Torbo Skrevet Mars 24, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2016 Dette er vel et viktig spørsmål? For det første Momentet på hjulboltene til Fabia? Er det forskellig på stål- og aluminiumhjul? Bør være boltene være tørre, bare et minimum med olje/fuktet eller oljet? Bare litt tynn olje? Jeg har hørt så mangt, så mye så jeg er forvirret ... Jeg trenger en profesjonel og sikker løsning jeg kan stole på? Har akkurat satt på alufelger, men må ettertrekke... Var nøye med å rense flensene mot navet. Hører at hjul løsner rett som det er, og ofte er det på aluminiumsfelger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 24, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2016 Nå fant jeg momentet i manualen på 120 Nm, men det er fo nyere modeller, men trolig det samme..? Men de andre tingene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Mars 24, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2016 120 Nm er vel ganske normalt. Det skal vel egentlig være tørt (usmurt) Jeg pleier imidlertid ofte å smøre på litt fett, eller kobberpasta på gjengene, men passer på å ikke ha noe på de kone anleggsflatene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 25, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2016 Før i tiden brukte jeg alltid litt fett eller olje på gjengene. Men VW sier de skal være tørre, derfor er det bra å få litt diskusjon rundt dette. Hører jo at mange mister hjul, men det kan vel være både slurv og fett på de konene du snakker om? Motsatt er det jo mange som knekker bolter og noen bruker muttertrekkere (forbudt) med full guffe for å vare sikker, mens boltene blir strekt til flyte- og bruddgrensene. Jeg har sett at hjulboltene ruster mest på tuppen, de føste halve cm som stikker litt ut på innsiden. Derfor vil jeg nok også ha litt olje eller fett å tuppen. Jeg kommer vel til å ettertrekke også etter litt kjøring. Hvis du Bwana har gode erfaringer med dette kan det være betryggende. Men nå må jeg ut å ettertrekke. Vil ikke risikere løsnet hjul og skade på de "nye" alufelgene, selm om det er en lang fredag. Klarte jo å punktere forrige helg. Det rare var at jeg fikk pulsing på bremsene og ikke risting i rattet eller trekking til en av sidene, som jeg har opplevt før. Men det var et greit hull uten spiker eller skrue, men den hadde vel fløyet ut. Brukte Biltemas reparasjonssats med plugger, som fungerte fint. Litt triks med å få pluggen til å slippe på innsiden, men med litt lirt slapp den korteste biten fra "nåla" og en enkel bit stod igjen. Så var det bare å skjære av "utstikkeren". Så blir det Custom Motor Show i Jønkøbing i dag og i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Mars 25, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2016 Det har vært mange diskusjoner på nettet om dette temaet, på engelsk;" lug bolts anti seize" etc. Det som er helt klart er at om man smører boltene med olje og trekker til med spesifisert moment, så blir det for mye strekk i bolten.Smøring øker trolig også risiko for at bolt kan løsne. Kobberpasta eller andre "anti-seize" midler gir ikke så stor endring i friksjon, men hjelper til å hindre at bolter ruster fast. Og så bruke vi naturligvis kobberpasta på aluminiumsfelgene slik at de ikke sitter fast i navet neste gang vi skal skifte hjul. Torbo reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 25, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2016 Ja, navet glemte jeg. Der kan det vel også henge, men jeg renset med en skrape. Men nå er det sommerdekk og uten salting på veien, så da går det vel bra... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven410 Skrevet Mars 25, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2016 tiltrekningsmomentet har med hva slags bolter du har, dimensjon, og om de har konus eller klemskive. ikke om det er alu, eller stålfelg... har du konuser på boltene til alufelgene, er det satt inn konuser i stål i felgen.... med klemskiver er det skivene som er anleggsflata til felgen.. Når det gjelder smøring (på standard bolter) har iallefall jeg lært at ved momenttiltrekning skal gjenger være rene og skadefrie, og være smurt med olje,ellers blir aldri momentet rett med tanke på at du har mer eller mindre tifeldig friksjon mellom gjengene på bolten og i hullet. Jeg ville uansett aldri smurt konusen selv om det ikke burde ha noe mye og si... det er strekket i bolten som sørger for at det ikke løsner, så langt jeg kan se (her er jeg på noe tynn is, men dog) har konusen to misjoner, og det er å være med å sentrere bolten i hullet og øke anleggsflata som presser på felgen. hadde de vært der kun for å låse hadde de hatt morsekon, og ikke 60 grader Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 26, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2016 Se her ja. her va mye matnyttig. Det virker logisk dette, emd tanke på at vi har saltede veier i Norge. helt tørt kan jo sitte som fy! Skjønner at strekket kan øke med smurte gjenger, men det er vel litt spillrom? Det jeg har gjort er å bruke whitespirit og olje på en klut og tørket av igjen slik at det liggger igjen en syltynn hinne som hindre rust/korrosjon, samt at boten ikke sklir for lett inn og strekker seg. Gjør det samme med topplokksbolter til Volvo-veteraner. Nye skrur jeg ikke på... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven410 Skrevet Mars 26, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2016 Tror nok ikke man vil overstrekke boltene ved å smøre gjengene... om man trekker til boltene tørre vil man få stor friksjon i gjengene... når momentnøkkelen klikker på 140 NM vil neppe bolten ha det strekket den skal, fordi man har brukt opp mye av momentet i friksjonen.. om du tar en hjulbolt på M12x1,5mm i 10.9 kvalitet, eller en hvilken som helst M12x1.5mm 10.9 bolt og ser i teknisk tabell for momenttiltrekning vil du nok finne igjen det samme momentet... og når du trekker til angitt moment er det fortsatt et stykke igjen til du når flytegrensa. Så at du overstrekker bolten ved å smøre gjengene tror jeg rett og slett ikke noe på. En ting mange ikke er klar over er at når du trekker til bolter der momentet er viktig (f.eks topplokksbolter på diesel), skal gjengene sjekkes og være i orden både på bolt og i hullet... gjengene skal settes inn med et tynt lag med olje, og det skal smøres antifriksjonpasta under bolthodet så boltene skal ha så lik friksjon som mulig når presset begynner bli stort. og ergo ende med det strekket den er beregnet å ha. Torbo reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mars 26, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2016 Nå er det ganske stor forskjell på hjulbolter/muttere og topplokksbolter. Topplokksbolter er såkalte strekkbolter og skal kun brukes en gang, grunnet at de strekker seg når riktig moment er nådd. Hjulbolter er ikke strekkbolter og skal absolutt ikke strammes til det punktet hvor de begynner å strekke seg, da ryker de neste gang du strammer de til. Hjulbolter har stortsett 8.8 i strekkfasthet og ikke 12.9, dog. finnes det 12.9 bolter beregnet for rally/racing. Hjulbolter bør ikke settes inn med vanlig fett eller olje, nettopp av den grunn som Bwana nevner, alu.pasta eller kobberpasta er å foretrekke. Angitt moment på hjulbolter spriker fra bil til bil men stortsett ligger det mellom 95nm og 135nm (på vanlig M12/M14) og det er ganske langt unna bruddgrensa, men når en gjentatte ganger nærmer seg strekkpunktet så blir bruddgrensen lavere og lavere for hver gang og til slutt ryker den. Og jo, det har faktisk en ganske vesentlig betydning om det er stålfelger eller alu.felger du har. Alu gir seg når du strammer til for hardt og kan faktisk resultere i motsatt effekt, stålfelger skjer det ikke mye annet enn at du risikerer og ryke bolten. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 26, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2016 Mange meninger og mye faglig bra. Bare en ting jeg ikke får til å rime: Jeg har nemlig erfaring for at alufelger ikke gir etter rundt momentgrensen (oppgitt), mens stålfelger gir litt etter i det bueformede stålet og løsner ikke så lett. Med alu. blir det altså bom stopp når boltene skrus til, mens med stålfelger blir det mer ettergivende og momentarmen "flyter" litt mer rundt momentpunktet. Har hørt at alufelger løsner lettere enn stålfelger...? Eieren av denne bolten, ikke meg, fikk bolten dratt av i forbindelse med hjulskift. Verkstedet ville ikke innrømme feil, og mente det var han selv eller forrige verksted som hadde dratt for hardt til. Og der stod han mellom "barken og veden"... Syns bruddet ser ferskt ut, men det sier vel ikke så mye, da bolten kan være overtrukket flere ganger tidligere, så hvem vet? Gjør man det selv etter godkjente metoder, har man full kontroll, samtidig ingen skylde på... Alle burde ha momentnøkkel - mener jeg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.