Gå til innhold

VW passat 1.9 TDI 2002. Bytte av bunnpanne, hjelp.

Ranger emnet

passelaten_89

Anbefalte innlegg

Hei folkens. 

jeg klarte å kjøre over en fartsdump her om dagen i liiiiiiiittt for stor fart, og desverre var ikke beskyttelses panelet på under motoren. Så bunnpanna fikk seg en kakk, som resulterte i et par sprekker, like ved og under pluggen på undersiden. 

Holdt på i 12 timer i går med kjemisk metall. Tømte dritten for olje, tiltet bilen mot venstre sett foran fra for å holde olje unna sprekkene. Sprayet inn godt med bremserens for å få løsnet olje fra øversiden av sprekkene inne i bunnpanna. Jeg holdt på i godt over 1 time, men fortsatt da kom det ut olje fra sprekkene. 

Jeg pusett ned til metallet, renset godt før jeg begynte å legge på kjemisk metall. Første blanding tynnflytende for å komme godt inn i sprekkene. Andre og tredje blanding var tykkere. Herdetiden var 10-60 min, mn jeg slurvet litt og la på lag etter lag etter maks 30 min. 
I tilegg så fyllte jeg på olje, FØR metallet var ferdig herdet i sluttfasen. 
Og selvfølgelig resulterte dette i lekkasje. Men mest sansynligvis var det lekkase allerede ved første lag. Ja slurven jobb, iknow. Men å stå i -20 grader i 12 timer er ikke noe særlig. 

Å sveise er jeg ikke kyndig nok til å gjøre. Så da gjenstår ny bunnpanne. 

SÅ! Enkleste måte å få bunnpanna klarert fra traversen på? Er det noe jeg må ta hensyn til? Bolter som bli veldig utilgjengelige? 
Er dette en easy sak å gjøre? Eventuelt vanskelighetsgrad? Må man være mer enn 1 person? 

Sende gjerne link på DYI om dere har. Setter stor pris på alt av hjelp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke all verdens med jobb, bytta på en golf 4 for ei stund siden, var mange bolter og ikke noe avansert såvidt jeg husker. Kjøpte en på brukthandel, måtte bare rengjøres godt. Kan nok være betryggende å ha en bilkyndig til å guide litt.

Denne var ikke fullt så rett fram. Eller jo, i prinsippet. Men da traversen står i veien for å få fjernet bunnpannen ble det straks litt mer komplisert. 

Men satt bilen på verksted og fikk ordnet det der, ny bunnpanne, olje og oljefilter + arbeidstimer så kom det på 5500... 

Sure penger som kunne vært spart, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider