Gå til innhold

Olje flommer inn i sylinderne..trenger expertråd!!

Ranger emnet


Anweed

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg har hatt Golfen min snart to år, den har alltid brukt MYE olje når den når driftstemperatur (90 grader), samt spydd ut en sky av blå oljerøyk fra eksosen. For og forhindre dette har jeg fiksa en termostat som holder bilen på rundt 70 grader, og da har den funka som normalt.

 

På EUkontrollen nå fikk jeg såklart feil på avgass, og begynte da på jobben og bytte ventiltetninger som jeg mente var skyld i elendigheten. 

Bytta de, toppakning og tennplugger, pussa og gnikka alt rent og pent, ut på test tur, og alt virket lovende i ca 20 min, før oljerøyken kom tilbake, enda verre enn den har vært noengang.

 

Så da tenkte jeg det måtte være stempelringene, og begynte heller arbeidet med og bytte motor.

Når jeg da får av innsuget ser jeg at det ligger dammer med olje oppå ventilene som er stengt, og da var forvirringen komplett.

Det kan jo ikke være stempelringene hvis oljen kommer ovenfra? Har eg satt i ventiltetningene feil? Pressa de ned til de klakket seg på plass.

 

-Like mye olje i hver sylinder/brennkammer.

-Bruker ikke kjølevann

-Ikke olje i kjølevann eller vann i oljen

 

Kan det ha noe og si at veivhusventilasjonen går til friluft? (Mangler røret/slangen mellom oljepåfyllingslokket og luftrøret som går til gasspjeldet.)

 

Blir gal av dette, håper noen har peiling fish.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1999 mod 1,6 SR (AKL)   Ja, sku prøvd og finne ett brukt, Møller sku ha rundt 1500 kr for det ..

 

Ska høre med en kompis om eg kan låne komp.testeren hans smile.gif

Hadde villet begynt der å sett hvordan den var og tatt det utifra en test, om du ikke har eller får låne så har biltema et sett.

Som ikke er så dyrt.

kanskje ringene som har satt seg¨, så de slipper litt for mye olje igjennom, så dem ikke fungerer riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke hvor mye motoren er kjørt? 

 

Knekte stempelfjærer er jo en årsak ved høy kjørelengde? 

Sylinderlekkasjetest kan si mer om hvor det lekker..

 

Selv brukte jeg en gammel tennplugg og sveiset på et rør til en slange for ¨tilkoble kompressoren. Da fikk jeg de svarene jeg ville ha.

 

Mulig at du kan bruke epoxy i stedet for å sveise?

 

Og kompressor kan du finne på en bensinstasjon om ikke verken du eller naboen har?

 

Lekker (sudder) det fra oljepåfyllingshullet: stempler/fjærer

I eksosrøret: Eksosventiler

I innsuget: innsugn.ventiler (mer sjelden) og ikke så lett å høre hvis gasspjeldet er stengt via elektrisk styring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kjørt 195000 km.. Joda, men oljen kommer som sagt ovenfra. Det var oljedammer på innsugsventilene, har ikke sett på eksossiden. Burde nok tatt en lekkasjetest ja, har utstyr til og sette trykk på sylinderen, men eg må innrømme at eg ble dritt lei hele motoren, så nå er den snart utav og "ny" på vei inn. Kan gjerne teste og forske på den andre ved en senere anledning. Thanks anyways people :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår