familiebilen Skrevet Mars 10, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2016 Hei.Eg kjøpe ein Led bjelke frå Ekstralys som eg vil montere på min Honda Crv2006.Det følgjer med koblingskit med uttak til dashbord-bryter (svart/raud/blå), pluss og minus pol til batteri og ferdigkobla rele.Eg vil kople dette direkte saman med langlysa og treng difor ikkje brytaren som går inn i dashbord. For slik kobling skriv Ekstralys at eg berre treng å koble pluss og minus til batteriet, samt kople blå leder til pluss som går til langlysa.Det har eg gjort.Når motoren og tening er av og eg blinkar med med langlysa lyser både dei ordinære langlysa og lysbjelken synkront, slik som eg forventa.Men i det eg sler på tenninga og når motoren går, slår relet til lysbjelken seg på og lysbjelken lyser konstant. uansett om det er kjørelys, eller langlys. Den går berre av dersom eg set på parklys. So relet får strøm frå pluss pol til langlyset (der styrestrøm) er henta frå eller?Det må i so tilfelle vere svært låg spenning for eg ser ikkje ikkje noko lys i den ordinære langlyspæra.Nokon som kan hjelpe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Mars 10, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2016 +12V til releet skal du hente fra batteriet. GND kobler du til ramma eller GND på batteriet. Eneste du skal koble til lykta er kabelen for å aktivere releet "tenningskabelen" til releet kobler du på +12V på fjernlyset. Bruk voltmeter/multimeter og sjekk hvilke kabel som er +12V til fjernlyset. Før du kobler til så skru på tenning. Skru lyset (ikke fjernlyset). Finn en kabel som gir 0V. Skru på fjernlyset. Gir den +12V så bruker du den. Kan virke som du har koblet releet på parklyset eller nærlyset. Og jeg vil anbefale deg å montere bryter for å skru av LED baren. Noen ganger kan alt for bra lys være for mye. F.eks i tett snø "storn" og tåke. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
familiebilen Skrevet Mars 10, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2016 Takk for godt råd ang. AV/PÅ i snøstorm. Det hadde eg ikkje tenkt på. Uansett. Eg får det ikkje til. Eg har målt litt og kome fram til:- Ingen ledning som går til lysa har 0V ved kjørelys/nærlys og 12V ved langlys. - Kontakten til langlyset har berre 2 ledarar ( altså ikkje jord?). Ved langlys/kjørelys er det 12V på begge, ved langlys fell den eine 12V vekk. Lyskassen har 4 kontaktar til 4 forskjellige lys: Langlys, kjørelys/nærlys/øparklys og tåkelys. Alle desse har berre 2 ledarar. ...so det kan vike som om brytaren til langlysa opnar for jord til den eine 12V i stikkontakten til langlysa ein plass..?No er eg på tynn is... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Mars 10, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2016 Hvilken pære har du på langlysa? Er vel ikke bi-xenon lys du har? Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
familiebilen Skrevet Mars 10, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2016 Tja, sei det.Eg kjenner ikkje til Bi-xenon Slik ser langlyset ut: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
familiebilen Skrevet Mars 10, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2016 Men, ja. Det kan vere. Det er ein kontakt til som går inn i lyskassen som har 3 ledarar på seg. Den tippar eg går mot rullehjul i dashbord for å regulere høgden på lyset... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Mars 11, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2016 Finn den ledningen som går til senter på pæra du holder i hånda. Det er +12V til fjernlysene dine ;) Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
familiebilen Skrevet Mars 11, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2016 Takk for svar, men på denne pæra, som er langlyset mitt, er det 2 ledarar inn til kontakten.Dersom eg har nærlys/køyrelys på måler eg 12V på begge ledarane.Når eg sler på langlysa, fell den eine 12V ledaren vekk (eg måler den til 0). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mars 11, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2016 Det er mulig denne bilen er minusstyrt og ikke plussstyrt, da gjør du det så enkelt at du henter styrespenning fra batteri (Ja, både konstant og stysespenning fra batteri) og jordingen til relé setter du på den lederen til fjernlyset som går over i negativ når du skrur på fjernlyset. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
familiebilen Skrevet Mars 11, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 11, 2016 Det fungerte !Då har eg altså eit minskobla system. Einaste no var at ledbjelken går på når eg slår på parklys. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
familiebilen Skrevet Mars 12, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2016 Løysinga ser ut til å vere å hente både både konstant spenning og styrespening til rele frå den lederen til langlyset som alltid hadde 12V, og sett jordinga til den som mista 12V når eg slo på langlyset.:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Mars 12, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2016 Er litt skeptisk til å hente konstant +12V fra lykta. Vet ikke om systemet klarer å dra både lykta + en LED bar. Du får ikke koblet konstant til batteriet da? Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mars 12, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2016 Konstant spenning må hentes fra batteri, den kan ikke settes på en eksisterende kurs. Tror nok du har koblet noe feil hvis den fortsatt går på ved parklys, for den lederen du har koblet deg inn på skal styre fjernlyset. Gjerne legg ut hvordan du har koblet rele, med hvor de forskjellige ledningene går. 30, 85, 86 og 87. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scitobor Skrevet September 14 Rapporter Share Skrevet September 14 Jeg opplever akkurat samme problem med lignende bil Crv2 fra 2005. Forstår faen ikke hva som skjer. Finner styrestrøm men den er liksom til alt lys. Tror det har noe med at det er doble lykter i den og at det er på en måte to lang-lys fra før? Eller har noen andre noen ideer? Jeg har testet alt i denne tråden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 15 Rapporter Share Skrevet September 15 Har du koplet 85/86 på relé parallelt med en pære på fjernlyset så skal relé være av når pæren ikke lyser - er pære mørk så er det ei heller spenning som kan trekke reléet. Noen biler med halogenlykter har kjørelys på fjernlysene, da med lavere spenning til pæren slik at den lyser svakere. Her er CANM8 eller XBB veien å gå, koster litt men fungerer. https://www.ekstralys.no/tilbehor/canbus-og-motstand Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg