Gå til innhold

Bruker du blinklys?

Ranger emnet

Slim!

Bruker du blinklys?  

112 stemmer

1. 1. Bruker du blinklys?

• Ja, alltid (også i rundkjøringer)
      41
    • Ja, alltid (både inn og ut av rundkjøringer)
      5
    • Nei, aldri
      2
    • Som oftest
      43
    • Heller sjelden
      13
    • Kun når jeg svinger av/inn på veier el. (ikke i rundkjøringer)
      9

Anbefalte innlegg

Noe som er litt upraktisk er jo opplæringen. På østlandet blir man lært opp til og kun blinke UT av rundkjøringen, mens på vestlandet blir folk konsekvent opplært til å blinke INN, og ikke ut...

Selv synes jeg folk på østlandet burde begynne å blinke inn i rundkjøringer, det gir mye bedre oversikt. Det gjelder vel da også omvendt for vestlendinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by Jens

Noe som er litt upraktisk er jo opplæringen. På østlandet blir man lært opp til og kun blinke UT av rundkjøringen, mens på vestlandet blir folk konsekvent opplært til å blinke INN, og ikke ut...

Selv synes jeg folk på østlandet burde begynne å blinke inn i rundkjøringer, det gir mye bedre oversikt. Det gjelder vel da også omvendt for vestlendinger..

Hvorfor det? Du har jo ikke særlig mange valg når du skal inn i en rundkjøring.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Evjen

Hvorfor det? Du har jo ikke særlig mange valg når du skal inn i en rundkjøring.

skjønner ikke hvorfor du skal blinke inn... ingen å blinke til heller, folk driter i hvor du skal der og da, da deres veivalg ikke har noe å si for deg da de har vikeplikt.

du blinker deg UT av en rundkjøring slik at trafikken skal slippe og stanse.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre billister ser lettere om du har tenkt deg rett gjennom eller til venstre i rundkjøringen ved bruk av blinklys. Hvis jeg ser at en bilist som kommer fra min venstre side skal til venstre og ikke rett igjennom kan jeg da benytte meg av at den andre billisten senker farten betydelig og kjøre før han/hun istedenfor å stanse i frykt for at personen kommer i god fart rett gjennom rundkjøringen...

Venstreblinking er like bra som å blinke på vei ut, derfor synes jeg dette burde bli en del av opplæringen overalt i landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men det kan ikke være et så stort problem, tror det bare ville blitt enda en annen regel til å hate.

Blinking ut er jo så klart en selvføge og om du kommer inn i en rundkjøring og skal til høyre så er jeg enig i at det ikke er dumt å blinke til høyre. Men venstreblinking i rundkjøring tror jeg bare blir enda mer frustrerende for de som ikke klarer å bruke rundkjøringer riktig i dag.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker vel alltid blinklys... det gjør saken så VANVITTIG mye enklere for mine medtrafikanter.. og sier som andre blir GÆREN av å stoppe i rundkjøringer for folk som ikke bruker retningsviserpila :mad: :mad:

det er en liten fingerbevegelse ffs også er det fiksa... må da være mulig å ta seg tid til slikt selv om du kjører en audi til prisen av halve ghanas statsbudsjett

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinklys er et must i trafikken, det hjelper no voldsomt på trafikkflyten... Så jeg bruker blinklys så godt som hele tiden...det hender at jeg ikke blinker hvis vein er ganske så tom....

Folk burde lære seg å bruke blinklys, altfor bruker dem i særlig grad....

Blinking til venstre i rundkjøringer bør ikke vær en del av opplæring... har opplevd mange som glemmer å blinke til høyre igjen når de skal ut..forferdelig irriterende...

Stå på og bruk blinklys folkens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

skjønner ikke hvorfor du skal blinke inn... ingen å blinke til heller, folk driter i hvor du skal der og da, da deres veivalg ikke har noe å si for deg da de har vikeplikt.

du blinker deg UT av en rundkjøring slik at trafikken skal slippe og stanse.

Dette kunne jeg ikke vært mer enig i!!! En annen ting som irriterer meg GRENSELØST er når folk blinker seg av motorveien i det de faktisk svinger. Det er poengløst folkens. Man skal blinke minst 5sek før avkjøring. Og jeg flash'er langlys, hehe, men folka skjønner ikke dritten..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by xibriz

Jeg blinker for meg selv også.. det kan bli en uvane å la være å blinke.. ser ikke problemet med og røre på spaken selv om jeg er alene

Helt enig! Jeg kan finne på å blinke i et kryss midt oppi skauen midt på svarte natta jeg, men det er fordi det er blitt en vane, hvis du bare blinker noen ganger kan det fortere føre til at du glemmer det en gang det er litt viktig..

blink heller en gang for mye, enn en gang for lite!

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverket er bestemt... man blinker ut... ikke inn....

Systemet er gjennomtenkt.... siden man har vikeplikt skal man vente til det er din tur. Om du praktiserer å blinke inn, hvem gjør du det for... ? Det er bare de som kommer fra motsatt side av rundkjøringe som ser det , eller de bak deg! De bak deg driter i hvor du skal.... hvis de følger på så vil de se at du blinker ut igjen...

De som kommer i mot må vente til du er kommet inn i runkjøringe uasett og når du blinker ut kan de kjøre... hvis du ikke blinker må de vente til du har passert....

Det er da såre enkelt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rund.jpg

Det er også mange som ligger i venstre felt når de skal rett frem i rundkjøringer, det er feil, og det blir da en fin mulighet til å smette forbi :D i høyre felt, selv om det er en "liten sjangs" for at dem da kjører i siden på deg, men da er det deres skyld fordi dem har vikeplikt når dem skifter felt i rundkjøringer.

Mange som blinker med lysa/tuter osv, men det er jo dem som kjører feil, jeg bare utnytter muligheten til å kjøre forbi, hehe.

[o] 94 VW Golf tdi

[x] 83 Mitsu Galant

[o] 90 Volvo 740tic

[o] 78 Volvo 244

Lenke til kommentar
Del på andre sider