Gå til innhold

Sikre veivbolten

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

 

Man må selv vurdere hvor seriøst dette er, men jeg vil kalle det et eksperiment.

På Fabia 1,2 ordnet jeg en lås for veivbolten. Det er kritisk om den løsner og den skal skrus til med et uhorvelig moment - 90 Nm pluss 90 grader. 

Jeg dro det jeg orket, men nådde ikke helt de siste 90 gradene. Vil ikke ha motorras, så derfor sikring. Brukte også Locktite, men siden den omtrent er konstuert for å løsne måtte jeg sikre. Her skulle det vært lingsgjenger, så hadde den aldri løsnet. 

 

Kappet av et 3 mm stykke av en 18 mm pipe og sveiset på et blikkstykke, 1 mm tykt.

 biplyd.jpg

 

Bøyde tappene i hver ende og limte saken fast til mutter og skive med epoxy.

 idt26u.jpg

 

Katta lurte fælt på hva jeg holdt på med?

 2gxkaq0.jpg

Han syns vel jeg er sprø!?

 

 

Så kan jeg kjøre trygt med en sparemotor.

Jeg vil ikke risikere å bli stående langs landeveien! Sikkert overdrevet det her, men det vil illustrere hva jeg sknakker om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier dette er "overkill" og noen sider det er for svakt. Dette er ment sm et ekskeriment, og ikke minst for å holde øye med bolten. Den løsnet på min kompis sin Caravelle med motorhavari som følge.

Se nå "i ettertid", som politikerne sier, at jeg burde festet "låsevingene" med skruer. Men da må jeg jo treffe med skruene i hullene...

Tenkte det var vanskelig å borre og gjenge nedi der, man jeg kan jo ta av bolten og hjulet, så går det jo greit. Men er det vits i det?

Mulig jeg gjør det en dag jeg har god tid?

 

Må kanskje gå dypere inn i denne motoren, 1,2 liter 3 syl., en dag også, da jeg ikke er fornøyd med oljeforbruket. Så at stempel nr 3 hadde litt mer olje på seg enn de andre, så jeg mistenkte stempelfjærer. Men etter flere utsagn skulle det ikek være noen problemer med disse motorene under topplokket, så jeg tok sjansen.

Det er ikke riper i sylindrene og ingen slitekant å snakke om, så kanskje det er bare slappe fjærer?

Får faktisk tak i både fjærer og stempler fra Autodeler i Berlin, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? 

Ser for meg noen utfordringer her.. Det er vel knapt nok reparerbare disse motorene?

Skal sjekke oljeforbruket litt mer nøye før jeg gjør noen mer.

Foreløpig er forbruket ca. 1 liter per 100 mil. Litt i overkant, syns jeg. 

 

På min VW Camper går det med en liter på 800 mil, og da skifter jeg oljen.

 

Jeg tok diagnose på bilen, og det kom opp at bensinforbruket var "to ritch" on bank 01. 

Hva betyr dette?

 

Kjørte 20 x 20 mil i Sverige nettopp og den gikk på 0,5 liter per mil med sparakjøring. Ellers går den på 0,6 per mil ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 2.3E skal veivbolten tightes med 450 Nm + Loctite.

 

Hvor gammel er bilen? Kan være den olje er drøyt tykk i kaldt vær, og ikke å anbefale om du bor i kaldere strøk og har en del kaldkjøring. Har du tatt en sylinderlekkasjetest?

Med tanke på pluggene dine, er lambda i orden? Eller er de bare våte og svarte av olje?

PS, husk katten før du kjører ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2003 modell 1,2 3. syl.

Det virker som det er olje på dem. Jeg tok sylinderlekkasje på mootren i dag, og det susa litt mer fra syl. 1 i forhold til de andre, men ingen alarmerende gjennomstrømning. 

Ventilene ble pottetette etter sliping, nye styringer og hetter. Samt regulering av lengden for å tilpasse arbeidsområdet til løfterne. 

Ventilene ble kontrollert med tusj og ikek maling som før i tiden. Jeg vilel være ekstra sikker på å ikke åpne "rakleverket" en gang til. Men nå ser det ut som jeg må.

Motorene er strengt tatt ikke reparerbare under topplokket, men siden det er deler å få tak i, så vil jeg prøve å bytte stempler. Det er jo bare tre stykker.  500 per stk i Berlin. Får jeg tak i lagerskåler kjøper jeg det også. men der stopepr det, tror ikke man får lagerskåler til disse "kjøp og kast" -motorene?

men sjekker med Autodeler ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veivbolten skal på igjeg skal jeg bruke ståltråd for å sikre vingene ut mot skiva. Epoxy også...

 

Tenkte litt på kamaklingsbolten, men der blit drevet trukket riktig vei, og vil bare feste seg mer om det glipper. Samme med oljepumpa, så disse trenger ikke ekstra sikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Fabia 1,2 ordnet jeg en lås for veivbolten. Det er kritisk om den løsner og den skal skrus til med et uhorvelig moment - 90 Nm pluss 90 grader. 

 

Hehe, uhorvelig moment. Svinghjulsbolten på motoren som står i morrobilen min er skrudd til med 950nm + locktite :D

Skrus disse boltene til med rett moment så skal de i utgangspunktet ikke løsne, setter du den inn med locktite så vil den ikke løsne av seg selv.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett! Tenkte egentlig at denne kunne bli en morobil, men når jeg nå ha sjekket ut innmaten, blir det ikke verken trimm eller styling på denne. Ville heller trimmet den ned - senket kompen litt osv.. Men jeg har et håp nå at den skulle gå 130 000 km til?

Min løsning er nok litt "overkill"på bolten, men det hadde sammenheng med at jeg ikke klarte å dra hele 90 grader etter 90 Nm.

Men i dag brukte jeg et mothold med to "fingre" som gikk inn i remhjulet og da fikk jeg 90 Nm og 90 grader, men det var like før jeg knakk armen.... (Brukte Locktite i tillegg). Så det er sikkert nok. men nå har jeg laget den, så kanskje jeg seter den på? Så fungere den som en låsemutter/bolt og så kan jeg sjekke av og til. Jeg vil ikke at motoren skal rase på grunn av en bolt som løsner! 

Hadde den hatt lings gjenger, ville jeg følt meg trygg, da motoren ville trukket den fast i riktig retning. 

Bolten til kamdrevet er motsatt i draget og den føler jeg meg mer trygg på. Den skulle også ha 90 +90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg den går på, men til slutt. Den kan være slik først, da jeg skal dra motoren noen runder med skralla før jeg starter slik at den ikke "banker" i gang uten oljetrykk. 

Går alt etter planen kommer den i gang i dag. 

Så må de jo innkjøres, og jeg kan vel ikke regne med at motoren er oljetett før jeg har kjørt 100 mil?

 

Kankje du Jesper1201 har gode råd for innkjøring? 

Variert kjøring/turtall elelr bare "light"?

 

Spørsmål to er om jeg tør å kjøre til Uddevalla med den i morgen?

Må sjekke om jeg har betalt NAF-medlemsskapet først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du en vel en ny motor nå etter all arbeidet du har gjort med denne motoren.

Så en god langtur, er jo bare sundt, kjører du normalt så skal det vel gå bra.

Så normal kjøring skulle holde i begynnelsen.

Så tror ikke det skal by på så mange problemer med bilen nå1-winking.gif

Du vil merke det fort om noe ikke er som det skal når du fyrer motoren, som risting eller hard gange, kjør litt i dag/kveld med den før du legger ut på tur.

Er det ikke ulyder eller noe og motoren går stille og rolig, så er nok det meste i gjorden med den.

Og du kan fint legge ut på tur.

En veldig fin tråd du har laget og alt du har gjort med denne motoren..1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd! 

Siden jeg er gammel og nervøs tenker jeg å ta med en lite olje, litt verktøy og litt tålmodighet. 

Svinger vel av noen sideveier mot kyststripa slik at motoren får roet seg?

Kommer sikkert til å stoppe og kikke nedi motorrommet et par ganger underveis? 

Går det skeis, blir det veldig stille på denne tråden - lenge...

 

Da må jeg finne ut av systemet på en annen måte. Kanskje Systembolaget også kan gi meg gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår