Gå til innhold

Klakking på tomgang

Ranger emnet

Torbo

Anbefalte innlegg

Det er fristende å spørre om flere ting her på forumet, da det er utrolig mange gode råd å få.

Jeg begynner å bli kjent med min Fabia 1,4 2000 modell nå, men jeg er opptatt av å få den trygg og driftssikker. 

Må vel si at jeg er meget fornøyd med den gamle Skoda støtstangmotoren, som skal være enkel å serve selv.

Det som skjer nå om dagen er at motoren klakker på tomgang når den blir god og varm. Det virker som de hydrauliske vetilløfterne ikke henger med?

Ved å holde turtallet på ca 1000 omdr. kommer ikke lyden, men slipper jeg turtallet ned til 700-800, der den stabiliserer seg selv, kommer lyden. Det startet for noen dager siden, og da ver det "typisk" som det dreide seg om en løfter, mens når virkder det som flere rakler når motoren blir varm.

Jeg skiftet olje for 100 mil og to måneder siden, og brukte Biltemas semisyntetiske olje. Jeg har ikke målt oljetrykket, men det er mulig jeg setter inn en måler for å holde kontrollen?

Er det annen olje som er mer riktig for halvslitte ventilløftere?

(bilen er kjørt 100500 km.)

Kan det ordne seg med å foreta ny grunninnstilling av ventilklaringen?

Må jeg rett og slett bytte alle åtte løfterne? - kan det hjelpe?

Et "backupspørsmål"! - Kan jeg/man prgrammere komputeren/styreenheten slk at motorturtallet holder seg på 1000 o/min? 

Kan de repareres/reses, og det skulle være sot som har løsnet til seig masse, slik at de henger?

Hva sier de kyndige her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Det er vel mest riktig å kalle det tikking ja...

Men det rare er at det er periodevis? Og ikke når motoren får turtall?

I dag var motoren lydøs, selv etter en langtur på 20 mil?

Antagelser:

Sot på ventilstammene som gjør at ventiler henger?

Slitte hydrauliske løftere?

Prøve med en grunninnstilling av ventilene?

Prøver på det i morgen...

Håper jeg finner ut av det, da jeg er usikker på hvordan man måler med hydrauliske løftere?

Det står 0,20 mm i boka, og en mekaniker jeg snakket med i dag sa at disse motorene (1,4) skulle justeres hver 60 000 km.

Dette er neppe gjort på denne bilen?

Skjørtebank har jeg liten tro på, da lyden ikke er så dyp, og ikke rakling, og heller lyd ikke når motoren er kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg justert ventilene på min Fabia 1,4 med den gamle støtstangmotoren. 

I følge boka skal grunninnstillingen være 0,2 mm. På min var en minst en halv mm. Måtte skru justeringene 1,5 runder ned, noe som tyder på at dette ikke er blitt gjort før.

En oppegående og hygglig mekaniker på Åmål sa de skulle stilles for hver 60 000 km. 

Jeg startet motoren og kjørte den litt varm slik at olja ikke skulle være for stiv.

Justerte sylinder for sylinder 1 når 4 vippa og 2 nå 3 vippa og omvendt. 

Måtte bruke en trekloss for å trykke dem ned til "fast fisk". Jeg justere dem på 0,3 mm for sikkerhets skyld. Vil ikke risikere brente ventliler. Det får heller klakke/tikke litt i ny og ne. Det kunne jo også hende at det var litt sotrester på ventilsetene, eller at ventliene gikk tregt i styringene nederst.

Fant forresten ut av det var like bra å trykke ned løfteren med justerings-skrutrekkeren mens jeg sjekket med søkeren, og justerete samtidig.

Startet opp etterpå og kjørte den varm, og lucky luck! - Fin og myk gange.

Skal etterkontrollere en gang til i påsken, om det ikke er skiføre....

Skal også se på varmesetet, om jeg er modig nok?

Så at de selger innmat til 100 kroner på Biltema. Original innmat ca. 1000, brukt sete ca 1000, så om jeg finner ut av koplingene og kan montere inn Biltema-innmat, må vel det være et greit kompromiss?

Ser jeg bruddet og at ledningene er loddbare, kan det være fristene å sette på en lendningsbit med bue for å tåle strekk?

Er jeg riktig heldig så finner jeg et røket rele under setet? Men det skal vel noe til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...