Rune77 Skrevet April 18, 2016 Rapporter Share Skrevet April 18, 2016 Har en A6 2.4 1998 mod. Etter å ha kjørt ca 1 mil virker det som dynamoen stopper å virke. Spenningen i instrumentpanelet synker til rundt 12 volt. Hvis bilen står noen timer, virker det greit når jeg starter opp igjen, men faller ned til 12 volt etter litt. Noen som har tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet April 18, 2016 Rapporter Share Skrevet April 18, 2016 På tide å bytte børster (hvis de er løse) eller bytte dynamo. Torbo reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet April 18, 2016 Rapporter Share Skrevet April 18, 2016 Støtter den! Har opplevd det samme.... Det holder som regel å bytte børstebrakett. Det er normalt to typer til disse. Den ene som du trolig har er kiún festet med sto skruer i hver ende av den lille dingsen som sitter bak på dynamoen. Den nye (selges over alt) må lirkes forsiktig inn og på plass, slik at du ikke knekker børstene. Men faglig er dette en midlertidig operasjon, da sleperingene inni der ofte er mye slitt, og så kommer problemet tilbake om 1 år eller tre? Byttedynamo koster ikke all verden. Jeg kjøpte hos Bema i Oslo til grei pris. Kjøpte først brukt, men den var så slitt innvendig at de fikk den tilbake. Jeg ville ikke bli sittende fast i store utland med en defekt dynamo på min VW Camper! Jeg kan spare på det meste, men ikke dynamoen, som man må ha når til dags... - kjørelys osv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 18, 2016 Rapporter Share Skrevet April 18, 2016 Enig, men han har nok den typen som sitter under plastdekselet bak på dynamoen, ikke den som sitter montert helt utvendig bak på dynamoen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet April 18, 2016 Rapporter Share Skrevet April 18, 2016 Enig, men han har nok den typen som sitter under plastdekselet bak på dynamoen, ikke den som sitter montert helt utvendig bak på dynamoen. Trodde alle de eldre hadde den enkle typen? Men du har nok rett når jeg tenker meg om... Det ble vel slutt på de andre tidlig på 90-tallet? Den andre går jo også å skifte, men da må dynamoen ut tror jeg. Jeg har i alle fall ikke små nok fingre til å fikse den varianten mens dynamon står i bilen. På denne litt eldre bilen er det vel bra/ok å ta av minuspolen på batteriet ved demontering av dynamoen. Det blir vel ikke noen feilkoder her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 18, 2016 Rapporter Share Skrevet April 18, 2016 Helt sant, minuspol må av når man tukler med slikt :) Ikke brennsikker men tipper vedkommende har regulator som avbildet under. Må av med ledninger og plastdeksel for å skifte, men er fort gjort uten å ta ut dynamo. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune77 Skrevet April 18, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2016 Takker for gode tips. Er ganske blank på dynamoer, så får ta en kikk på den ja. Skal den ut må vel frontfangeren av, og det vil jeg helst unngå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet April 19, 2016 Rapporter Share Skrevet April 19, 2016 Kjenner ikke Audi så godt, men at frontfangeren må av, har jeg liten tro på Noen ganger ser ting håpløst ut, trangt og fælt. men så viser det seg at bildesignerne har oftet bilmekanikere og servicedelen en liten tanke. i alle fall om man ser godt og ikke har for kraftige hender. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune77 Skrevet April 22, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 22, 2016 Har fått tak i regulatoren. Men skjønner ikke hvordan man kommer til å får tatt plastlokket av dynamoen. Det er jo forferdelig vanskelig å komme til. Er det mulig at det ikke går uten å demonstrere dynamoen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet April 22, 2016 Rapporter Share Skrevet April 22, 2016 Jeg er redd for at dynamoen må ut? Andre her kan sikkert si mer om dette på denne bilen. Som regel en strammeskrue og to- eller en lang festeskrue nederst. Batteriets minuspol bør taes av da det er lett å kortslutte mens man holder på. har du litt tålmodoghet, får du et bedre svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune77 Skrevet April 28, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 28, 2016 Ingen som har gjort dette på en A6 2,4? Er lite lysten på å demontere fronten for dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet April 28, 2016 Rapporter Share Skrevet April 28, 2016 Jeg kjenner ikke denne bilen så godt at jeg kan si noen 100, men det virker rart om du må ta av fronten mer elelr mindre for å bytte regulator/dynamo? Quattro73 kjenner til denne bilen mener jeg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 28, 2016 Rapporter Share Skrevet April 28, 2016 Har du bilen på bukk og tatt ned platen under motoren? Det skal være mulig å komme til uten å ta ut dynamo, men det må selvsagt gjøres fra undersiden av bilen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune77 Skrevet April 29, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 29, 2016 ja, Den er på bukk og plata er tatt ned. Men syntes det er veldig trangt. Er vel skruene her som må løses og fjernes for at lokket kan tas av? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 29, 2016 Rapporter Share Skrevet April 29, 2016 Trangt er det, men skal dynamo skrues ut så må fronten i service posisjon, noe som også er en del jobb. Skru av ledningene bak på dynamo, skru så av plastdekselet og du ser rett på regulator/børsteholder. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg