Gå til innhold

Motor skrur seg av i fart og problemer med å starte

Ranger emnet


echris

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en A6 2005 2.0 tdi der motoren skrudde seg av i fart og bilen vil ikke starte igjen igjen.

Når jeg prøver å starte bilen så kommer det et klikk, lysene i dashbordet slukkes i 1-2 sekunder og lysene kommer på igjen.

 

Jeg hadde full akselerasjon når motoren døde - ca 3-3500 i turtall.

Dette har også skjedd 1 gang før men da startet bilen igjen etter noen forsøk.

 

Hvis starteren er gåen så ville vel ikke motoren ha skrudd seg av i fart?

 

Alt det elektriske ser ut som fungerer greit, bilen vil bare ikke starte.

 

Noen som har vært borti dette her tidligere?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den skrudde seg av/kubbet omtrent som en slo av tenningen, kan det være TDC føler. Veiakselposisjonsføler er et annet navn.

Venter du lenge, minst 15 minutt før du starter igjen og da starter den, så ja da tror jeg det er den.

Hadde det slik en gang på et annen bil.

 

TDC føler skal bryte bensin og tenning hvis du kresjer.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres som det kan være noe sånt som TDC føler. Første gang dette skjedde så fikk jeg starter bilen igjen etter noen minutter, nå er den helt død. 

Prøvde å diagnosere uten hell (usikker om han som gjorde det visste helt hva han drev med) så kom ikke lenger der heller.

Fikk taua bilen bort på Mekonomen så håper at de finner ut av det, og at det ikke er så dyrt som det føles nå...

 

Kan jordingsfeil eller en dau TDC føler skape disse problemene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir jo bare synsing når en ikke får målt den føleren.

Hos meg på den Lagunaen viste den 0 ohm når en beveget på ledningen inn på føleren. Skal ligge på 200 og noe hvis jeg ikke husket feil.

Og skal ligge stabilt når en beveger på ledningen. Så på min føler var det kontaktfeil i ledningen som gikk inni den.

Mange må skifte så kan være den hvis bilen din kuttet omtrent som du slo av tenningen.

 

Kan jo seff være noe annet og.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dommen kommet. Clutch og svinghjul og mekonomen skulle ha 20k for å fikse feilen.

 

Bilen var inne på kontroll nå for 2 mnd siden, husker jeg feil eller er det en post på kontrollen å undersøke slitasje på clutch?

 

Da burde i så fall møller ha plukket om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk TDC føler først. Mål og mens en beveger på ledningen inn på den.

Prisforskjellen er ca 20.000 da.

 

TDC føler måler på alle tennene på svinghjulet.

Får den beskjed om at svinghjulet ikke går rundt, stoppes motoren eller ved defekt TDC føler.

Det kan tenkes at den vil kutte eller prøve å småkutte ved at svinghjul mangler mange tenner, men er synsing fra min side da svinghjulet går kjapt rundt..

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI! TA EN DIAGNOSE!

 

En diagnose vil også gi beskjed om veivaksel sensoren er defekt.

Istedenfor å bruke unødvendig til på "elimineringsmetoden" så forteller diagnosen hva som er feil.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI! TA EN DIAGNOSE!

 

En diagnose vil også gi beskjed om veivaksel sensoren er defekt.

Istedenfor å bruke unødvendig til på "elimineringsmetoden" så forteller diagnosen hva som er feil.

Ja er lurt kanskje. Fastpris før du levere bilen inn.

 

Finner Kun hvis den er defekt hele tiden. Slik min var så fikk ikke data beskjed om at den var defekt.

Så jeg målte meg til det. Volvo sa nei det er ikke den..selv om jeg sa den målte 0 ohm.. De ville bare ha bilen for å tene penger.

Fikk ikke bestille hos de, da de måtte ha bilen inn.

Så bestilte en ny føler en annen plass.

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hvordan gikk dette?

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff... skjedde fruen og på passaten

AUDI A 6 (4B), 97-04, 2.4i Quattro Avant 165 hk 12.97-01.05, AGA/APS/AML/ALF/ARJ    

Modell:AUDI A6 4B   Motor:APS   År:1999   Måned:0   Reg. dato:19990609   KW:121   HK:165   Chassinr:WAUZZZ4BZXN125771   Drivstoff:Bensin       Gearkasse:Unknown   Dekk:195/65 R 15   Hjuldrift:4WD   Farve:GRÅ     Karosseri:Kombi 
Eneste biler som har vert bra i mitt eie har vert Renault, ellers bare hatt tyskere og ikke vert bra noen av de. Er ikke driftssikkert rett å slett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår