Gå til innhold

Audi a3 1.8t 8l tenningsproblem

Ranger emnet

risoen

Anbefalte innlegg

Hei

Har et litt merkelig problem med min A3 8L 1.8t.

Bilen starter alltid når den har stått f.eks over natten, og jeg kommer meg oftest fra A til B. Problemet kommer når jeg har dauet bilen og skal ut og kjøre igjen etter 10 min, eller av og til 1-2 timer etter.

Da står den bare og kjinner, bensinpumpa går men den tenner ikke. Har byttet plugger og feilsøkt men til ingen nytte. Jeg har bare et kjipt biltema feilsøkingsapparat til Vag.

Hvis jeg triller/sleper den igang så tenner den når den får nok fart(dvs nok turtall). Av og til sviver den fint etter den er trillet igang, andre ganger må jeg holde den på rundt 2000 rpm for å holde liv i den. Slipper jeg den ned på turtallet så slokker bare turtelleren, og bilen dør ut.

Den har begynt sånn under kjøring og, men da giret jeg ned og holdt den på høyere turtall så kom jeg meg dit jeg skulle.

Her kommer det merkelige; ene gangen jeg ble tauet igang så måtte jeg holde den på turtallet. Jeg slurte meg igang og kom hjem, men da jeg stoppet hjemme så sveiv den fint på tomgang, og jeg kunne stoppe og starte den igjen som jeg ville.

Begynner å bli rimelig rådløs, men lurer på om dette kan være en tenningsmodul som tuller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Etter mye om og men har jeg funnet ut av problemet, var ingenting verre enn en sensor. "Hallgiveren" som den heter på bildeler.no, eller sensor G28 (Engine Speed Sensor) var defekt. Det er bare en magnetsensor som føler på hastigheten på motoren, men når den blir defekt så stopper hele greia.. Fant også ut at når den er gåen så har den en tendens til å virke fint når bilen er kald, not so much når den er varm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider