Gå til innhold

bilbatteri

Ranger emnet


hkrnils

Anbefalte innlegg

Her kan du få noen tips:

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-bilbatterier/

 

Jeg har ikke funnet spesielle fordeler med såkalte vedlikeholdsfrie batterier til vanlig bruk. 

Jeg har tidligere samarbeidet med forsvartest batterilaboratorium og utarbeidet tester i samarbeid med dem i mange år. Fått mange gode råd derfra. De kunne sine ting og hadde europas beste testlaboratorium for batterier.

Dessverre er dette "borteliminert vekk" på linje med mye annet i Forsvaret.

 

Begrepertvedlikeholdsfrie batterier liker jeg ikke.

Alle batterier trenger vedlikehold, få god lading, ha kontakt på batteripolene og sikker infesting til bilen, eksempelvis.

løst bilbatteri gir eksempelvi 2-er feil på Eu-kontroll.

 

Mange såkalte vedlikeholdsfrie kan ikke etterfylles, og det anser jeg heller som en ulempe, kontra fordel.

 

På Sønnaks hjemmeside, kan man også finne fordeler og ulemper ved forskjellige batterityper. 

Slike jeg leser tabellene kan jeg ikke finne noen viktige fordeler med AGM-batteri o.a. 

Til strømforsyningsanlegg osv. kan de ha noe for seg, men til bil?

Se selv....

Kan nevne at Televerket i Oslo, Kongensgate 21, hadde mellom 40 000 og 50 000 Amperetimers batterikapasitet til nødstrøm før dieselagregatene kom på.

Det var åpne gammeldagse syrebatterier, og i 1977 skulle de byttes ut etter 40 år! 

De fikk 100 prosent vedlikehold, og da tapte de se mikroskopisk.

 

Dette over er bare til ettertanke... Så når det gjelder bilbatterier har jeg ikke sett noen revolusjon.

 

Når det gjelder lithium - lithium-Ion -batterier har det skjedd mer...

men de er for dyre til bilbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbo, helt enig i at jeg ser ingen sin helst fordel med såkalte vedlikeholdsfrie batterier. Gamle typen der man kan etterfylle vann er alltid å fortrekke da de tåler mye mer juling enn ventilregulerte og syrefattige batterier.

 

Når det gjelder batteribanken til Televerket som taklet 40 år, så er nok ikke den av bly/syre batteri, men nikkel kadmium (lutbatterier), som kan leve ufattelig lenge. Bly/syre vil forringes over tid, uansett hvor godt man passer på batteriene så vil de sjelden driftes over 10 år.

 

Men ja, til bilbruk blir det mer og mer vedlikeholdsfrie batterier, ser knapt nok de gode gamle mer... som Opel sier.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stasjonærbatterier har hatt nikkel kadmium lenge, vært i bruk i veldig mange år:) På bærbare apparater er det gjerne 70-tallet som du sier. Var på batterikurs en gang der de kunne fortelle om en NiCd batteribank som hadde vært i bruk i 30 år, så forlatt i 15 år. Her fylte de på lut og batteriene var like gode :) men nå er ikke dette brukt på biler, og NiCd har en cellespenning på 1,2V kontra 1,5V på bly/syre.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! 

I Televerkets nye sentral i Kongensgate 8, ble det montert nyere batterier i 1977, og de var lukket på toppen, men etterfyllbare. Det var av en nyere kvalitet, og skulle byttes etter 10 år. Tror det var nikkelkadmium, om jeg ikke husker feil. 

Tror det var Noak - senere Varta som leverte dem, og produserte i Horten, om jeg ikke husker feil. - lenge og mye "billakkering" siden den tid. (mye som tærer på cellene)...

Så jeg er ikke sikker på utviklingen, men kravene til sikkerhet osv. har vel økt, og strøm er blitt mer vikitg og mer kritisk om det skulle strømkrasj. 

Vell vell, det både du Quattro73 og jeg er inne på er vel at man ikke trenger å frelses med ekstra dyre bilbatterier, så lenge gode gammeldagse til greie priser gjør jobben.

Batterierne i livbåtene på Colorline skal skiftes etter fem år, og jeg fikk lurt ut et brukt derfra som skulle kastes. 

Har ikke testet det pa annen måte enn i bilen, men det var i alle fall full fres på starteren i vinter med et slikt.

 

For nonen år siden fikk vi testet brukte bilbatterier på Forsvaret batterilaboratorium. hadde mistanke om at fol skiftet i øst og vest fordi bilen ikek startet. Den gangen var lav ladespenning utbredt, og kombinert med at folk hadde blemt lysene og fikk ftatt batteri, og bare byttet for enkelthet skyld, så ble resultatet at nesten alle de brukte vi testet var helt ok til hverdagsbruk i sørnorge.

 

Hvem stemmer for å bruke hjemmeladere?

En stemme fra meg...

Noen på jobben sa at de ikke hadde behov. 

hvor viktig er det å lade - friske opp batteriene av og til?

ER litt usikker, da det er så ange meninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse kloke ord her, Torbo :)

 

Og ja, jeg kan henvise til Varta og Exide, begge er blant de store på batterier, og det som dreper et bly/syre-batteri, det er for lite lading. Skal nå utbrodere det litt. Når batteriet lades ut, noe det gjør av seg selv når det står ubrukt, så vil svovel i svovelsyren binde seg til blyplatene. Til slutt er batteriet utladet, og svovelen i svovelsyren har bundet seg til blyet, igjen sitter vi med vann i batteriet. H2SO4 er svovelsyre, svovel utgår og vi står igjen med H2O i batteriet. Blyplatene som er Pb er nå PbSO4. Det var kjemidelen - i grove trekk ;)

Når batteriet lades opp, vil svovel gå fra blyplatene (PBSO4 > PB + SO4) og binde seg til vannet (H2O > H2SO4), og bli svovelsyre. Noe av svovelen vil falle til bunn i batteriet (sulfat). Etter hvert vil et slamlag av sulfat bygge seg opp i bunn av batteriet, og kan til slutt kortslutte cellene. Batteriet er da dødt! Vedlikeholder man batteriet ofte så vil man i meget stor grad begrense sulfateringsprosessen, og batteriet vil leve mye lenger. Sulfat er også isolerende hva elektronvandring angår, slik at svovelbelegget på blyplatene kan i verste fall medføre at batteriet (i utladet tilstand) ikke vil ta imot lading når lader koples til. Da kan pulslader hjelpe.

 

Så ja, en stemme fra meg også. Og de på jobben din vet ikke hva de snakker om ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God informasjon! Ikke mye å legge til her, men det fristet litt.

Før i tiden var det god plass under battericellene til sulfatrester/-dryss, og fikk dem god lading, noe som også var vanlig før vedlikeholdsfritt var tema, så holdt barreriene svært lenge.

Senere har batteriene blitt noen mer kompakte, og cellene er ofte plassert i poser, og derved faller ikke grumset ned  til bunnen av kassa og kortslutter. Om de kortslutter på annen måte vet jeg ikke, da det trolig kan bli bunnskrap i bunnen av disse celleposene?

Trolig bedre enn oppsamling på bunn, hvor det er blitt mindre plass, da celleplatene har fått større areal eller at de utvendige målene er redusert. 

Noen ladere har probgram fo sulfatreduksjon, kanskje litt farlig å bruke denne funksjonen om det blir mye drys i bunn av batteriet som kan kortslutte/lede tyvstrøm for ekstra selvutladning? 

Men siden du Qattro73 nevner at det kan bli kortslutning i bunn, må det vel være bra for batteriet å få så mye lading det selv krever? Nettop for å unngå sulfatering ("oksygering i overflaten av cellene som begrenser størmmengden").

Altså mye! mer enn  de fleste er klar over, ifølge ekspertene i Forsvarets batterilaboratorium. 

Tør ikke si hvor høy spenning det var snakk om for å få full effekt på vanlige startbatterier, men om jeg ikke husker feil så var det i overkant av 16 volt. I praksis passer dette ikke helt til dagens biler og vedlikehold, da man er godt over gassingsgrensen på ca 14,4 volt (litt temperaturavhengig). Måtte etterfyllt litt for ofte.

På den annens side har jeg dårlig erfaring med dagens elektroniske ladere, da de er altfor puslete. mange tror man kan lade opp et nærmest utladet batteri i løpet av det døgn?  Vell, vell, i heldigste fall får man start, men det er ikke alltid man får "start" på laderen. Noen slår seg bare av fordi batteriets indre motstand er blir for liten. - utladet...

De gamle gode uregulerte ladet langt bedre, men de trengte noe tilsyn, selv det det er vanskelig å overlade et batteri.

 De moderne elektroniske kan ha fordeler, men min erfaring er at de bruker lengre tid enn man tror, ofte flere dager for å få fres på sakene. Cetek-laderne må eksemelvis stå på * (stjerne-innstillig (vinter), for å få ønsket strøm til opplading også i varmere temperaturer. 

 

Mye morsomt her i dette temaet. 

 

Nå går det jo mot varmere tider, men man trenger vel ikke glemme batteriet av den grunn?

Mitt problem er at jeg glemmer å slå av lys, glemmer navigasjon som står på osv. 

Senest i forgårs. hva måtte jeg gjøre da. jo da jeg brukte batteriet fra sønnens Renault 4 fra 1973, som hadde stått tre uker  med Colorlines-batteriet. 

Det brummet i gang den andre bilen. Hvodan jeg overførte strømmen tør jeg ikke fortelle. Men jeg brukte ikke startkabler. 

 

For en tid tilbake glemte jeg lyset i haskerommet på en bil, og en uke etter det glemte jeg lyset i bagasjerommet, da det ble slått på automatisk. Og hvorsfor skulle jeg lukke igjen bagasjerommet når bilen står i garasjen i påvente av nye støtdempere og ryggecensorer? - laderen ble satt på i siste liten. Er det rart at jeg har mange ladere rundt om kring? 

Tror jeg har lakkert for mye i mitt liv, siden jeg stadig glemmer ting...?

Må begynne med huskelapper tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbo, siden du er enda mer inne på lading og ladespenning. Et batteri tar ikke skade av å stå under konstant lading. Faktisk er det slik at alle (?) batterbanker i stasjonæranlegg har konstant lading. Gjør hvertfall det på alle de anleggene jeg har jobbet på, Statkraft, Hydro og ConocoPhillips. Det som er viktig, det er å ikke ha for høy ladespenning. For optimal levetid skal hver celle ha 2,27V @20 grader celsius. Høyere spenning er helt ok ved kortvarig boostlading, som er 2,4V pr celle. Dette er hva Sønnak/Exide opplyste kurset jeg var på.

Vedlikeholdsfrie batterier tåler lite overspenning, man bør holde seg under 14,5V på de. Om ikke kan syre/elektrolytt komme ut, og lar seg (som kjent) ikke etterfylle.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres bra ut! Colorline-batteriet er svar på din påstand. Det er blitt vedlikeholdt med riktig vedlikeholds-spenning. Det er derfor trolig som nytt? 

Det jeg mente med høy ladespenning var relatert til stor opplading over kort tid, fra helt eller delvis oppladet batteri. Da kan man lade opp hardt over kort tid, men over lang tid vil jo som du er inne på, holde ladingen akkurat under gassingsspenningen. 

 

Da holder batteriene lenge. Du har nok mer greie på stasjonærbatterier enn meg, men bilbatterier kejnner jeg godt, både i fortiden som bilelektriker og senere som ingeniør i Televerket og deretter tidvis samarbeid ned Forsvarets batterilaboratorium. 

En gang gjorde vi en batterieksplosjon i samarbeid med Sønnak, og filmet det mer 4000 bilder i sekundet.

Tror jeg har den filmen ennå? 16 mm. Trenger vel ikke fortelle deg Quttro73 hva som skjedde i den prosesen...?

 

Mye rart. Det var den gangen noen batteriladere hadde zelenlikerettere, som hadde returstrøm, selv om batteriklemmene ble koplet til først og stikkontakten til slutt, som forskriftene sier.

Men det skjedde likevel smell, som vi måtte finne ut av. Heldigvis forsvant de laderne fra markedet, og tette silisiums dioder overtok. Vi hadde mistanke om det var restlager av gammel elektronikk som ble brukt for å lage billige ladere til noen som ikek visste hva de kjøpte?

Skal for moro skyld se om jeg finner stillbilder fra filmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett filmer av mange kortslutninger, og i det virkelige liv, men aldri med batteri som energikilde. Resultatet kjenner jeg godt til. Batterier er alvorlig mye farligere enn folk tror, som regel kan et bilbatteri yte mer strøm enn det inntakskabelen til et hus kan ;) Filmen din skulle jeg gjerne sett :)

 

Zelenlikeretter? Aldri hørt om. Har jobbet med kraftlikerettere i mange år, med 340000 Ampere ytelse (1200V), men det har vært diodelikerettere av silisium, samt tyristorlikerettere.

 

Igjen refererer jeg til Exide/Sønnak, de sa at maks ladestrøm i Ampere som tommelfingerregel ikke burde overstige 1/4 av batteriets kapasitetstall i Amperetimer. Altså 20A på et 80Ah batteri. Men her er det store forskjeller, finnes spesialbatterier som tåler og er konstruert for mye høyere ladestrøm.

 

Er redd tråden til trådstarter sporer totalt av nå, men du er en interessant kar, Torbo :) Og så får vi håpe Hkrnils tilgir oss :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zelen-likeretterne var noe 60- 70 talls-greier, altså blant de første som kom. De jeg var borte i var flate og firkantede nesten like store som en fyrstikkeske, bare kvadratiske med et kontaktpunkt på hver side. (inn og ut).

Men dessverre skjedde det batterieeksplosjoner med disse laderne som hadde zelen-dioder, da de ikke var helt tette. Det gikk en returstrøm igjennom dem og den lille strømmen og en viss spenning var nok elektrisk effekt til å antenne knallgassen. Selv om man koplet til riktig! NAF registrerte dette og gikk ut med sikre råd for bruk av batteriladere og startkabler.

Skal se om jeg ikke finne den filmen? Om ikke annet har jeg en skral VHS.-film (utdrag) på dette.  

Tør ikke skrive mer rundt dette, da jeg ikke vil plage andre med mine sære interesser.

Satser på å legge inn småting og spørsmål om ting jeg ikke er oppdatert på. Har fått gode råd hittil, fra noen her inne som bryr seg og har masse kunnskaper. Slikt hjelper meg til å "henge på lasset" og fikse det jeg tør å gå på. Kunne ikke hatt mer enn en bil om jeg ikke fikset ting selv! 

I dag blir det å skru gammal Volvo og en oppfriskning av bremsene bak på en Skoda Fabia, om jeg kommer meg ut i kulda? Når jeg ser ut av vinduet så ser jeg noen forstyrrende hvite prikker... Det var ikke bra...

Kunne nok diskutert mye med deg Quattro73, siden du er godt oppdatert i elektronikkens verden og kan mye om strømforsyning, da jeg også syns strømting er spennende... og effektivt... 

For å få noe felles nyttig ut av dette, så vil jeg advare om bruk av startkabler direkte på batteripolene, selv om dagens batterier er blitt tettere på toppen... Minusklemma til gods/motoblokka på bilen som trenger hjelp til slutt og frakoble motsatt, den først av ved frakobling. Da gnistrer det på ufarlig sted. Det står faktisk i mange instruksjonbøker - også på moderne biler! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår