Gå til innhold

Setevarme - og litt radiatorlekkasje

Ranger emnet

Torbo

Anbefalte innlegg

På min Fabia 1,4 200 modell virker ikke setevarmen på førersetet. Jeg har ikke sett nærmere på det, men om det er noen som kjenner til problemet, kan det hjelpe meg med å finne feilen lettere.

Noen som vet hvor jeg skal begynne? 

Tilkopling til elementat?

Selve elementet(-ene)?

Regulator på dashbordet?

Reguleringen går fra 0 - 5 og jeg kjenner inen lunk på noen av innstilligene....

Gode ideer og erfaringer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Ikke spes. festlig dette, men varmeelementet går vel i en sløyfe, slik at et brudd vil stoppe all strømgjennomgang?

Jeg hadde håpet at det kunne være bryteren/regulatoren på dashbordet, men jeg får sjekke tilkoblingen under setet først, og så får det vel være med det til varmere tider? 

Et element koster vel litt også? Kanskje jeg kan få kjøpt et brukt høyre sete og ta elementet derfra om de er like?

Et brukt "venstreelement" er vel kanskje risikabelt.

Det var tanker, men trolig lite å spare? Sikkert tull om man renger på tidsforbruk...

...............................

Denne Fabiaen med 1,4 liters motor bruker også litt kjølevæske! Har fått med meg at toppakning har blitt byttet på en del av disse bilene. Tidligere eier hadde en stor lekkasje i det nederste kjølerøret fram til radiatoren. Det var rustet hull på det fler steder. Og slik kjøpte jeg bilen. Byttet rør og bilen går nå mellom 50 og 100 mil for hver gang jeg må etterfylle. 

Skal sjekke nærmere, men jeg er redd for at det nærmer seg en ny pakning pluss småting rundt dette. Den er visst enkel å skifte, men jeg liker ikke slikt på denne årstiden...

Forrige eier har nok kjørt med vekselvis lite kjølevæske, noe som styrker mistanken. 

Andre ting som bør sjekkes først?

Kan det være at jeg ikke har fått lurtet systemet godt nok? 

Triks her?

Har ikke sett noen lufteskruer?

Toppakningen har nok sittet i motoren i 15 år, så den har nok blitt utsatt for mange vekselvis sammentrykniinger av varm kald varm motor xxx antall ganger. Derfor tenkte jeg å ettertrekke toppen i håp om at det kan redde pakningen? 

me det er vel bare øsnketenking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rør toppen før du er sikker på at problemet med kjøleveske er der.

Sjekk først grundig om det er noe lekkasje av kjøleveske. Det hender det er små sprekker i noe plast, bl.a. termostathus slik at det lekker litt kjøleveske. Om det drypper ned på varm motor eller eksos så fordamper det, men du vil kjenne igjen lukten av kjøleveske.

Se også etter om oljen på peilepinne er majonesfarget p.g.a. iblandet vann. - da er nok lekkasjen i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar! 

Da bruker jeg litt tid på utvendig sjekk. Olje og kjølevann ser bra ut. 

Kanske jeg bør sjekke termostathuset?

Det sitter ikke helt i dagen, men jeg skal finne det...

Tenkte også å stikke innom NAF for å få sjekket HC i kjølevannstanken? 

I verste fall er ikke dette ille, da det er en enkel motor å bytte pakning på. Selv far kan klare det, har jeg hørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket alt utvendig, og fant en liten lekkasje/svetting ved radiatoren. Tror jeg har kontroll på det.

Det kan se ut som Bwana har helt rett, og jeg slpper trolig å bytte toppakning.

Skal likevel sjekke HC i kjølevann for sikkerhets skyld.

Men jeg tenkte setevarme. Ser at det er mye deksler og greier langs forsetene. Noen som hr gode tips for å få ut setene.

Vippe av deksler osv. sjekke strømtilkobling osv?

Setevarmeren burde vel holde lengre enn dette?

Dagens stand!

316994k.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Bwana er inne på det riktige. Nå har jeg sjekket på bauer og kanter utvendig, før og etter kjøring, og jeg ser en anelse frostvæske under hjørnet mot høyre side av bilen - til venstre for med når jeg står foran. Det er vel lite man kan gjøre med loddebolten når til dags, men jeg ser at endestykket er klemt sammen.

Kan man gjøre et klemmeforsøk med wisegripen? Noen som har forsøkt?

Ellers koster vel er radiator litt?

Men må man så må man......

Ang. setevarmeren: Er det noen som har reparert varmeelement? Kan man bruke en del av innmaten på en "sukkerbit" og skjøte elementet? Etter å har pusset av et. klarlakk eller isolasjon først?

Noen som vet hva et element koster sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å ta ut radiatoren i dag, men strandet på den øverste festeskruen på venstre side. Ok får vel ta ut lykta for å komme til? Men det stoppet opp det og! Det ser ut som størfangern må løsnes? Og da må jeg ta av vendtre innerskjerm, kan det se ut som?

Så det ble ikke lucky day to day. 

Fikk den såpass ut at jeg fikk lagt på pakningslim på det område det lakk, etter å ha renset med Aceton først. 

Temperatur føleren på venstre side var løs, så det ble en liten gevisnt...

Må la pakningssementen, type Reinz, få tørke til i morgen. 

Krysser fingrene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midlertidig reparasjon er foretatt. Fikk radiatoren tørr og renset med Aceton. La på Reinz pakningslim langs hele kanten på endestykket og tok pakningslim på temeraturføleren. Lot det tørke over natten mens radiatoren var tom og stod på skrå slik at det ikke skulle komme vann til fra innsiden.

Etter litt kjøring i dag ser det helt tett ut. Så da er det ikke stress med å kjøpe ny radiator.

Bringer et tips, om noen ønsker. Jeg frøs skikelig på fingrene, ikke minst på grunn av iskaldt verktøy. 

Tok verktøyet inn i garasjen og lunket det med propanbrenneren og du verden for en glede å skru etterpå.

Det var ikke så greit å bruke hansker der i de trange områdene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til setevarme. Tenkte å ta ut setet til helgen for å sjekke elementet(ene). 

Det er vel sidekollisjonspute på denne?

- I så fall må jeg koble fra den når setet tas av og ut, så er det spørmål om batteriet må kobles fra når setet taes ut?

- for ikke å få feilkode og lampe på dashbordet som lyser etterpå?

Skulle tro at ikke airbagen hadde forbindelse med komputeren når tenningen var slått av?

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst ikke ta av batteriet er alltid moro å få airbagen i trynet 1-winking.gif

På sikre siden så ta av batteripolen, du veit aldri om den rykker.

Er veldig sjelden det skjer noe når du kobler fra ledningen til airbagen.

Jeg regner med at det egentlig ikke skje noe. 

Feil kode vil du få uansett når du kobler av  airbagen om det er strøm på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ta av batteripolen før du begynner.

Så slipper du noen overraskelser?

Ingen problemer og slette lampen etter på.

Nå er jeg ikke sikker på hvor det er brudd hen på din bil.

Men skal du inn til elementet så må du finne fram nål og tråd?

Min mening er at om elementet inni sette er defekt så hadde jeg ikke gjort noe mer med dette.

Men er du flink med hendene så er det bare å kjøre på 1-winking.gif

Om det ikke er ledningsbrudd en plass eller om kontakten under sette er dårlig .

Da er det mindre jobb og bytte til et sette som er av samme stoff farge.

Og som er bare å koble på og alt virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! 

Veldig bra info!!

Jeg har drevet litt med bilelektronikk, men det er lenge siden og den gang var det ikke så mange ledninger og koblinger som vist på bildet! Men jeg tenkte likevel å prøve, etter å ha lest denne:

http://www.briskoda.net/forums/topic/295996-heated-seat-repair/?hl=%2Bseat+%2Bheater

Blir nesten skremt over hvor mye "elektromikk" som fins i dag!

Antar at det ikke burde bli særlig mer elektronikk i bilene enn der er i dag, da det kan skremme bruktbilkjøpere, og gi stor risiko for uforutsatte utgifter.

Men nå skal jeg i første omgang sjekke om jeg kan få tak i et brukt sete som virker. 

Tenkte å sjekke ut brukt radiator også, men det er vel litt risikofyllt?

Kanskje jeg bare skal kjøpe ny?

(-hadde jeg bare fått av den gamle?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider