Gå til innhold

bremser golf 4

Ranger emnet


mercedes124

Anbefalte innlegg

Undrer på om noen har vært borti samme problem eller har synspunkter på en løsning ? Gjelder Golf 4 1.6 variant 2000 mod.

Byttet bremseskiver, calipere ,glidebolter og klosser på alle hjul. Alt kjøpt inn som ei pakke. Skiver er "malt" og henstilles til å kjøres reine. Samme originale stålfelger monteres etter skift og det oppdages at felger  forhjul lager subbelyd etter montering . Felger rengjøres uten at noe oppnås.. Telefon til del leverandør med spørsmål om erfaring , nærmest påstand om uoriginale felger eller sannsynlig vil gå seg til ved litt slitasje av klosser.

Nå er begge forhjul demontert etter at subbelyd ikke forsvant og konklusjon er at caliper tar borti felg. Det konstateres at bremseklosser ikke dekker de indre 10mm på bremseskiva  og stikker 10mm utenfor. Så lenge lufte skrue sitter på topp er det umulig å feilmontere ?Selvfølgelig er emballasje og gamle deler kastet , så spørsmålet er om noen har vært borte ilignende eller har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kunne tatt ett bilde av klossene og skiva påmontert, så kunne det nok vært lettere å sagt hva som er feil. Kan like gjerne være at du har fått feil skiver også som er for små, viktig å sjekke alle deler mot de gamle når det skiftes.

 

De aller fleste biler har flere forkjellige deler(skiver, klosser og kalipere). Jeg jobber selv for et uavhengig verksted, så jeg må alltid ta mål av bremseskiva før vi bestiller nye. Om det er sportsoppheng, ditt eller datt på bilen din er det vel bare merkeforhandlerne som har info om, hvis ikke du har et godt utfylt førsteside i servicehefte ditt da (PR-koder)(bare VAG), beskriver hva slags utstyr du har på bilen. Søk opp "PR decoder VAG" på google hvis du vil finne mer ut om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .Takker for innspill. Skulle lagt ved noen bilder ,men har bilen et stykke unna ,men skal se hva jeg får tak i. En erfaring er brakt på bane ,"kast ikke gamle deler" I alle fall før nye er utprøvd. Man føler seg jo sikker når det bestilles på reg.nr og  data på bilen stemmer med dele nr. på bestillings siden I ettertiden er det lett å se at det er nevnt "forbehold" .Jeg har kommet til en avtale som synes grei i første rekke. Får et nytt kitt skiver, klosser og calipere og prøver å  sammenligne for fysiske forskjeller. Sitter med ei gammel regning på klosser og skiver fra VAG med part nr. JZW 698 151 klosser og 1J0 615 301 M på skiver. Etter hva jeg ser ,så ser det ut til at skivene skal være 280mm dia. og jeg har etter regning fått     256 mm .. Kan vel ikke feilmonteres siden klosser går i caliper og i stempel Klosser ligger an på urørt feste og anlegg i caliper.Glidebolter .montres i gammelt feste og uten problem i caliper. Mulig når klosser ikke har full kontakt med bremseskive ,men stikker for langt ut og om dette kan bringe caliper ut av stilling slik at klaringer blir for små .( en teori )

Skal se hva som kan frembringes av bilder etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever også at slike kit kan være satt sammen feil, så vi tar alltid å dobbeltsjekker. Men hvis du kontakter leverandøren din og gir dem de to orginale delenr der, så bør dem kunne klare å overskjette dem og finne riktige deler til deg. Høres veldig ut som det er skivene dine som er feil :)

 

Er litt vanskelig å tre de klossene feil på kaliperen ja. Men klaringen mellom skive og holderen skal være  som på bilde her, bare et par millimeter, 2-5mm: 

https://c1.staticflickr.com/3/2836/9374441245_136e823140_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker .Svært avslørende bilde ! Og ja , etter litt turnering på leverandørs side mellom de forskjellige leverings tilbud som enkel parts og mer komplette sett så  åpenbare det seg merkelige ting. Under bestilling av enkelt deler oppgis dia. 280mm. på deres side mens i sett er størrelse ikke oppgitt ,men som "passer din bil" . Derimot på regning og under         dele nr. oppgis 258 (?)mm. Med skift til rette deler får vi se om problem med klaring felg  caliper forsvinner. Når det er gjort skal jeg informere om resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Status på avslutta bremseproblem. EU kontroll utført og godkjent. Råd 1 , kast ikke deler før jobben er avsluttet. Så lenge man ikke kjøper deler hos merkeforhandler er man prisgitt deleforhandlers påstand om "rett del"  til din bil. Du føler en viss trygghet når deleforhandler nettopp er retta mot "ditt merke" og har  ettertid prøvd å avdekke grunnen/løsning på  problemet . Skiver og klosser blei bytta med nye med rett type . Problemet var fortsatt manglende klaring mellom felg og caliper. Felger foran subber caliper og skaper "subbelyd" fra felg . Nye deler levert ,calipere  forespurt  produsent  for rett del og eneste tips ,en støpe feil. Nye calpere var like med hensyn ti passform. Originale stålfelger før og etter bremserep. og liten klaring også på alufelger. Løsning var kappeskive og tilpassing av design av calipere  til klaring oppnåddes. til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår