Gå til innhold

Ujevn gange A4 B5 1.8 ADR

Ranger emnet


Grimmee

Anbefalte innlegg

Har slitt litt med dårlig tomgang og ujevn gange på motoren.

Får ikke kontakt med feilkode leser.

 

Motoren starter helt fint og raskt.

 

Har hatt endel problemer med litt ujevn gange på rundt 3000 omdreininger. Motoren fusker noe, det kjennes nesten ut som om et hjul er ubalansert.

 

Pluggene var sotet ned så jeg antar motoren får feil blanding.

 

Har for et par mnd siden tatt en seafoam kur, det hjalp mye.

 

I denne runden:

 

Har byttet oljetrykksensoren da den lakk olje

Har byttet kjølevæskesensor da den var ødelagt.

HaR byttet termostat.

Har byttet lufte røret til sylinderhodeluftingen da den var kjeks.

Har byttet tennplugger

Har byttet tennspole. Fikk tak i en brukt hos huggeren, men lite sannsynlig at begge to har samme feil?

Har renset gasspjeldet og resten av huset.

Har renset luftmassemåleren.

 

***Har byttet Lambda sonde til en fra biltema.

***Har byttet luftmassemåler.

 

****Har byttet lambda sonde fra biltema til en fra Norsk bildelsenter

****Flushet Kjølesystem motor

****Byttet fra biltema termostat til en fra Norsk bildelsenter.

 

 

Neste er å bytte lambda sonde, skulle gjerne prøvd å rense den først, men den sitter bom fast og jeg tror ikke jeg klarer å få den løs uten å ødelegge den. Biltema sin lambda sone verktøy er søppel. Den utvider seg og glipper rundt. Skal klippe ledningen å prøve å få på en ordentlig fast nøkkel.

 

Hvordan er det med Biltemas Lambda sonder og Biltemas luftmassemåler? Regner ikke med at de har samme kvalitet som original, men det er da begrenset hvor lenge denne bilen har igjen å leve. Skulle gjerne hatt et par år til ut av den.

 

Eventuelt er det noe mer jeg burde ha sjekket for å få motoren til å gå igjen?

Endret av Grimmee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde batteriet og ECU koblet i fra inatt, satt det på igjen og bilen gikk mye bedre og jevnere. Den var mye mindre nølende.

 

Den er ikke helt 100% grei ennå, men mye bedre. Nå er den (nesten) kjørbar.

 

Fremdeles når jeg blipper gassen med varm motor litt dropper dropper turtallet godt under tomgang og motoren holder på å daue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor bruker mye bensin nå ja.

 

Kjøpte lambda på biltema dessverre, men den ser ut til å fungere greit. Det tok noen forsøk før jeg fikk den montert riktig.

Hadde ingen anelse om hvor ømfintlig den kunne være.

 

Prøvde å gjøre endel research rundt biltema sine sonder. Mye positivt og endel negativt. Men etter å ha lest endel om lambda

sonder generelt har jeg på følelsen av at mange av de negative opplevelsene kan skyldes feil montering?

 

Jeg kappet til slutt av koblingene målte opp til samme lengde som original ledningene, brukte en "bombesikker" snurre teknikk

og isolerte dem med høykvalitets krympeslange.

 

Men etter å ha lest om hvor sensitive dem er, skulle jeg ønske jeg hadde kjøpt en med ledning og plugg.  Sonden virker for

meg til å være litt for sensitiv pga. designet så det blir en veldig  risikofylt operasjon å skjøte på ledningene. Tror jeg kommer

til å bytte den ut til den fra bildelsenteret, den er komplett med ledning og plugg.

 

I ettersyn ble det til en dum avgjørelse, kunne like gjerne kjøpt en bosh med en gang...

 

 

Bilen begynte å gå dårligere når den ble ordentlig varm, men nå ser den ut til å gå bedre når jeg tok av ledningen til

luftmassemåleren. Er ikke det et tegn på at den er ødelagt? Før jeg byttet Lambda sensoren var det ingen forskjell

om jeg koblet til eller fra luftmassemåleren.

 

Har hatt luftinnsuget mye av og på, har ved et par anledninger glemt å skru til klemmene, men har ikke merket noe forskjell

når jeg har skrudd dem til igjen.

 

Jeg ser bildelsenteret har en luftmassemåler til en grei pris, er det et bedre alternativ en biltema sin? Den fra biltema henviser til

et annet orginal nr enn den jeg har på bilen min uansett.

 

Har bestilt noen flasker til med seafoam for å ta en kur til på den. Da den vel er sotet til godt igjen etter å ha kjørt et par uker

med for feit blanding.

 

Slik det står nå:

 

Motor starter helt fint.

Går relativt greit til den blir varmere.

Da går den tilsynelatende greit en liten stund, så plutselig dipper den på turtall og gassspjeldhuset begynner å prøve å korrigere

Så går den greit en stund til, kanskje CA 1/2 min og så dipper turtalet igjen og den prøver å regulere igjen.

 

Jeg prøvde igjen å koble ifra LMM og da stod den og gikk ganske lenge uten å dippe på turtall. Som sagt før jeg byttet lambda sonde

var det ingen forskjell på om LMM var koblet til eller fra.

 

Tidligere (etter problemene begynte) Var den skikkelig nølende når jeg kjørte den en tur, det tok litt så var det akkurat som den våknet litt

Dette har blitt mye bedre, fremdeles litt nøling men ikke så mye. Motoren mangler fremdeles kraft. Nesten som en 1.6 istedenfor en 1.8.

 

Og ja motoren bruke MYE bensin, veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny luftmassemåler fra bildelsenteret gjorde mye godt for bilen. Den har helt sluttet å dippe på gassen og går relativt greit nå.

Litt nølende på tredjegiret fremdeles og føles litt dau generelt. Ikke voldsomt, men tror det mangler litt drag.

 

Når jeg har tatt så mye på bilen tenker jeg jeg tar og kjører en rens på dysene også.

 

Skal ta bilen ut en tur nå og teste ordentlig. Om alt virker OK da skal jeg ta å skrive opp en liten liste av hva

og gjøre, hvordan evnt skjøte lamda sonde etc. Ser det er mange rundt om som sliter med hva jeg har slitet med,

og det er mye info rundt på nettet, men ser ikke noe sammendrag med forklaringer. Kanskje det kan hjelpe noen

andre å få det samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Byttet over til en lambdasonde og termostat fra bildelsenteret. Alt ble mye bedre enn det var.

 

Motoren går bedre nå enn noen sinne før i mitt eie.

 

Jeg sjekket pluggene i helgen og for en gangs skyld var ikke pluggene sotet ned og det var gledelig å se!

 

Men den er fremdeles ikke problemfri.

 

Nå er det litt fjusking i spekteret fra 2500-3100 rpm. Spesielt om jeg har sluppet gassen litt og gir gass igjen,

Litt nøling og motoren gjør ett lite "byks" før den drar på igjen. Det føles som om den hopper over et slag før den setter til verks.

 

Om jeg bremser på motoren i samme turtallsområdet fjusker den når den bremser og gjør et byks når jeg gir gass igjen.

 

Finnes det en grei måte å teste "coilene" på? Eller har noen noen forslag på annet som kan lage de problemene?

 

Se første post for oppdateringer på hva som er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår