Gå til innhold

Avgass Audi 80 NG 2,3 cabrio

Ranger emnet


MrLomax82

Anbefalte innlegg

Selv om katalysator er skvær gåen så skal du ikke få så høye tall, og med så alvorlige tall så må lambda være fucked. Selv har jeg 0,42 på samme motor - uten katalysator. Om du kjøpte lambda på Biltema så er det normalt at de ryker etter svært kort tid, er kun Bosch som duger. Hvordan er bensinforbruket ellers?

 

Du er sikker på at register og tenningstidspunkt er korrekt?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke byttet registerreim i senere tid og montert kammen en tann feil?

Tenning justerer du med varm motor og alt som trekker strøm skrudd av. Sett en fungerende sikring i bensinpumpereleet og still til 15-16 grader FØD. Er grademerking på svinghjulet, altså streker for 12, 15 og 18 grader FØD. 0-merket er for ØD. Husk å fjerne sikring fra relé etterpå ;)

Bensinforbruket heller mest mot defekt lambda :) Sjekk at du alltid har 12V ut på de to hvite ledningene til lambda når tenning er på.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er tenningen justert.. 15-16 grader ØD statisk.. Nå går i allefall motoren enda finere. Ja den sikringen har ikke jeg, men lasket over på di to kontaktene(svart og hvit) bytter lambda i morgen å sjekker spenningen samtidig. Reg reim er byttet, men lærte mye sist jeg gjorde det(5-6år siden) på en annen 2,3L så alt var merket for å sjekke at det ikke flyttet seg, men utifra det jeg så så var regreimen byttet av tidligere eier. Ikke helt 100% riktig så jeg ville være sikkert på at alt var i orden for eu kontrol. Siste rest nå er bare å få avgassen ned så jeg kan konsentrere meg om resten av skavankene på denna cabrioen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var plomberingen over klaven til fordeler fjernet på din motor, eller fjernet du den nå? Om den var fjernet så betyr det at her har folk skrudd før, og det er unødvendig så sant man ikke har montert registereeima feil. Men om så er tilfelle så er også kamakselen feil ;) Sjekk hvertfall merke på kamdrev mot 0-merke på svinghjul, bare for å være sikker.

Jeg har laget ein guide også for registerreimskifte på 10v, om interessert ;)

 

http://www.bilforumet.no/topic/261658-guide-skifte-registerreim-pa-10v-aar/#post2807867

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plomben var borte den ja.. Regreima som satt på hadde lagt seg langt ute på kamdrevet å gikk inni dekselet. Tenkte det var greit å bytte regreim,stramhjul og vannpumpe med en gang så veit jeg at ting er i orden. Sjekket kamdrever, rotor mot fordeler huset og 0- merket. 0 merket var ikke helt flush når alt annet sto riktig. Med andre ord brukte jeg den 10v regreim bytte manualen din å fikk alt inkludert tenningen til å bli hundre.. Motoren maler som en katt.. Bytte lambda i morgen å ta en ny avgass test med varm motor så håper jeg alt er i skjønneste orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår