Gå til innhold

Forstilling: bilen sporer alt for mye

Ranger emnet

aov

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurte på om noen hadde forslag til forstillingsjustering for å minske sporing på en 2001 320 touring. Bilen følger spor i veien litt for mye for min smak, men jeg er ikke helt klar for å bytte dekk/felger ennå. Har for tiden 235x35x18 så jeg vet at dette er hovedårsaken til at bilen er som den er, men jeg tenkte jeg skulle prøve en skikkelig forstillingsjustering først for å se om det kunne redusere problemet.

Er ikke ute etter for mye toe-inn eller camber, men jeg er ikke så kjent med hva som funker best på en BMW så jeg tenkte kanskje noen her på forumet hadde noen forslag?! Hvilke instillinger bruker forresten dere som kjører litt aktivt men også bruker bilene deres til daglig?

på forhånd takk!

-anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 235/35-19 på min E46 sedan. den har begynt å spore noe vanvittig etter jeg byttet til sommerhjul.

Da jeg kjøpte hjulene for to år siden var den helt topp etter hjulstillingskontroll. Men nå er det bare dritt.

Det har jo mye å si hva slags type dekk du kjører på. Noen dekkmerker sporer mer enn andre.

Det kan også være slitasje i understellet. Ta en sjekk før du tar hjulstillingskontroll. Bedre å bytte ut deler før du tar kontrollen.

Selv må jeg nok ta en grundig djekk av understellet. Har en liten anelse at det begunner å bli noen slitte deler her og der.

Stig Johansson

Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aov

Hei,

Lurte på om noen hadde forslag til forstillingsjustering for å minske sporing på en 2001 320 touring. Bilen følger spor i veien litt for mye for min smak, men jeg er ikke helt klar for å bytte dekk/felger ennå. Har for tiden 235x35x18 så jeg vet at dette er hovedårsaken til at bilen er som den er, men jeg tenkte jeg skulle prøve en skikkelig forstillingsjustering først for å se om det kunne redusere problemet.

Er ikke ute etter for mye toe-inn eller camber, men jeg er ikke så kjent med hva som funker best på en BMW så jeg tenkte kanskje noen her på forumet hadde noen forslag?! Hvilke instillinger bruker forresten dere som kjører litt aktivt men også bruker bilene deres til daglig?

på forhånd takk!

-anders

Jeg kjører med samme dim som deg på E36 323i, jeg har ikke problemer. Hvor langt har dekkene kjørt og hvordan er de slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aov

Hei,

på forhånd takk!

-anders

Du har vel sannsynlighvis nettopp byttet fra vinterdekk, og da skal man (er jeg blitt fortalt av dekkforhandler iallefall) spisse/ta hjulstillingen både for å ikke slite ut dekkene så fort og slippe å spore. Jeg hadde samme problem når jeg byttet fra vinterdekk med 195/65/15 til sommerdekk med 235/40/17, men det gikk iallefall helt vekk etter jeg tok hjulstillingen.

- 1995 Bmw E36 325i coupe

X - 1995 VW Golf GTi - Solgt

X - 2000 Toyota Hiace - Gamle firmabilen

X 1995 Bmw E36 318is coupe - Solgt

X 1988 Mazda 626 2.0i coupe - Solgt

-------------Sev/Bergen--------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste man kan gjøre er å stikke innom en dekkforhandler om spørre om hva du skal ha som lufttrykk på nettopp din bil.man kan endre mye på dette faktisk.men på den annen side så kan jo gummi'n blitt "hard" i løpet av vinteren,noe jeg har opplevd :(

men sjekk opp det med dekktrykk :) pleier å funke det

Kenny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg akkurat fått på Falken 235/35/19 og er veldig fornøyd. Synes faktisk det ble bedre å kjøre på enn Goodyear F1 Eagle 225(?)/40/18 som jeg hadde i fjor. Endelig ble jeg også kvitt all ubalansen. Hadde litt ubalanse i fjor selv om jeg avbalanserte felgene to ganger.

Skal snart senke bilen litt. Hvor mye sånn ca koster det med forstillingskontroll? Det må brukes spesielt utstyr eller kan det en mekaniker gjøre det hjemme i garasjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider