Gå til innhold

Instrumentpanel

Ranger emnet


Eddie123

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Er det noen elektronikk eksperter her ?

 

Har fått et rart problem på instrumentpanelet i min bil.

 

Først så var det batterispennings instrumentet som ble feil, det viser 18V lading, selv om det bare er 14.5 når bilen går ( Har verifisert ved måling).

 

Og nå for noen dager siden så har kjølevannstemperatur visningen og vært feil, den viser konstant 10 grader mer enn det faktisk er, 

verifisert med OBD avlesning.

 

Hva kan dette skyldes ? Og er det noe jeg kan gjøre for å fikse det ?

 

2000 Audi A6 2.4.

 

Mange takk for alle svar.

 

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva sier feilkodene på bilen?

 

Hei.

 

Det er ingen feilkoder på bilen i det hele tatt, ihvertfall ikke som leses med vanlig OBDII utstyr, har ikke prøvd med noe mer avansert.

 

Bilen ble kjøpt i Juni i fjor, og i januar i år så begynte den å vise over 18V på instrumentpanelet, men når jeg måler med multimeter så er det korrekte 14.5.

 

I mars så begynte den plutselig å vise 10 grader mere enn den skal på kjølevannet. Har verifisert at kjølevannet er feks 90 grader med OBDII, men den 

viser da 100 grader på instrument panelet. Når bilen er kald, og jeg starter den, så viser den at det er 70 grader ....

 

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke sikker på hvordan det er oppbygd i din bil, men på modellene frem til 1995 satt det en konstantspenningsregulator på 10V som driftet kun tankmåler og temperaturmåler. Om denne feiler vil målerene vise feil, kan være noe galt her siden din temp.måler viser feil, og at det henger sammen med spenningsvisning? Kun en teori.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke sikker på hvordan det er oppbygd i din bil, men på modellene frem til 1995 satt det en konstantspenningsregulator på 10V som driftet kun tankmåler og temperaturmåler. Om denne feiler vil målerene vise feil, kan være noe galt her siden din temp.måler viser feil, og at det henger sammen med spenningsvisning? Kun en teori.

 

Hei.

 

Takk for tipset. Det er vel kanskje en mulighet for at det er noe slikt, en eller annen komponent i instrumentpanelet som fjusker.

 

Jeg har ikke klart å finne noe koblingskjema for instrumentpanelet, hadde jeg hatt det så hadde det vært enklere å finne ut hva som kan være feil.

 

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår