Gå til innhold

Audi A6 2006 (reg. i 2005) Adaptive light defective etter bytte av lykter.

Ranger emnet


mikkelreven

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte en brukt A6 2.4 Quattro 2006 for 1 år siden. Merket at frontlyktene (xenon) var svært dårlige og 2 bilpleie firmaer har prøvd å polere men sier at det ikke går. Jeg kjøpte derfor 2 brukte lykter på Finn som var fra en 2008 modell. Dem er veldig fine og klare, så det er jeg fornøyd med, og dem kostet bare 4000kr for begge inkl. pærer og alt.

 

Men så starter problemene. Verkstedet som skiftet lyktene for meg fikk ikke lys i høyre lykt. I displayet på bilen kommer det feilmelding om adaptive light defective og bilde av en pære med kryss over. Altså 2 feilmeldinger. Diagnoseverktøyet dem brukte viste en feilmelding om "ingen kommunikasjon", og dem anbefalte meg å ta bilen til Møller for bedre diagnose. Møller fikk lys i høyre lykt ved å skifte "starter", som dem tok fra en av mine gamle lykter. Så nå er det lys. Men feilmelding om adaptive light er der fortsatt. Møller var ikke sikre på hva dette kunne komme av, og lurte på om bilen min faktisk hadde adaptive lys originalt. Og ja det hadde den, og den funksjonene fungerte strålende. Så jeg lurer litt på om det finnes lykter med og uten adaptiv light funksjon som ser helt like ut.. Møller kunne ikke svare meg på dette. Så jeg mistenker at jeg har kjøpt et par lykter uten adaptiv light funksjon, og derfor gir bilen feilmelding. Selger av lyktene hadde masse bilder av lyktene på Finn, og på ett av dem ser man inni lykten, og der ser det ut som det er en liten elektromotor og noen tannhjul som jeg antar kanskje er for adaptive light funksjonen.. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå..

 

Er lyktene mine ødelagt? kan det finnes lykter av denne typen uten adaptive light funksjon? Jeg har jo mine gamle lykter som virker som dem skal (bortsett fra matt plast), kan det byttes om deler hvis det viser seg at mine nye lykter er adaptive men defekte?

 

Håper noen kan hjelpe meg smile.gif

 

Kan også nevne at første verksted som byttet lyktene, skiftet også bremseklosser foran, og etter noen dager dukket det opp feilmelding om "brake pads".. Møller var ikke sikre på hva det kunne være, men siden fargen på feilkoden var oransje, så var det ikke kritisk og kunne være en ledning som har løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kan ikke mye om bil, og spurte selger om disse lyktene passet til min bil. Så det var kanskje naivt av meg å ikke sjekke opp bedre. Jeg legger ut linken til finn annonsen da jeg ikke vet hvordan jeg kan legge til bilder her:

 

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68061252&ref=conversation&fks=68061252

 

Går det å se ut i fra disse bildene om det er adaptive lys eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg virker veldig imponert over møller her etter hva du sa i første post... Mulig du var uheldig og hadde en ny mekaniker eller noe. Er vel kanskje litt dårlig hvis det er en kontakt til på de gamle lyktene kontra de nye

 

Bør da vel kunne gå an å kode om styreenheten så den vet at den ikke har adaptive lys lenger? Samme med klossevarsel, garantert dårlig kontakt venstre foran ute ved hjulet etter klosseskift. Så sant du ikke har el. parkbrems for da har du varsler på klosser bak også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg virker veldig imponert over møller her etter hva du sa i første post... Mulig du var uheldig og hadde en ny mekaniker eller noe. Er vel kanskje litt dårlig hvis det er en kontakt til på de gamle lyktene kontra de nye

 

Bør da vel kunne gå an å kode om styreenheten så den vet at den ikke har adaptive lys lenger? Samme med klossevarsel, garantert dårlig kontakt venstre foran ute ved hjulet etter klosseskift. Så sant du ikke har el. parkbrems for da har du varsler på klosser bak også.

Nå har møller verken lov til å programmere eller kode om noe som helst på bilene, så lenge dette ikke er noe som er relatert til bytte av utstyr som er defekt/ eller som skal byttes ut.

Du kommer aldri til å kunne få kodet noe på en bil så lenge det ikke er originalt som trenger ny kode på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert stemme ja, at dem ikke har lov. Høres litt logisk ut. Aldri jobbet på merkeverksted før så, ikke har jeg vært borti diagnoseapparatet som møller bruker heller, men har ganske mye erfaring med VCDS.

 

Men rimelig sikker på at man kan det med VCDS. Der kan man jo forandre kodinger på styreenhet ganske enkelt som forteller styreenheten hva slags utstyr den har.

Eksempel på koding med VCDS: http://www.ross-tech.com/vcds/tour/recode_screen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert stemme ja, at dem ikke har lov. Høres litt logisk ut. Aldri jobbet på merkeverksted før så, ikke har jeg vært borti diagnoseapparatet som møller bruker heller, men har ganske mye erfaring med VCDS.

 

Men rimelig sikker på at man kan det med VCDS. Der kan man jo forandre kodinger på styreenhet ganske enkelt som forteller styreenheten hva slags utstyr den har.

Eksempel på koding med VCDS: http://www.ross-tech.com/vcds/tour/recode_screen.html

Nå har nok dem en del mer erfaring en det du har med diagnose når det gjelder vag.

Får å drive med software og programmering it-verktøy, så må du ha flere kurs i året og det er et eget fag i dette.

Det utstyret som blir brukt på møller er nokså mye mer avansert. Da dem sender online til Tyskland av data på bilen.

Jeg har vag com selv, men den som blir brukt på møller er mye bedre å bruke.

 

Om du lurer på hvorfor dem ikke har lov, så kan du selv tenke deg hvordan bilparken hadde sett ut?

Alle bilene hadde vert omprogrammert på lys og andre tinger, som ikke er lovlig.

Og kan si det også om du omprogrammere noe selv på bilen din, mens den har garanti så vil den frafalle med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår