Gå til innhold

Kjølevifte starter ved kald motor

Ranger emnet


TorbjørnB

Anbefalte innlegg

Bil: Peugeot 206 , bensin, 55 KW, 2001 modell, type 2*KFW*,

 

Problem: Vifte starter ved kald motor. Går så 2-3 sekund før den stopper i 12-15 sekund. Slik fortsetter det selv etter motor er blitt varm.

Ved varm motor og kjøring ser jeg at temperaturmåler ligger stabilt på ca 78 grader.

Kan dette være en defekt temp. føler. Hvis ja, hvilken og hvor ligger den ?  Se vedlagt motorbilde.post-155212-0-80283200-1457977779_thumb.jpg

 

mvh tb

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Temp.sensoren for kjølevæska er den med den blå kontakten til høyre for toppdekselet på bildet.
Denne bilen har kun en sensor på kjølevæska og alle styreenheter for signal fra denne, så hvis instrumentet viser normale verdier, så burde den være i orden.
Ville selvfølgelig dobbeltsjekka dette med diagnoseverktøy.
Er det A/C på bilen?
I såfall kan det være trykkgiveren på A/C rørene som viser for høyt trykk og starter kjøleviftene

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar. Ja bilen har A/C. Jeg har nå hatt den inne på Peugeot verksted. De har feilsøkt i flere timer og kommet frem til at det er styrenheten som er gåen. De kalte denne for 'hjernen' og de sa den var enkel å skifte men styreenheten alene koster 12000 sa de. Har nå tatt en liten tenkepause og henter bilen hjem nå.

 

Lurer på om jeg skal prøve å fatt i en brukt styreEnhet. Vil det la seg gjøre, eller er det noen sperrer som kan hindre dette ? Håper noen har noen gode råd til meg og kan svare kjapt. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorstyreenheter på Peugeot blir låst mot bil, og kan ikke låses opp dessverre.
Det må da egentlig brukes en ny styreenhet for å få kodet den inn i bilen.

Har hørt at det finnes firmaer som spesialiserer seg på å låse opp brukte styreenheter (mulig det var i sverige), men har aldri fått med meg et navn på noe firma...

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår