i dag. Tror også jeg skal sentrere girvevelgelsene etter oppskriften over, da det kan virke som den andre vaieren som velger 1.- 2. og .3 - 4. har strukket seg en smule. Jeg får liksem ikke den sikre følelsen på at 1. og 3. gir smetter like godt inn som 2. og 4. - altså bakoverbevegelsen... Skal også sjekke avtappingspluggen, men får ikke skiftet i dag, da jeg må f tak i olje først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Februar 21, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2016 Ta en titt her dem selger her. http://www.basol.no/fuchs/gear-differansial-personbiler/titan-sintofluid-75w-80-1-ltr.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 21, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2016 Takkar! hvis den er veldig bra, også til galme Volvoer, kan det hende jeg kjøper flere liter... Det var ingen upris heller.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 29, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 29, 2016 Etter å ha kjørt bilen i minst 50 mil, og med tynn olje i girkablene, er bevegelsene praktiskt talt helt ok. Ikke direkte løs, men den spretter inn i normalstilling om jeg slipper girstanga. Tok også en justering i dag, og da ble inngrepet mot 1. og 3. også bedre. Nå tror jeg jaggu meg bilen er i orden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg