Gå til innhold

VW passat 1.9 TDI 2002. Bytte av bunnpanne, hjelp.

Ranger emnet


passelaten_89

Anbefalte innlegg

Hei folkens. 

jeg klarte å kjøre over en fartsdump her om dagen i liiiiiiiittt for stor fart, og desverre var ikke beskyttelses panelet på under motoren. Så bunnpanna fikk seg en kakk, som resulterte i et par sprekker, like ved og under pluggen på undersiden. 

Holdt på i 12 timer i går med kjemisk metall. Tømte dritten for olje, tiltet bilen mot venstre sett foran fra for å holde olje unna sprekkene. Sprayet inn godt med bremserens for å få løsnet olje fra øversiden av sprekkene inne i bunnpanna. Jeg holdt på i godt over 1 time, men fortsatt da kom det ut olje fra sprekkene. 

Jeg pusett ned til metallet, renset godt før jeg begynte å legge på kjemisk metall. Første blanding tynnflytende for å komme godt inn i sprekkene. Andre og tredje blanding var tykkere. Herdetiden var 10-60 min, mn jeg slurvet litt og la på lag etter lag etter maks 30 min. 
I tilegg så fyllte jeg på olje, FØR metallet var ferdig herdet i sluttfasen. 
Og selvfølgelig resulterte dette i lekkasje. Men mest sansynligvis var det lekkase allerede ved første lag. Ja slurven jobb, iknow. Men å stå i -20 grader i 12 timer er ikke noe særlig. 

Å sveise er jeg ikke kyndig nok til å gjøre. Så da gjenstår ny bunnpanne. 

SÅ! Enkleste måte å få bunnpanna klarert fra traversen på? Er det noe jeg må ta hensyn til? Bolter som bli veldig utilgjengelige? 
Er dette en easy sak å gjøre? Eventuelt vanskelighetsgrad? Må man være mer enn 1 person? 

Sende gjerne link på DYI om dere har. Setter stor pris på alt av hjelp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke all verdens med jobb, bytta på en golf 4 for ei stund siden, var mange bolter og ikke noe avansert såvidt jeg husker. Kjøpte en på brukthandel, måtte bare rengjøres godt. Kan nok være betryggende å ha en bilkyndig til å guide litt.

Denne var ikke fullt så rett fram. Eller jo, i prinsippet. Men da traversen står i veien for å få fjernet bunnpannen ble det straks litt mer komplisert. 

 

Men satt bilen på verksted og fikk ordnet det der, ny bunnpanne, olje og oljefilter + arbeidstimer så kom det på 5500... 

 

Sure penger som kunne vært spart, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår