Gå til innhold

Oljeforbruk på Fabia 1,2 2003 mod

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor mange timer og minutter å sekunder, du har brukt på bilen.
Kan du også legge det ut i detaljer på dette 1-winking.gif

Så bilen ble oljetet, det hva da bra. Og at du klarte å få den til da☺
Må si du har gjort en helhjertet innsats på den bilen. Og nå har du tenkt å selge det kjæreste du har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ha flere kjærester og de er fra 60-tallet og nyere. Så jeg blir ikke arbeidsledig. Den verste biten er å fly på EU-kontroller. 

Min Volvo Duett og min Renault Dauphine må inn nå. Skodaen med 1,4 motor ble godkjent forrige uke, og "oljeslukeren" med 1,2 liters motor ble godkjent for en måned siden. VW camperen i og Fiat bobilen i fjor, og PV-en til min sønn skal inn til høsten. Renault 4-eren til min andre sønn ble godkjent i jula. 

Det er så enkelt med "barn" - gutter som bare parkerer bilene hos meg?! Og satser på at jeg som halvpensjonist ordner og har god tid? - Har vel aldri hadd så dårlig tid før, men så driver jeg med mye rart. ikke alt kan fortelles her...

Jeg har solgt tresnekka som jeg hadde i 25 år. kjøpte den for 15 000 og solgte den for 20 000 kroner. Riktignok med en motor alltid startet på første slaget. Så avskrivningen var grei nok. Den var fra 1937 - motoren også! 

Savne den... og ikkeminst i dag, da makrellen hoppet i havet...

Men jeg fikk ordnet en til katta, som har bursdag i dag!

 

Den skodaen med 1,4 liters motor stod et par uker og bare på den tiden var bremseskivene rustet mye! Måtte forske litt på det også.

- Dårlig stålkvalitet og kobberpartilker i bremseklossene! Det er som å be om rustproblemer.

Bremseskivene ble egenhendig dreid ned til friskt stål i desember, men ikke til under minstemål.

 

Ser at autodeler i Tyskland har "highcarbon" bremseskiver. Litt fristende å handel inn slike og buke billige bremseklosser uten kobberpartilker. Jeg sliter ikke mye bremser uansett, da jeg kjøre som en engel.

Støpejern ruster ikke like mye som ti ganger resirkillert stål som er vanlig i bremseskiver på ettermarkedet ellers, kanskje på nye biler også? Alle ska jo spare på ørene og la kronene rulle - for andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fasit: Det jer har gjort med motoren er nok ikke den endelige fasiten?

Jeg må innse at det kan være "plaster på såret", og jeg burde sikkert være fornøyd? 

Men ved kontrollsjekk av tennpluggene her om dagen viste det seg at det er oljespor på tennpluggene, riktignok er dem reine og har rikitg farge - gulhvite. 

Oljeforbruket ligger rundt 0,4 liter per 100 mil, litt mer enn jeg målte sist. Mer her kan det være målefeil, da jeg ikke har målt eksakt med decilitermål. Dessuten har jeg etterfylt med tynnere syntetisk olje, som jeg ville bli kvitt.

Syns fortsatt dette er mye på en liten 3-sylindrig motor. ?

Jeg har nok, som noen er inne på, brukt litt (for) mange timer på denne motoren, men jeg trodde jeg skulle bli 100 prosent fornøyd?

Jeg har overhalt en del motorer, mest Volvo og Fiat, og aldri opplevd problemer når alle målene var innenfor normale toleranser. 

Det var de her, men jeg kunne måle en ovalitet i sylindrene på opptil fire hundredeler, noe jeg ikke likte. Kanskje den "ustabile" alumiumsblokka vrir og vrenger på seg når motoren blir varm, og ovalteten øker? 

Jeg har en mistanke om at tilligere eier(e) har etterfyllt kaldt vann på varm motor ved en kjølevannslekkasje? Det var er halvfull treliterkanne i bilen med kjølevæske i bagasjerommet.

 

Jeg kan leve med forbruket, men jeg kan ikke selge den med god samvittighet.

 

Jeg snakket med Jartek på Jaren, en som overhaler motorer, borrer osv. og han mente ovalteten var innenfor, så jeg ble ikke klokere på denne motoren. Men han var ikke ukjent med problemet med oljeforbruk på disse motorene.

 

Han hadde en løsning, med nye stempelfjærer evt. stempler og hone den grundig i sylindrene, noe jeg var forsiktig med, siden jeg ikke tok ut motoren. 

Men da må "rakleverket" ut! 

 

Vet ikke om jeg er sprø nok til å spandere mer tid her? 

Jeg hadde håpet at oljeforbruket skulle dale når motoren ble innkjørt, men "den gang ei" (sa Tordenskjold)....  Og jeg er lei! 

Jeg er ikke nok konstruktør til å dømme denne motoren ned i kjelleren, men om jeg på amatørnivå skulle uttale meg, så er dette en kjøp og kast motor. Det er delvis bekreftet av "konstruktørene", da man ikke får kjøpt stempler, veiv- og rammelagre og verkstedsmanualen sier at blokka må byttes om den er slitt. 

Men det fins deler å få tak i fra andre kanaler, da ikke aller er fortrolig med dette. 

 

Jeg ser at noen av disse motorene går mer enn 200 000 km, så hva i all verden er det som har skjedd i min motor.

 

Nå har jeg ingen flere kløktige forslag. Og rådgiverne her inne på forumet har kanskje også gitt opp, da et er noe som ikke stemmer her? "Spøkelsesmotor"?

 

Om ikke mottar jeg forslag med takk. 

 

Tar jeg ut motoren og gjør en overhaling fra bunn av vil det kanskje koste mer enn det smaker?

Bytte stempler, evt. borre sylindrene. Bytte foringer i veivstakene, tilpasse og line opp. Bytte alle lagrene og videre. 

 

Jeg har to andre eksperimentelle løsninger før jeg ta det skrittet...

 men det kan vente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda mindre oljeforbruk?

Jeg har en ide, den også litt utenom det vanlige, men jeg slipper den løs...

Først og fremst aksepterer jeg motorekspertens råd. Men jeg har sett motorer med minst like mye slitasje som bruker mindre olje, så det må være noe mer mystisk inni denne motoren....

Bakgrunn for ideen:

Disse småmotorene er svært kompakte, med lite volum i veivhuset, og det vil naturlig nok oppstå pulsing i veivhuset. Disse pulsene, som jeg har vært inne på før, kommer i takt eller utakt med neste sylinder som befinner seg i innsugnings-takten, og derved vil olje nærmest bli utsatt for en "kompressor-effekt" oppover langs sylinderveggene. Om med halvslitte stempler som vagger inni der og en liten ovalitet i sylindrene sniker olja seg opp med god hjelp fra trykkpulsene fra veivhuset.

Flere hevder at oljefobruket er mindre når nivået er nærmere minimum på oljepinnen, og fraråder å holde oljenivået høyt. Det tolker jeg som en bekreftele på at volume i veivhuset er for lite. Nye Skodaer leveres med en literkanne olje i bagasjerommet! (tankekors).

Løsing: Koble på et et toms rør øverst på bunnpanna som går inn i en beholder på minst en liter. Denne skal dempe trykk - uff da, alt for mange ord for å fortelle at jeg skal prøve ut en trykkutjevningstank!

Det var tanken!

Den sammen med et undertrykk i veivhuset, som jeg allerede har, kan kanskje få ned forbruket til 0,2 liter per 100 mil, som er målet!

- Må jo holde spenningen oppe.... 

 

Jeg har en ide til, men den er litt hakkande gal, så den venter jeg med. Jeg har nemlig en mistanke om at skinkene på veivakslingen bader i olje og blir kastet opp i sylindrene? Det kan enten være overskudd av olje fra veivstakene eller at de dypper seg nedi bunnpanna? 

Hva jeg evt vil gjøre her, er sikkert noen jeg vil bli arrestert for så jeg venter...

Hvorfor har ikke biler måleistrument for olje? 

Da ville man kunne kjøre VW, Skoda og Audi med mindre angst. 

Jeg må jo si at jeg får vondt av/med eiere av noen bilmerker, også andre enn VAG-biler, som har opplevt motorhavari utenfor garantitiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Siste oppdatering. 

Min Skoda Fabia 1,2 2003.

 

Nå er vakumen i veivhuset regulert ned igjen, og har montert en drossel i utløpet for slangen fra PCV-ventilen til innsugningmanifolden. Det gikk det med store mengder med luft, blandet med oljedamp og -partikler, da oljeustkilleren i veivhuset ikek var fullverdig, fant jeg ut.

Det ligger inntil kamdrevet som kaster olje rett på oleutslilleren! Derfor drossel i denne kretsen også. Den skulle vel vært satt et annet sted, men jeg kan jo ikkeomkonstruktere hele motoren heller?

 

Målte ut alt dette, og oppdaget at det ble overtrykk i veivhuset ved hardt på drag, som kan dytte olje opp i sylindrene. 

Så ble det montert en enveisventil for å ta bort overtrykket, mens det ble muligheter for vakum med pen kjøring.

 

Det er så trangt inni motorblokka at det trolig vil bli store pulser av den lille luftmengden inni der og olje pumpes opp i sylidrene når stemplet er på vei opp. 

 

Nå skal jeg kjøre med lavere turtall og litt mer belasting for at evt olje skal brenne seg fast i stempeltoppen og blir med på å tette.

Har også bestil "oil cash can", men vet ikke om det vil hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fabiaen kom seg til EU-kontroll. Men jeg fikk mangel på høye utslipp. Det var litt i grenseland, men det virker som katalysatore eller lamdasensorene kan ha tatt skade av tidligere oljeforbruk?

 

Spørsmål om løsninger ---

Rense lamdasensorer? nye?

Rense katalysator? ny?

Sette inn avstandsstykke til den ene eller begge sensorene for å lure CPU-en?

Bytte katalysator?

Sjekke eksoslekkasje?

 

Sette inn en billig katalysator i serie med den gamle - etter? 

Flytte den siste sensoren til enden på den nye?

Eller bare la den sitte i serie og ta den siste finishen på eksosen uten sensor?

 

Noen som vet hvor mye strøm som går fra lambdasensor til ECU-en?

Får jeg greie på det, kan jeg sette inn passende motstander eller poensiometere for å finjustere utslippene mens måling foretas.

 

Ved å justere forholdet mellom før-lambda- og etter-lambdasensoren har jeg håp om å løse problemet for en rimelig sum, i stedet for å bytte dyre deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gjort:

 

Renset lambdasonder.

Renset katalysatoren.

Helsveiset framre eksosrør for å siker mot lekkasje.

 

Og alt fungerte helt fint, men så kom motorlampa på!

kode 

17524 kom fram på kodeleser!

Sjekket sikring nr 9 og kabelstikket på ledingen.

 

Kan jeg prøve med en universal-sensor?

 

De spesifikke er dyre. Andre er billige og lette å få tak i brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målt om det er spenning til lambda, samt ohmet varmeelementet i lambda? Finner av og til nye Bosch til fine priser på ebay, hvilket nummer står det på din? Aldri kjøp på biltema, det meste de selger der er ubrukelig. Billig ja - men levetiden er ikke å skryte av.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to hvite og to svarte ledninger. Kan det være forvarmingen på sensoren som er røket? Men hvilke farger er det da?

 

kan vel starte med å måle spenning til sensoren? 

 

12 volt til varmeelementet?

 

Så måle hva som kommer ut av spenning på de andre sorte med motor i gang.

 

Siden sikringen er i orden så er det vel lite trolig at spenningen ikke kommer fram til sensoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg husker feil midt oppi alle frustrajonene... 

 

Men jeg setter på 12 volt på de to hvite og kjører og ser om lampa kommer på?

Jeg skal passe på + og - her, så ikke + går rett til jord, om jeg lar ledningene sitte på?

nest siste forsøk......

Det siste før jeg bytter er å koble på en 21 volts blinklyspære over de to hvite ledningene, som tlsvarer ca. 7 Ohm for å lure bruddfeilen. (open circuit). Da mister jeg et par minutters oppvarming av sensoren, men jeg har en mistanke om at sensoren virker bra når den blir varm. Vet for lite om dette, men jeg kan tenke meg at varmeren slår seg av som en glødeplugg under kjøring, så da skal jeg vel ikke ha dårlig samvittighet, selv om jeg forurenser mer de første 100 meterne?

 

Jeg kommer nok til å bytte uansett, men jeg må bare være trygg på at jeg ikke bytter mer enn nødvendig på denn "fabelaktige" bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17524 betyr jo at varmeelement i fremre sonde er defekt, og i 99% av tilfellene så er det bare å bytte sonde. 

Mål om det kommer spenning frem til varmeelementet til sonden, gjør det det, er det bare å bytte. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg dropper å eksperimentere med sensoren. 

Har bestilt ny så da får jeg bare ha tålmodighet.

 

Kan jo måle først for sikkerhets skyld om det er spenning fram? Sikringen er i orden i alle fall.

 

Sjekket termostaten til luftfilteret i dag. Spjeldet stod på "vinterluft" og så tok jeg ut den lille vokstermostaten. Varmet med lighter, men ingen ting skjedde, Kanskje en mm bevegelse. Så da har nok motoren har gått med fast varmluft i innsuget over lengre tid. Trolig veldig lang tid?

 

Siden det nå er sommer omtrent så flyttet jeg termostaten lengre ut, og festet med en knekt ispinne. Tror jeg har 90 prosent utentemperatur inn nå. 

Kan det være noen problem?

 

Kanskje utslippene nå er bedre også, da jeg får inn flere oksygenmolekyler til forbrenningen og bedre effekt og forbrenning?

 

Det er vel snart på tide å bytte bilen nå, da den nå består av bare nye deler, nesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår