Gå til innhold

Fusking ved lavt turtall og belastning, trimmet forgassermotor

Ranger emnet


Jesper1201

Anbefalte innlegg

Nå må dieselmotor mekanikeren rådføre seg med "ekspertisen"

 

Har en ganske heftig trimmet forgassermotor som fusker ved lavt turtall og belastning, mellom 1100 (som er tomgang) og opp til 2200 rpm.

Når den er kald er den helt håpløs, nytter nesten ikke å kjøre den i det heletatt, og det er ikke snakk om fusking her, nærmere tenningskutt.

Jo varmere den blir desto bedre blir den, men fusking forsvinner aldri helt. Kan nykke en gang innimellom når den er helt driftsvarm, men innimellom kan fusket komme på høyere turtall ved hard belastning.

 

Motor går litt fett på tomgang, 0,950 lambda. Ganske bra midt i registeret og litt fett igjen på topp, 4500rpm->

Ingen tegn til fusking på tomgang.

Motor begynte å fuske over natta.

Kan nevnes at jeg har en digital Smith turteller som er helt på jordet når motor er kald, hopper opp og ned som en jojjo og dette skjedde samtidig med at fuskingen kom, om dette er relatert til fuskingen eller ikke aner jeg ikke.

 

Lavfartsdyser er renset med mistanke om dritt i dyser.

Tenning er sjekket og dobbeltsjekket, prøvd flere forskjellige tenningstidspunkter, alt fra 10 FØD til 19 FØD, ingen forandring, annet enn at bil går mye dårligere ved 10 FØD (kjører vanligvis på 19 FØD) 

Stift er sjekket og har rett avstand.

Plugg (kun sjekket én plugg da jeg må ut med motor for å få sjekket alle) ser bra ut og er ca 9-10mnd gamle. Kan tennpluggene være på vei til å takke for seg slik at de ikke klarer å antenne blandingen når motor er kald, for så å blir gradvis "bedre og bedre" etterhvert som den blir varm?

 

Kom med alle tanker, skal kjøre på bane om under 2 uker så begynner å få dårlig tid..

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor er dette?

Napping og fusking minner i utgangspunktet om forgasser. Feil flottørstand - for høy!  + + +

Men siden turtelleren er ustabil, kan det tyde på at kondensatoren ikke lever opp til forventningene. Gjennomføringen i fordeleren kan kortslutte til huset, må sjekkes nøye. Ofte må man fornye denne, litt avhengig type fordeler. Stiftene har du jo sjekket, men BT-stifter kan smelte i i fiberknasten som er laget av dårlig plast. Gammedags fiberknast fungerer, speseilt om du har en ehftig coil med lav motstand. Rotoren kan være en luring, den må måles, og bør ikke ha mer enn 5 kOhm. Må rett og slett prøve med en annen coil.... 1-winking.gif

Sprekker i fordelerlokk og rotor har du sikkert sjekket?

Det var det jeg kom på  i farten....

 

Vær forsiktig med å gå over 10 graders fortenning (fabrikkdata). Da kan du risikere minst 40 graders fortenning ved 2000 - 4000 o/min. Sentrifugal- og vakumregulator drar jo opp tenningen hver for seg og til sammen kan det bli for mye. Og da er det fare på ferde om du drar på litt....

Har tre ferske eksempler på det, at fortenningen er "stilt etter øret" - der motoren går best på tomgang, og det ble brent hull i stempler på to og brent stempel kant på den tredje. 

Jeg har selv kjørt med optimal tenning for best effekt, gjerne 3-4 grader mer enn fabrikken anbefaler. Men en gang straffet det seg.  Det var riktignok med øket kompresjon i tilelegg, og den svake detornasjonen hørte jeg ikke. 

Stemplene klarte seg, men jeg så tendensen på stempelkantene. Meden snillere innstilling har det gått br nå i fire år.

Men jeg har taner om å kjøpe nye bedre stempler med innvendig stål - bimetalleffekt. Mahle lager slike, men alt fra den fabru´kken er ikke like bra, om noen bilfabrikker har bestilt etter sine ideer. Noen skal jo "finne opp kruttet ny", og det er ikke alltid like smart. Tror ikke det er Mahles skyld, da de har laget bra greier i alle år. Nå er de vel markeds-styrt som de fleste bedrifter i Europa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en VW Type 1 motor, som ikke har det spor av originalitet igjen. Den er bygd etter "rallycross" prinsipp, så det er egentlig en bane/race motor.

 

Motor var nybygd i starten av 2015, og alt var nytt, det er ikke brukt en eneste gammel del på motor.

Jeg kunne tenkt i de baner om flottørhøyde selv, men da burde den vel vært slik fra dag en (i mitt hode) og ikke blitt sånn over natten en dag forrige uke.

Må nevnes at turteller er sporadisk ustabil, idag fungerte den helt smertefritt - på tross av enorm fusking.

Finnes det noen måte å sjekke kondensatoren på, foruten å bytte den? Skal sjekke gjennomføringen inn i fordeler imorgen.

Sprekk i rotor og fordelerlokk er sjekket, og det er ingen tegn til fuktighet eller andre ulumskheter i fordeleren. Skal måle rotoren imorgen.

Skal kontrollere og måle pluggledninger også, for å utelukke disse.

Skal få testet med en annen coil, men siden dette ikke er originalt er den relativt kostbar så kjøper ikke ny med mindre jeg må.

 

Originalt skal denne motoren ha 7,5 grader fortenning men slik motor er nå går den ikke engang på 7,5 grader fortenning. Har ganske høy durasjon på kam.

Nå står den stilt på 13 grader, men den blir justert opp til 18-19 grader igjen når problemet er løst. Er nødt til å kjøre på 98 oktan grunnet kompresjon og har forsket litt på hvor tenningsbank starter og den dukker ikke opp før på 21-23 grader fortenning så føler at det er relativt trygt å kjøre på opp imot 18-19 grader. 

Dette er en 009 fordeler med mekanisk opptrekk (ikke vakuum) og 30 grader forskjøvet tenning på maks.

 

Har hatt ute lavfartsdysene og renset disse to ganger (for sikkerhetsskyld), hadde ute tennplugger istad og sjekket disse, renset de og satte det sammen igjen, som forøvrig er en drittjobb på denne motoren, tar ca. 2t å skru ut 4 plugger og montere det sammen igjen. Ingen forbedring.

Tennpluggene viste tegn til at det muligens har vært litt varmt (for varme plugger??), men den går ikke magert så blandingen er ikke feil.

Har bestilt 4 nye tennplugger og håper at fasiten rett og slett er så enkel at en plugg har takket for seg (eller er på veI), men siden dette ikke er normale plugger finnes de ikke hos den lokale dele pusheren så de kommer i posten, håper de kommer på fredag!

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ned i garasjen en tur..

 

Rotor måler jeg til 5,17k ohm.

Alle pluggledninger fra fordeler mellom 2,1 og 3,0 ohm.

Pluggledning mellom coil og fordeler lå på 2,2 ohm, men det jeg merket når jeg dro ut denne fra coilen var at den satt usedvanlig langt ute og dårlig, i tillegg var det lagt seg et form for belegg på kontakta i coilen. Pusset vekk belegget og satte den ordentlig i igjen, bilen går noe bedre når den er kald, men fortsatt antydning til fusking på varm motor.

Legger ved et lite klipp. Det er ikke lett å høre overhodet, men når jeg holder den på 16-1700rpm så fusker den ca. en til to ganger i sekundet, men ikke på langt nær så ille som den var. Tidligere gikk den kun på 2-3 rett etter kaldstart før den gradvis kom seg.

 

Jeg kommer uansett til å bytte pluggene når disse dumper ned i postkassen, så krysser fingra for at det er de som er synderen.

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du måle kondensatoren må du ha et spes. isnstrument som måler kapasiteten. Jeg har knapt nok sett og prøvd et slikt, men før i tiden brukte jeg scop, som avslørte stiftemotstand, kondensator, tennspenning o.a. men slike ting står og støver ned på verksteder i dag, i alle fall dem jeg kjenner til.

Det enkleste er å bytte, og du kan bruke nesten hva som helst for å teste, bare den har sittet på en fordeler .

009 fordeler er vel den av aluminium, som Volvo brukte på Amazon Sportutgaver? Den skal også ha 21-22 grader vad 11500-1800 o/min.

Siden 009 ikke har  vakum, vil den være mer stabil mot tenningsbank, men ikke ufarlig den heller. Det blir lett 35 + grader hvis utgangspunktet er 10. 

 

Men det høres ut som du har kontroll med det. 

 

Skal ikke trekke inn for mye her, da det blir mye gjetting, og siden problemet oppstod "over natta" så er det vel ingen vits i å måle motstand i tennpluggledninger? Den starter jo greit og trekker bra, så da kan man vel legge vekk det problemet.

 

Skal man tenke som på nyere VW kan man trekke inn tenningsbryteren - dårlig kontakt bak på stikket. 

kan jeg sjekke med en direkte ledning fra batteri til + på coilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, riktig! Jeg tror jeg har en og en annen fordeler liggende som jeg evt. kan ta kondensatoren ifra og teste.

Ja, stemmer! Det er en Alu. fordeler, opprinnelig lagd av Bosch. Om den sto på Amazon vet jeg ikke, men den er ihvertfall mye brukt på gamle VW motorer når man bygger om til to dobble forgassere. 

 

Har sjekket hvor mange grader jeg har oppover i registeret også, og ved 3000rpm hadde jeg ca. 25 FØD hvis jeg ikke husker riv ruskende galt, og da ligger den på ca. 17-18 grader FØD på tomgang (1150rpm)

 

Hehe, jeg liker å påstå det, men denne bilen er den første jeg selv eier som det er forgassere og fordeler på, så har blitt mye egenlæring de årene jeg har hatt den, og har enda ikke rasert noen motor så riv ruskende galt kan det ihvertfall ikke være. Jobber daglig med dieselmotorer så det er der min sterke side ligger.

 

Jo, jeg syns du skal det, for ingen "tips" er for dumme for meg, jeg er absolutt ingen ekspert når det gjelder teori på denne type teknologi så bare fyr løs.

Syns også det er interresant å få lært mest mulig om dette, er ikke alt man finner på internett lenger heller. Jeg målte bare pluggledningene for å utelukke de.

 

Nå sitter det ikke en normal tenningsbryter i denne lenger, har lagt opp nye kretser iom. at det er så ombygd allerede, men jeg skal teste det hvis det ikke hjelper med pluggbytte.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel sjekket det meste nå. Men en liten detalj kan ligge under stifteplata, mekanismen for sentrifugalreguleringen. Om leddene er tørre kan tenningstidspunktet bli litt tilfeldig, men det blir ikke direkte fusking.

Ellers kan du suge i vakumslangen, helst med vakumpumpe for å se hvor mye vakumreguleringen drar opp? Eller om den drar opp i det hele tatt ved delvakum. Er det en liten lekkasje i vakummembranet, virker varumreguleringen bare sporadisk ved varierende pådrag, og henge ikke med der den bør gi vakumregulering. Men helelr ikke dette medfører fusk, men kun en viss ustabilitet i effektten og kan gi litt ujevn gange.

 

Selv tilsynelatende enkle greier kan lage trøbbel.

Den 009-fordelerer, som trolig er lik til Volvo har mindre maksutslag for sentrifugalgeguleringen, sa den skal tåle trim. Så det er nok årsaken til at du ikke får så stor og farlig fortenning som jeg advarte mot.

På min Amazon "upgraded++++" B22 med kompresjon 10,5:1 bygde jeg om originalfordeleren til de samme spesifikasjonene som 009 fordeleren, da de fordelerene er vanskelige å få tak i og dyre. Alle vil ha dem til trim til Volvo.

Da fikk jeg ikke hørbar tenningsbank, men jeg hadde likevel en liten mistanke, da jeg kjørte på 95 oktan bensin. I sommerhalvåret måtte jeg bruke 98 oktan. Men jeg modererte hele saken til slutt slik at jeg kunne bruke 95 oktan hele året, men mistet nok noen få hk? Men den dro bra nok uansett med sin D-kam med 4 grader forskyvning - og gikk best på 2-trinns Weber kontra to Zenit Stromberg. 

Litt sidesprang, men det er bare for å illustrere at det er mye kan kan gjøre og at små ting kan har stor betydning.

Men tilbake til saken, så ligger det nok en lurefeil i tenningsanlegget.  

Jeg har sjelden hatt problemer med tennplugger etter at de jævla blyet ble borte fra bensinen. Men dem kan også komme inn i kategorien lurefeil.

Appropo diesel: Hvorfor skal innslagsventilen (solenoidet) til Bosch VE-pumpa være så dyr?  Slulle hatt en i reserve til min VW Camper, da jeg ikke vil bli stående med den i et eller anna land. Kan man få kjøpt en slik billig et eller annet sted? Har du tilfeldigvis en "pent bruk en eier"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet tennpluggene men har enda ikke hatt tid til å få bilen en tur ut på veien, får satse på at jeg rekker det innen neste lørdag, for da bærer det av sted for å kjøre på bane, uansett fusking eller ei. Er ikke ofte jeg har vært borte i at en tennplugg blir delvis dårlig når den er relativt ny, men satser på at det var det som var tilfellet her. 

 

Det er ikke vakuum opptrekk på denne fordelere, den er hel mekanisk. Den er justert spesielt for at tenningskurven ikke skal stoppe opp før høyt opp i registeret da denne motoren er bygd for å gå på høyt turtall og er i veldig god stand. Den var min første mistanke så den er demontert i molekyler og sjekket før den ble montert sammen igjen, relativt ny også, ca. 15mnd gammel og gått maks 3'500km.

 

Skal ikke gi deg noen false forhåpninger men jeg vet jeg har ihvertfall en Bosch dieselpumpe liggende, litt usikker på typen men det kan jeg få sjekket ila noen dager.

Er det 1.6 dieselmotor du har i denne Camperen?

 

Det finnes mye lurifiks å få på nettet men jeg vil tro den originale Bosch solenoiden holder 3 ganger så lenge som de Kina kopiene du finner til en billig penge. 

Er veldig sjeldent jeg er borte i at disse magnetventilene streiker, og i de tilfellene jeg har vært borte i at den har streiket så blir den stående i åpen posisjon og ikke i lukket - men det er nok individuelt. 

Har noen kontakter du kan få kontaktinfo til og se om de klarer å oppdrive denne, og om den er billigere enn du har funnet hittil? 

Alle er på det sentrale østland, altså Østfold.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! Ble litt beroliget av at denne solenoiden ikke er problematisk.

Det er en 2,4 femsylindret uten turbo. Kjørt 280 000 km. Går helt uproblematisk, men den skal ikke stoppe!

 

hører gjerne mer om dette, selv om jeg er noe "paranoid" for stopp på "prærien"...

 

hadde du ikke nevnt at fordeleren er ganske ny, ville jeg foreslått olje i senter av fordeleraklingen, da treghet der kan gi hakkende tenning, men det ser man som regel med tenningslanpe, at tenningstidspunktet  varierer - er ustabilt. Greit med en dråpe der uansett..

På gamle fordelere bruker jeg symaskinolje, som kryper godt nedover..

Og ventilklaringen er ok? Sikkert ikke pproblem her, men jeg husker de motorene, og det er noen gammelt igjen av den, at ventilklaringen er liten og med alutopplokk, kan ventilene legge seg på og ikke stenge når motoren er kald.

Nå går vel gjettingen litt langt, men det datt nå ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi lyd når jeg har sjekket den jeg har liggende.

 

På org. boblemotorer er det viktig med riktig klaring ellers vil man ende opp med ventiler som ligger på, men da når motor blir varm.

Jeg har ikke lenger alu. støtstenger da de ikke tåler fjærtrykket og turtallet så jeg har chromoly støtstenger, de utvider seg ikke på lik linje med alu. støtstenger og dermed vil klaringen blir større når motor blir varm siden topp og blokk er av alu. og utvider seg ganske mye.

Klaringen er ok, er ikke lenger enn 4-5 ukers tid siden jeg hadde service med bl.a ventiljustering.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt fusking, men merkbart mindre. Når den ble skikkelig varm så forsvant all fusking over 2500rpm men enda et nykk i ny og ne under..

Skjønner ikke hvorfor, kan da ikke skjønne annet enn at det er coil, men da burde den egentlig vært motsatt, begynt å fuske når den ble varm.

Det kan selvfølgelig være rotor eller fordelerlokk, men det ser meget bra ut og er ikke tegn til at det er noen nevneverdig slitasje der.

 

Torbo:

Ser denne solenoiden kjent ut? Jeg tror dette er en Bosch pumpe, skal sjekke det når jeg har tid, motor står kronglete til og er møkkete så klarte ikke lese noe der den sto. Må frem med truck og løfte den ut.

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilen kan være en luring. Selv om teorien er større motstand ved høyere temperatur, kan en halvveis kontakt inne coilen gi tilfeldige kontaktproblemer - f.eks. ved en lodding der primær- og sekundærledningene er skjøtet innvendig. 

Omtrent umulig å måle ut slikt, siden dette er periodisk. - Må jo bare gjette, siden jeg ikke har hatt fysisk kontakt med bilen.

Har opplevt det på to Volvoer, som var litt oppgraderte. Og ved trim får coilen hardkjør, så slike ting kan oppstå lettere.

Noen påstår også at motstanden i ledningene bør reduseres, men da er vi tilbake til at coilen igjen får enda mer belastning.

Så plus og minus fins i de fleste regnestykker.

 

Du har sikkert sjekket stiftene ut og inn, men ved trim er det bare Bosch-stifter som holder. Biltema sien smelter på "fiberknasten" - som ikke er fiber, men resirkulert kinaplast. Jeg fikk byttet mine på grunn a dette, og jeg hade kjøpt reserve, men ville ikke ha dem!

Du vet det sikkert, men stiftene må være 100+ rene og ha en fin overflate. Jeg sliper dem med bryne i ny og ne. Kjører ikke nok med grumbilen til å bytte hvert år, men sliping fungerer.

På Amazonen satte jeg inn Ignitor, elektronisk tenning som kun erstatter stiftene. Men man beholder tenningskurvene, i motsetning til 123-fordeleren som jeg ikke liker helt.

 

Solenoid ja. Det ser dønn likt ut. Så selger du den til meg så slipper jeg å føle meg usikker på stopp. Pleier å gardere med mot slik tabu. Kan evt. bytte med en enveisventil til beninsystemet? Jeg bruker slikt på veteranbiler for å slippe å suge fram bensinen fra tanken når bilen har stått lenge. Noen bruker slike på trimma rallybíler også, uten at jeg vet hvorfor?

Dette, å ha en slik i reserve, er kanskje litt noya, men jeg er aldri sikker før jeg er sikker, og har ofte vondt det jeg ikke vet, i motsetning til andre.

Nå har du jo sagt at disse holder, så jeg burde jo ikke være bekymret, men det er som med en coil - har alltid med en i reserve, da jeg ikke syns det er morsomt å bli stående med noe uforståelig. 

Hadde du hatt problemer ve høye turtall og stort pådrag ville jeg mistenkt bensinpumpa, eller nåleventilen(e) som kan byttes til en med større åpning. 

Nå kommer jeg ikek på noen mer -- husker ikke så bra i dag, da jeg kan smålakkert VW Camperen i noen hjørner som ble tatt av slatlaken i vinter. Slike kjemilakier - sparkel, filler, grunnig og lakk, gjør at jeg ser stjerner, tro meg eller ei! Prøver å huske på det som er hyggelig uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser ut til at jeg blir nødt til å prøve en annen coil.

Stiften pusset jeg og justerte for en mnd. siden ifm service på motor. Er nok ikke Bosch stift, men Biltema er det ikke.

Har flere liggende så kan jo selvfølgelig prøve en ny også..

Jeg er inne på tanken å bytte til tenningsmodul og innsprut isteden, men er noe med sjarmen av å ha gassere også - tiden vil vise.

 

Skal ta ut solenoiden og teste den. Men kom akkurat på at denne har sitti på en maskin med 24v anlegg, vet faktisk ikke om de fungerer om hverandre? 

Hvis den fungerer og 12/24v fungerer om hverandre kan du få den en gang du er i Østfold traktene.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår