Gå til innhold

Knekt bærekule/bærearm (?) en måned etter EU-kontroll (bilder)

Ranger emnet

Betzyhansen

Anbefalte innlegg

Hei! Først vil jeg si at jeg ikke har peiling på bil og har heller aldri vært på forumet før, så beklager om jeg poster i feil underforum.

I skulle jeg parkere utenfor butikken, og svingte til høyre i sakte fart (sikkert gangfart) på helt flat bakke da den plutselig dunka fælt og hele høyre side foran på bilen gikk ned i bakken. Første jeg tente var at hjulet hadde falt av, men så så jeg at det var en slags "stang" som hadde falt av fra hjulet, og har senere kommet frem til at det er bærekula/bærearmen som er ødelagt. Det begynte også å lekke mye olje (ganske sikker på at det var olje i hvertfall) ut på bakken rett etter hendelsen.

Se vedlagte bilder.

post-155697-0-92254500-1465028802_thumb.jpg

post-155697-0-69109200-1465028803_thumb.jpg

post-155697-0-20019700-1465028804_thumb.jpg

post-155697-0-73443400-1465028804_thumb.jpg

post-155697-0-77039500-1465028805_thumb.jpg

post-155697-0-71384000-1465028806_thumb.jpg

Er det noen som har en forklaring på hva som kan ha skjedd? Hva kan årsaken til dette være? Det virker jo som en skade som ikke kan komme over natta, men har oppstått over tid.  Bilen var på eu-kontroll for ca en måned siden. Den ble ikke godkjent, men fikk kun påpek på defekt støtdemper høyre bak og slitne/rustne bremser/bremseskiver. Det er nå bestemt at bilen skal vrakes da den er gammel, sliten og godt brukt, så å fikse skaden er ikke noe tema. Jeg er bare veldig nysgjerrig på hva dette er for noe, og hvordan det ikke ble oppdaget. Nesten litt "nær døden-opplevelse", fordi vi senest dagen før kjørte på langtur og lå i over 100 km/t på E6. 

Jeg grøsser av tanken på hvordan dette kunne gått om det skjedde i fart. Synes det virker helt merkelig at de ikke så dette på eu-kontrollen, og ga kjøreforbud. Dersom dette er noe som burde blitt oppdaget har jeg lyst til å opplyse verkstedet om dette og evt kreve pengene for eu-kontrollen tilbake, men jeg vet ikke om det lureste er å gå rett til verkstedet - eller om jeg skal ta kontakt med statens vegvesen? Hvis noen har erfaringer rundt dette setter jeg pris på tips og råd! 

På forhånd takk for svar smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tretthetsskade i bærearmen, tilnærmet umulig å oppdage. Må fram med magnaflux spray for å kunne avdekke sprekker som ikke er synlig for det blotte øyet og det brukes ikke i bilbransjen.

Er ingen grunn til å ta dette med verken verkstedet eller SVV. PKK er kun en tilstandsrapport på daværende tidspunkt og mye kan skje/ha skjedd mellom PKK og skadetidspunktet.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Først vil jeg si at jeg ikke har peiling på bil og har heller aldri vært på forumet før, så beklager om jeg poster i feil underforum.

I skulle jeg parkere utenfor butikken, og svingte til høyre i sakte fart (sikkert gangfart) på helt flat bakke da den plutselig dunka fælt og hele høyre side foran på bilen gikk ned i bakken. Første jeg tente var at hjulet hadde falt av, men så så jeg at det var en slags "stang" som hadde falt av fra hjulet, og har senere kommet frem til at det er bærekula/bærearmen som er ødelagt. Det begynte også å lekke mye olje (ganske sikker på at det var olje i hvertfall) ut på bakken rett etter hendelsen.

Se vedlagte bilder.

attachicon.gif13389317_10154579049859523_2125772991_o.jpg

attachicon.gif13389050_10154579049954523_1926306033_o.jpg

attachicon.gif13340897_10154579049899523_2091777675_o.jpg

attachicon.gif13383497_10154579050014523_542265769_o.jpg

attachicon.gif13334386_10154579050159523_406631713_o.jpg

attachicon.gif13334298_10154579050229523_1397737228_o.jpg

Er det noen som har en forklaring på hva som kan ha skjedd? Hva kan årsaken til dette være? Det virker jo som en skade som ikke kan komme over natta, men har oppstått over tid.  Bilen var på eu-kontroll for ca en måned siden. Den ble ikke godkjent, men fikk kun påpek på defekt støtdemper høyre bak og slitne/rustne bremser/bremseskiver. Det er nå bestemt at bilen skal vrakes da den er gammel, sliten og godt brukt, så å fikse skaden er ikke noe tema. Jeg er bare veldig nysgjerrig på hva dette er for noe, og hvordan det ikke ble oppdaget. Nesten litt "nær døden-opplevelse", fordi vi senest dagen før kjørte på langtur og lå i over 100 km/t på E6. 

Jeg grøsser av tanken på hvordan dette kunne gått om det skjedde i fart. Synes det virker helt merkelig at de ikke så dette på eu-kontrollen, og ga kjøreforbud. Dersom dette er noe som burde blitt oppdaget har jeg lyst til å opplyse verkstedet om dette og evt kreve pengene for eu-kontrollen tilbake, men jeg vet ikke om det lureste er å gå rett til verkstedet - eller om jeg skal ta kontakt med statens vegvesen? Hvis noen har erfaringer rundt dette setter jeg pris på tips og råd! 

På forhånd takk for svar smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i det minste forlangt pengene for kontrollen tilbake. Slike feil skjer ikke over natta. Hadde verkstedet benda riktig med spaken, ville denne feilen vist seg. 

I utgangspunktet slurv eller manglende kunnskaper om disse bilene!

Riktig at sprekker kan være vanskelige å se, men her ser det ut som kula har jobbet seg ut over lengre tid. og hadde sprekken vært utenfor kula, kunne det vært vanskelig finne sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider