mnj09 Skrevet Februar 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2016 Etter gode anbefalinger her på siden har jeg akkurat bestemt meg for selv å begynne å skifte olje på min Octavia 1.9 TDI. På tidligere biler har det gått veldig bra - så jeg er ganske optimistisk... Imidlertid et grunnleggende spørsmål: Hva er enklest/best mht å få ut den gamle oljen? Å drenere fra undersiden eller pumpe på oversiden? Tenker meg at det er enklest å pumpe fra oversiden - men fungerer dette etter hensikten - og kan det være fare for gradvis oppsamling av "gugge" i bunnen når man ikke lar alt renne ut? Tenker at man trenger en ordentlig pumpe for å få dette til å fungere. Er det noen anbefalinger til pumpe med god kvalitet og til rimelig kostnad? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Februar 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2016 Kjør motoren varm. Skru ut oljepluggen la den rinne ut. Bytt olje og filter. Ny oljeplugg høre med når du bytter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mnj09 Skrevet Februar 23, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2016 Ja, slik har jeg gjort det tidligere. Googlesøk viste imidlertid flere youtube-klipp av folk som sto behagelig og pumpet opp oljen i stedet. Så veldig behagelig ut - og jeg ble fristet/inspirert til å forfølge saken litt videre... om dette i det hele tatt er mulig å gjøre - altså pumpe opp oljen i stedet. Ingen som gjør det her inne - eller har god/dårlig erfaring med det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Februar 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2016 Poenget er å få ut drittet som ligger i bunn, noe som du ikke får gjort så godt med pumpe. Jeg har vel brukt pumpe på en bil. Men da hva den så senka at vi ikke orket å styre med å få den på løftebukken . Skru ut pluggen er den beste løsningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Februar 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2016 På TDI motoren så har du muligens oljefilter med løs innsats. Der kan det uansett være greit å ha en oljesuger for å få opp oljen i filterhuset / oljekjøler. Ellers så beskriver servicemanualen til VW / Audi oljeskift med sugepumpe. Med sugeslangen godt ned i bunnen får du muligens opp like mye slam som det renner ut i bunnplugg. Jeg bruker den ene og andre metoden ca. annenhver gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mnj09 Skrevet Februar 23, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2016 Interessant! Jeg tenkte uansett å la et verksted ta annenhver oljeskift (LL-service) og de åpner vel i bunnen - og dermed løser problemet seg med slam i bunnen, uansett? Hvilken type sugeslange/pumpe bruker du og kan den anbefales? Jeg fikk engang et gressklipperoljeskiftesett i gave - og pumpen som var med i dette var så utett at det aldri ble noe vakuum for å få opp oljen. Satser på litt bedre kvalitet.... :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Februar 23, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2016 Jeg bruker en sånn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg