Gå til innhold

Hvilestrøm

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

I dag var min Fabia 1,4 treg å starte. Batteriet er halvgodt, men bilen hadde bare stått en uke siden jeg kjørte med den.

 

Så målte jeg strømforbruket med alle strømforbrukerne avslått.

 

0,12 ampere. (120 mA).

Jeg syns dette er litt mye, og hvis jeg ganger det med 7 dager og 24 timer, blir det ca 20 amperetimer.

Batteriet er på ca 50 Amperetimer og med litt fradrag for manglende oppladingsgrad, virkningsgrad og slitasje/sufatering så har jeg i hedigsgte fall 30-40 amperetimer å ta av.

 

Her burde jeg altså ha igjen 10 - 20 amperetimer til start.

 

Så hvorfor jeg nå fikk startproblemer stusser jeg på?

- Jeg plukket ut sikringer, en etter en, uten at det ga utsslag på amperemeteret.

 

- Kan jeg ha glemt taklyset e.l.?

 

Hvor mye er vanlig i strømtap på en Fabila eller tilsvarende bil? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,12A er temmelig høyt strømtrekk. Min bil (med 68 Ah batteri) kan stå 2 mnd og startes uten problemer. Hører da at batteriet ikke akkurat bugner over av energi, men starter motoren på 2.3 liter og fem sylindre klarer det :) Rundt 30 mA er vel mer normalt? 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt så tror jeg strømforbruket burde synke til noen få mA en stund (noen minutter)  etter at du har tatt ut nøkkel og låst bilen.

Prøv å måle etter at bilen har stått urørt en times tid.

 

Om det er bryter som merker at panser er oppe, så bør kanskje den også lures.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve å måle etter en times tid. Jeg syns også 0,12 ampere er mye i hvilestrøm...

 

Må også prøve å lukke panseret, selv om jeg ikke ser noen panserbryter. Det kan jo være en slags føler? 

Lurer på om det kan være et backubatteri i radioen som ha "blakka" ut? Er det en død celle der, vil det suge strøm med fast strømstyrke, vil jeg anta. Ellers avtagende...

 

Komputeren har jo også en slags backupbatteri innbiller jeg meg, i alle fall tar den strøm til hukommelsen, batteri eller ei. 

 

Har kjøpt nytt batteri, Bosch, til den ene bilen, men dette Varta-batteriet stoler jeg ikke helt på. Trolig ikke det beste i utgangspunktet og nå er det noen år...

Har fått rista liv i Biltema-batteriet som var nytt i fjor, men stod utladet. Det grønne merket har vist seg igjen, men det er vel ikke dermed sagt at det har god kapasitet. 

Må prøve litt mer før jeg leverer det tilbake. men jeg får nok ikke byttet det, da forrige eier ikke hadde tatt vare på kvitteringen.

 

Bosch-batteri kom bra ut i en nylig NAF-test. Men en tidlgere NAF-test var Bosch langt dårligere enn mange andre, sammen med Varta. Mens da kom Biltema forholdsvis bra ut. Så ingenting er konstant tydeligvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bwana nevner måling etter å ha tatt ut nøkkel og låst bilen. 

Her kan det være noe, da låsen til bagasjeromslokket har elektrisk åpning av låsen. Det kan tenkes at det er et relé her som "spiser" strøm? (det må jo nesten være det, men om det er strømløst når bilen er opplåst er jeg usikker på).

Kanskje dette er forklaringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysteriet er løst!  (tror jeg.

 

Bilen har stått ulåst i garasjen med HANSKEROMMET åpent!

 

Der er det et "forferdelig" lys som stjeler hele 250 mA!

 

De 120 mA sank til under 10 mA, faktisk bare 3 mA etter nærmere kontroll og dobbelsjekk, når bilen stod låst en halvtime i låst tilstand!

Vet ikke om de 120 mA sank etter en halvtime med bilen ulåst, da jeg ikke har målt det.

 

Så her er nok forklaringen: 120 mA + 250 mA = 370 mA i noen dager (ca. 4) var nok til å tømme batteriet.

Det kan evt. kun være lyset i hanskerommet, men det er ille nok.

Tar jeg utgångspunkt i et halvgodt 50 Ah batteri som i praksis har knapt 40 Ah tilgjengelig, blir det 9 amperetimer tap i døgnet. Alternetivt 6 Ah.

Regnet om i dager medfører dette en utladning på knapt 6 eller 4 dager, avhengig av at ulåst bil også teller med?

 

Skal sjekke det også.....

 

Funnene er allerede ille nok: HANSKEROMSLYSET! - (luka stod åpen)!

- Hvordan kunne jeg glemme det?

 

Testing pågår, og jeg skal se en gang til at dette er riktig....

 

For å unngå å miste koden på radioen o.a. til hukommelse i bilen brukte jeg startkabler fra et løst batteri.

 

Koblet først dette ekstra-batteriet til gods på mootrblokka og pluss til plussledningen på bilen, før jeg huket av polskoen på batteriet.

 

Så koblet jeg til amperemeteret og sørget for at klemmene ikke kunne glippe av.

 

Så koblet jeg av pluss-klemma på ekstra-batteriet slik at hvilestrømmen fra bilens batteri gikk igjennom amperemeteret.

 

Slik er det koblet nå, mens jeg tester. Skal ut om litt å dobbeltsjekke.

 

Når jeg skal koble av igjen, kobler jet til plussklemma på ekstra-batteriet, slik at jeg er sikret strøm til tilen mens bilens batteri tilkobles.

Når den er skrudd fast, kan jeg koble vekk alle ledningene.

 

Vil jo heller ikke at aibaglampa kommer på igjen, selv om jeg nå har utstyr for å slukke lampa.

 

Det fungerer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg målt igjen:

Når bilen nå har stått ulåst etter over en halvtime i ulåst tilstand og strømmen gikk ned til 3 milliamapere.

Det gikk bare litt lengre tid før strømforbruket gikk ned. Det gikk først ikke ned etter en halvtime, så jeg lot det gå litt mer tid, nesten en time og da gikk strømmen ned....

Så tålmodighet gjelder tydeligvis når man skal måle.....

 

Så det er nok hanskelombelysningen på  250 mA som er synderen. 

 

De andre forbrukerne roet seg, og jeg håper det er normalt.

 

Utgangspunktet: 

Bilen stod inne i garasjen ulåst, og det var ikke naturlig å sjekke hanskerommet....

 

 

 

Takk for gode tips fra Quattro73 og Bwana!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår