Gå til innhold

Tips til Førerprøven

Ranger emnet


ThaBoZZ

Anbefalte innlegg

  • Svar 515
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Oppkjøring 24 august jeg ;/ DÆVEN jeg er nervøs nå...men etter å ha lest igjennom alt så tror jeg det skal gå bra. stryker de deg visst du f.eks ikke er 110% med speil rekkefølgen?

 

speilrekkefølgen? er vel ikke noen regel for hvordan man skal se i speilet. det har vel med hvilken manøver man gjør.

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lappen 2/februar 2005 jeg. Var nervøs som en gris før julaften. For jeg hadde nemlig sett en stygg fyr som så ut som en typisk sensor i byen litt før.. "Var det han de hadde bestilt nå.." tenkte jeg. Men når jeg da begynnte timen var det en helt annen person, han var mye yngre og veldig hyggelig. Men alikevel streng nok. Jeg fikk kommentaren "Gjennomført trygg og fornuftig kjøring." Jeg følte jeg hadde flaks.. for var nemlig litt nervøs hele turen ettersom dette var den FJERDE gangen. Når jeg var 18 strøyk jeg som bare det. Var ikke no fornøyd med kjørelæreren jeg hadde da. Han fortalte hvilke feil jeg gjorde, men ikke hvordan jeg kunne gjøre dem riktig på en måte som fungerte for meg. Så fikk jeg en stygg utsettelse pga rampestreker.. i ca halvannet år. Og nå tok jeg lappen med en kjørelærer som klarte å lære meg ting på en helt annen måte. Som for eksempel 7 punkter i speilrekkeføgen.. slippe alt så dieselbilen kjører av seg selv i tett by i behagelig fart så jeg kan tenke mer på andre ting. Dette er grunneleggende ting som alle kjørelærere burde nevne! Det værste en kan gjøre er å få en dårlig kjørelærer.

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

da har jeg tatt meg den frihet å faktisk dra opp en gammel tråd!

veit det er mange som nærmer seg oppkjøring (ja jeg er en av dem)

så da kan det være greit å få litt tips, i steden for å lage ny post å en eller annen sier søk babyhmm?

 

selvom jeg ikke har oppkjøring før i mai, så har jeg lært endel her!

 

men kan noen forklare den speilregelen som blir nevnt i de siste postene?:)

www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speilregelen er hvilke speil du skal se i, og når. F.eks feltskifte, innvendig speil, utvendig speil, blindsone. Osv. Du har vel lært alt om dette? :p

 

Jeg husker oppkjøringsdagen min så sinnsykt godt. Starta med oppvarmingstime med

kjørelærern min, som forøvrig var konge kar. Kjører rallycross og sånn, og prata ikke

om annet enn volvo. (han kjørte løp med 240)

 

Så kom vi på biltilsynet, og det var først da jeg ble nervøs. Vi sto 2 biler parkert,

og 2 sensorer kom ut. Kjørelærern pekte på den korteste, og sa: Han der vil du helst ikke

ha, han er litt halv rar, og prater ikke så mye.

Gjett hvem som kom til bilen jeg kjørte? hehe.

 

Han var faktisk ikke så værst, men han pratet nesten ikke. Jeg måtte alltid snakke,

og han bare svarte ja, nei, 7 år, osv, venstre, høyre, moholt, bruråk.

 

Jeg hadde iallfall LETTESTE oppkjøringsruta. For de som er kjent, kjørte jeg utover

mot Jonsvatnet, og litt rundt der, og kjørte E6 tilbake, kjørte opp i et boligfelt,

parkerte, kjørte tilbake til biltilsynet og fikk lappen.

"Oppførselen i trafikken er generelt trygg og sikker"

 

Det siste han sa var: "Dere må bli litt raskere til å levere mat neste gang jeg kommer, ok?"

Haha, da husket jeg han, han hadde kommentert navnskiltet mitt en gang jeg leverte

mat til han på jobb (mcern), og han sa at han hadde en sønn som het det samme som meg.

 

Det var som om en sekk på 100kg ble løftet av ryggen min når han sa at det var

en bestått prøve.

mvh

Daniel Nilsen \ Danieln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har i utgangspunktet ikke lært noe om speil-regeln nei, bare hatt veilednings time jeg:)

 

kjøre lærern min er konge! etter hva andre har sagt, å hva jeg forsto etter den timen.. han kjører rally, evo6. håper å rekker rally norway osv..

 

lovte meg at til våren skulle vi kjøre i den nye m3n de har gått til innkjøp av, siden jeg var oversnittet bil interessert sa'n. tok ett kvarter, så spora samtalen over på bil, å der ble den:P fikk bare beskjed om å se i speila hver gang jeg bremsa, noe jeg også forholdsvis gjorde, bare ikke snudde huet...

www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super tråd. Her må jeg si jeg fikk mange tips.

 

Skulle egegntlig ha oppkjøring på onsdag. Men som kanskje alle vet, så blåser det litt her. Som resulterte i en telefon en time før kjøringa, om at sensor ikke kom seg over fjellet fra Alta.

 

Nå er vel ikke Hammerfest den byen det er vanskligst å kjøre opp i. Svært lite trafikk tidlig på dagen, og INGEN rundkjøringer eller lyskryss. Det finns heller ikke snø på veien :)

 

Håper og tror det skal gå rimelig greit, med mindre sensor er en drittsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Prøv å få "flyt" i kjøringa. Viktigst når man kjører opp på storbil, men et stort pluss på bil også.

- Se i speila ofte!

- Ikke kjør over jernbanen før lyset har blitt hvitt, selv om bommen er oppe!

- Sving LANGT over i den andre kjørebanen om det er noen som sykkler eller går forran deg.

- Lese fotgjengere. Ser det ut som noen skal over så stopp heller en gang for mye enn en gang for lite.

 

Sikkert tusen ting man kan ramse opp, men det var det jeg kom på med en gang!

 

...jo, en ting til. Om du er nærme ett lyskryss og det blir gult, gi heller på enn å bremse hardt! Er ikke mye som skal til før det er en som sitter i ræva på deg! Hvertfall nå på vinteren. Vet om et par som har stryki på det, men det var sikkert med et par andre små feil også. :)

Kjør hardt kjør stil, kjør VW bil...

 

2007 VW Golf GT

x 1998 VW Golf GTI

x 1989 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg var jævla nervøs med alt det her å.

Sto teorien på første forsøk 15 feil på 27 min (3 feb 05)

Sto prøveoppkjøring med en liten feil ( 5 april 05)

fylte 18 den (13 apr 05)

Førerprøven sto jeg med 0 feil ( og ny bil jeg aldri hadde kjørt før) (14 april 05)

 

Synes det var enkelt og greit jeg. Tok bare en pakke og det var det... Men var jævla nervøs hele tiden husker jeg!

Audi A3 97 1.8 automat/klima

VW Polo 01 1.4 TDI (Dama,s)

* Toyota Celica 91 2.0 GTi

* Mazda 323F 91 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bare å ta det helt med ro, få flyt på kjøringa og vis sensoren at dette er noe du kan. Men ikke innta en for rolig stil da, tenker da på rånestillinga med armen ut av vinduet og å hvile hånda på rattet:) For da blir vel ikke sensoren fornøyd... Så husk "ti på to" stillinga. Også kan det være en fordel å sjekke speil og sittestilling før du begynner å kjøre.Selv om de aller fleste har kjørt den samme bilen rett før oppkjøringa, kan du jo vise at du husker på det.

Når du skal rygge må du også huske å snu deg før du kjører og ikke bare rygge etter speila, en kompis av meg strøyk på det. Men da hører det jo til historien at når sensoren spør hva som ville skjedd hvis en unge løp ut i blinsona bak bilen, så svarer kompisen min "da ville det vært synd på han".

Hehe, kommer på mye nå gitt som kompiser har gjort... hvis du skal vise parklys før kjøring, må du for guds skyld huske å slå over til kjørelys igjen når du begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... hadde oppkjøring igår jeg...

Fikk spørsmål om hvor Bremseveske beholderen var, og hvordan jeg sjekket nivået i den...

Det som var litt flaut da, var att jeg med en gang pekte på spyleveske tanken :D ble litt lurt av den røde spylervesken... men rodde meg greit inn igjen..

 

Kjøreturen var så å si perfekt... eneste negative var at jeg lå i 70km/t i en 80sone mot Drøbak (var litt usikker da jeg ikke hadde sett noe skilt)...

 

 

Så jeg bestod med glans... :D

95' Opel Omega 2.5 V6

89' Toyota Celica 1.6GT "konebilen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bra at du drog opp tråden, ellers ville jeg ikke sitt den! :)

Jeg har oppkjøring om 2 dager ca, nærmere bestemt på mandag ;) uh, jeg gleder meg :D

Hadde langkjøring og forbikjøring i dag fra kl 0800 til 1726. Det rakk akkurat nok til at jeg ble rimelig støl i rompa og ganske lei av Golf TDi-en etter ca 8-9timers kjøring, hehe.

Og så gikk vi igjennom teknisk idag, har kjent igjen mange av spørsmålene dere tidligere fikk! Så tror jeg har kontroll!

Skal oppdatere hvordan det går på mandag! (men...tror ikke jeg gidder(!) å si ifra at jeg strøyk da, så, jeg gir beskjed om jeg består, hehe)

 

Enjoy! :hello:

 

Edit: Oppkjøringa gikk fint;) Wee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro og bruk speil og vær nøye med blinklys og vikeplikt.

Og for guds skyld ikke nøl med å slak ned når det blir "situasjoner".

Jeg gjorde noe dumt når jeg kjørte opp på MC.

Jeg hadde bestått oppkjøringa,og kom meg hjem i en fart og fikk fyrt opp RS 125`n min.(med rakrør og powerfilter,så den bråker ganske heftig)

Så skulle jeg til en kammerat av meg,lå i 130km/t i 80 sonen,og rundt en sving ser jeg en MC som kjører "sakte" så jeg legger meg ut og kjører forbi.

Det var samme sensoren ut på tur med en ny elev.

Da hadde jeg nettop lovt å kjøre forsvarlig og ta det med ro i begynnelsen.

Jeg hadde også fortalt henne hvilken sykkel jeg har og sånnt,så det var jo rimelig dumt.

Så bare noen stygge øyne inni hjelmen hennes.

Jeg kunne jo ikke slakke ned heller,for det er en regel som heter: skal du kjøre forbi,skal du forsvinne,uansett.

Følte meg som en komplett idiot etter denne hendelsen.

husker det som det var i går.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min oppkjøring ganske godt jeg og (01.09.04), hadde null feil på selve kjøre delen, men bilen jeg kjørte oppførte seg veldig rart (den dogga igjen 3 ganger på kort tid), "det er ikke din feil" sa sensoren før han ringte kjøreskolen og lurte på hva f**n som var galt med bilen (en 03 mercedes benz clk 240) da han fikk vite hva som var galt så sa han at vi bare skulle kjøre tilbake til veistasjonen, så oppkjøringa ble kortere enn det den skulle vært men. eneste jeg kan huske jeg fikk feil på var når han spurte meg om hva som kunne være årsak til at bremseveske nivået sank, jg svarte at det mest sansynlig var lekkasje i bremse systemet, noe som var delvis riktig, men det at bremsebelegget blir slitt er en mer sansynlig årsak, så var litt flau da siden jeg var ferdig med vk1 kjørtøy på den tiden og burde ha husket det, men men, alt gikk fint og lappen har vært i behold hos meg siden :)

Member of Midnightclub

 

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår