Gå til innhold

Plast Sveis - Hvordan ?

Ranger emnet


remster

Anbefalte innlegg

Kan noen som har peiling eller vet hvordan man plast sveiser legge ut en liten bruksanvisning her ? tror jeg ikke er den eneste på forumet som kunne tenkt seg en tråd om dette.

 

sett mange fine tråder om hvordan man støper og fikser mye. Men siden golfen har masse plast som egner seg bedre å plast sveise i så hadde det vært finere med en tråd om akkurat dette.

 

På forhånd takk.

Prosjekt Rolfsburg

-87 Golf Gti 16v

*85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt.

*84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye erfaring, men har prøvd litt på skolen(grunnkurs mek).. Det jeg prøvde var å sveise med varmepistol og mate med den plast pinne og å sveise rør ved hjelp av en "stekeplate".. Det er meget lett, få tak i en varmepistol og litt plast så får du det bra til etter 15min..

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går også an å bruke loddebolt på små sveisejobber.. men du er fremdeles nødt til å ha sveisetråd (eller det går også an å skjære bort litt overflødig plast fra en annen plass enn der du skal sveise,og legge på der du sveiser).. har gjort det sjøl med vellykket resultat.... :)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også god erfaring med loddbolt. Fungerer fint på små jobber.

Hold sammen bitene og smelt plasten med loddbolten, pass på at plasten ikke bobler. Dersom det er behov for ekstra plast, legg en plasstripe imellom og smelt denne sammens med de andre bitene.

Viktig å sveise begge sidene. Takrenner og kloakkrør funker fint som sort ekstraplast.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tenkte jeg kunne gi en egen guid om hvordan man plastsveiser->

 

Utstyr som bør brukest til dette arbeidet er følgende

Bondsliper/pussepapir -> til og slipe lakk (om fangeren er lakket)

Stanley kniv -> til og skjære V fuge (hvor det skal sveises)

Platesveiseren -> til og sveise med

 

*Slip ned lakken på området som skal bearbeides.

*Borr ett hull i hver ytterkant hvor det skal sveises

*Skjær med stikksag der hvor det skal sveises.

*Skjære en V fuge med stanleykniven i omrrådet hvor det har vært skjært med stikksag.

*Varm opp området som skal bearbeides til det ser ut som det er vått.

*Blås området godt reint med trykklyft, sveis i V fugen.

 

Here u go!

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har plastsveist litt...brukte en varmluftspistol med et spesielt munnstykke der man mattet plastpinnen igjennom, fungerte bra!!

får kjøpt slike pinner for å sveise med!

 

slik kan man kjenne igjenn plaster:

 

PVC: Brenner med gul flamme, hvit røyk med rar lukt! måte for å være heøt sikker er: ta en kobber tråd å varm opp til den gløder, stik den så i plasten, slika t plasten fester seg til kobbertråden, stikk kobbertråden i en flamme, får du da en klar grønfarge (klor er til stede) er det PVC

 

ABS: Brenner med gul sotende flamme

 

PE: Brenner lett med en gul flamme uten røyk, smelter og drypper som et stearinlys

 

PP: nesten som PE, søt lukt!

 

PUR: Brenner med sotende gul flamme og har en søt og stikkende lukt. Drypper som PP/PE

 

PC: Brenner med sotende flamme og glødende aske

 

PMMA: Brenner med klar flamme uten røyk, lukter søt frukt

 

PA: Brenner med sotende flamme, smelter som dråper og lukter brent hår

 

GUP: Brenner med sotende flamme, men smelter ikke

 

EP: Brenner med sotende flamme,luketer fenol (ikke vet jeg hva det lukter)

 

er veldig vanskelig å skille disse plastene fra hverandre, må neste ta en sjangs...mn nye produkter skal være merket med hvilken plast det er i, er vel ISO standard tror jeg...

 

har også noen tempraturer ved sveising her, tar bare de mest vanlige jeg:

 

PVC hard: 210-250 grader varmluft,eller 215-235 grader varme element

PVC myk: 250-300 eller 220-250

ABS: 230-260 eller 230-250

 

MERK: ikke alle plaster kan sveises, mange plaster lar seg også dårlig lime!

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår