Torbo Skrevet Februar 11, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2016 Ekstra kabel mellom pluss på dynamo B+ og starter/batteri. Den ledningen går som regel rett på den tykke kabelen på starteren, i praksis er det pluss på batteriet, da det er en tykk kabelforbindelse derfra til batteriet. Det kan hende det er ok bare å rense eller sette på ny(e) kabelsko på ladeledningen? Sjekk først.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 12, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2016 Sikkerhet: Ta av kabelen på starter/batteri først, slik at det ikke blir kortslutning mot gods mens du holder på. Og sett den på til sist når du har sjekket ut kabelsko etc. En annen teori ang. ladelampa. Et batteri som er i ferd med å "ta kvelden", evt. med kotslutning i en celle, kan gjøre at dynamoen sliter. Som følge vil det gå ekstra mye strøm i + ladelningen, og derves stort spenningsfall og ladelampen kan gløde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 12, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2016 Et tips om man skal jobbe med kabler som er i direkte tilknytning til batteriet (starter, dynamo osv); Ta av polsko på minuspol på batteriet først, da kan man kortslutte alt man vil uten fare. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 12, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2016 God ide, jeg gjorde det alltid før, men har sluttet med det. På noen biler kan det nemlig bli feilkoder f.eks. airbaglampa (min bil) og noen andre biler kan gå i "nødmodus". Har ikek full oversikt over hvilke biler som er problematiske utover Skoda og Fiat, som jeg har opplevd dete på. men jeg har hørt at det er flere? Sikkert greit å sjekke med et Opelverksted, da jeg ikke vet hva som skjer her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 12, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2016 Sant, og nyere biler med PMS-system får enda fler underlige problemer etterpå. Frarådes på nyere biler, som du sier, så sant man ikke har tilgang til diagnoseapparat e.l. På nyere VAG må batterikapasitet legges inn etter batteriskifte, og det klarer man ikke uten VCDS e.l. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.