Gå til innhold

AC anlegg gass? manglende kjølevæske? Sammenheng?

Ranger emnet


passelaten_89

Anbefalte innlegg

Har AC på min passat. Den er nok på høy tide å etterfylle AC gass, da AC ikke funker what so ever. Eller altså det blåser enten kaldt, eller varmt, ingen mellomting. 

Men så lurer jeg på om det kan ha sammenheg med at kjøleveske forsvinner? Går vel en god liter i måneden. Kan ikke tenke meg til at det er toppakningen, for det har vært slik en stund nå. I så fall hadde toppen tatt kveld for lenge siden. 
Ikke noe unormat eksos, bare om det er kaldt. Når det er normal temp så blåser'n svart/blå'ish røyk ved oppstart.

Eventuelle tips til hvordan jeg skal feilsøke? Er det noen populære plasser en pakning blir dårlig for eks? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruk av kjølevæske kan like gjerne være en ytre lekkasje. Sett trykk på kjøleanlegget i noen timer og sjekk så for lekkasje.

Ingen AC kan være pga for lite gass, da slår lavtrykk-pressostat ut og anlegget vil ikke starte.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruk av kjølevæske kan like gjerne være en ytre lekkasje. Sett trykk på kjøleanlegget i noen timer og sjekk så for lekkasje.

Ingen AC kan være pga for lite gass, da slår lavtrykk-pressostat ut og anlegget vil ikke starte.

Ja det kan være det. Det kommer av å til surkling fra dashbordet? kan det være luft i systemet da? eventuelt at toppen lekker ut trykk? 

 

Jeg utelukker egentlig ikke at det kan være toppen som begynner å ta kveld. Jeg fant noe oljelignende filmhinne på lokket til ekspansjonstanken og inni. Kan være eksos som har sneket seg inn.

 

Men gåen toppakning skal jo vise flere symptomer enn kjølevæskemangel? Spesielt når det er godt over tid. Tempen har aldri overskredet 90 grader, og motoren går som fjell ennå, fusker ikke i det hele tatt, starter og går på første tenning osv. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passater har ofte store problemer med tørkeren bruker å ruste en del. slitt pakninger på koblingene oppå tørkefilteret.

 

Når det gjelder sirkulasjon i varmeapparatet, så kan det verre en liten sprekk i toppakning.

Som ikke er så stor, som igjen gir sirkulasjon.

kontroller den øverste radiator slange se om den er hard som stein eller oppblåst og er hard og klemme på.

Da tyder det på mye trykk.

 

Sjekke tilførsel tur retur slanger

Sjekk Skovelhjulet i vannpumpa mulig løsnet fra akslingen.

Sjekk varmeregisteret om det fungere riktig.

Eller at systemet  har tettet seg, bytt termostat og kjølevæske.

Se om du får luftet er utrolig vanskelig og få luftet disse bilene.

 

Også en fin måte å finne ut om det er overtrykk på bilen er å feste en slange på nippelen under ekspansjonstanken.

Så setter du slangen i en flaske.  Kjør litt hardt. Finn gjerne en bratt bakke så bilen får jobbe litt, se om det samler seg væske i flasken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår