Gå til innhold

Fagprøve som bilmekaniker

Ranger emnet


knut811

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nå er det snart tid for å ta fagprøve som bilkmekaniker. Nærvene begynner og komme, og vil gjerne ha litt tips av folk som allerede har vært borti dette. 

 

Har fått noen eksempeloppgaver som jeg kan begynne og forberede meg til, legger ved oppgavene så kanskje dere kunne nevnt litt i stikkordsform hva som er viktig å få med under de forskjellige oppgavene. 
Om noen også har sin egen forberedelsesdel de kunne delt med meg, hadde jo det vært flott. Veldig greit å se hva andre har gjort tidligere smile.gif Er jo selvfølgelig ikke ute etter å kopiere noen eller noe slikt. Men greit å kunne fått litt forslag til hva jeg skal skrive, burde ha med.

 

Håper noen tar seg tid til å lese igjen dette og komme med noen tips. På forhånd takk for hjelpa.

 

 

Oppgavene jeg har fått er (mange av disse er det stor sannsynlighet for at jeg får på fagprøven):

 

 - Du skal kontrollere motorens smøresystem. Resultatet skal vurderes og eventuelle reparasjoner foreslås.

 

 - En kunde klager over dårlige bremser. Du skal foreta nødvendige kontroller. Resultatet skal vurderes og eventuelle reparasjoner foreslås.

 

 - Du skal foreta en 4-hjulskontroll. Dette innbefatter også eventuell justering av vinkler. Resultatet skal vurderes og eventuelle reparasjoner foreslås.

 

 - En bensinmotor starter ikke. Du mistenker feil i tenningssystemet. Foreta de nødvendige kontroller. Resultatet skal vurderes og eventuelle reparasjoner foreslås.

 

 - En kunde klager over at batteriet stadig er utladet, foreta de nødvendige kontroller for å finne eventuelle feil. Resultatet skal vurderes og eventuelle feil skal foreslås.

 

 - Kunde klager på at airbag-lampen lyser. Foreta de nødvendige kontroller for å finne feilen. Resultat vurderes og eventuelle reparasjoner skal foreslås.

 

- En kunde klager over en klaprende lyd ved gasspådrag i sving. Det er forhjulstrekk på bilen. Foreta nødvendige kontroller for å finne eventuelle feil. Resultatet skal bedømmes og eventuelle reparasjoner foreslås.

 

 - En kunde klager over svakt hovedlys, foreta de nødvendige kontroller for å finne eventuelle feil. Resultatet skal vurderes og eventuelle reparasjoner foreslås.

 

Du skal foreta en totalvurdering på et bremseanlegg inkl. ABS systemet. Resultatet skal vurderes og eventuelle reparasjoner foreslås. 

 

Du skal foreta feilsøking på motorstyringssystemet. Ta utgangspunkt i at motoren ikke starter. Resultatet skal vurderes og eventuelle reparasjoner foreslås.

 

En kunde klager over problemer med girkassen. (Ev. løs girkasse)

 Foreta feilsøking, resultatet skal vurderes og eventuelle reparasjoner foreslås

 

Du skal skifte registeroverføringer på en motor. (Eventuelt demontere og montere)

 

Under din gjennomføring av arbeidet har du kommet bort i mange punkter som ligger under helse, miljø og sikkerhet. Redegjør for hvordan du forholder deg til disse. Du skal også fortelle og vise hvordan bedriften utfører kildesortering og behandler spesialavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måle oljetrykk er for eksempel en del av å kontrollere motoren smøresystem. Se etter lekkasjer osv. 

 

Dårlig bremser. Rust på bremseskiver, bremsevæske som lekker. Calipper som går treigt. Bremsevæske er gammel og har kokt pga høyt innhold av vann som fører til at den mister egenskapene sine. 

 

firehjulskontroll. Gå over for og bakstilling for å se at det ikke er slakk i foringer og ledd. Sjekke lufttrykk i alle dekkene før du starter. Pugg hjulvinklene, caster, camber og spissing er de viktigste. Forklare hva som skjer og hvordan bilen oppfører seg om vinklene er feil. 

 

Bensinmotor som ikke starter. Start alltid med en diagnosetest, se på verdier på motor. Driver du med nyere biler, så kan du se om releet til bensinpumpa er aktivt. Se om det kommer signal fra possisjonsfølerene til motoren. Sjekk så om det er gnist. Er det ikke gnist, sjekk strøm inn til coil o.l. 

 

Batteri som blir utladet. Sjekk ladespenning. Mål spenningen inn på batteriet og spenningen ut i fra dynamo, evt dårlig kontakt og eller dårlig jording. Deffekt dynamo eller dynamo som lader for dårlig. 

 

Airbaglampe som lyser: Les ut feilkoder og ta det derfra. Det som går igjen i 8 av 10 tilfeller er dårlig kontakt i kontakta under setet, om setet blir flyttet mye frem og tilbake. Løsningen er å klippe bort kontakta og skjøte sammen ledningene med for eksempel loddeskjøter. 

 

Klapprende lyd i sving ved belastning er som regel tegn på deffekt drivknute. Sjekke at mansjetten er hel, det er som regel deffekt mansjett som fører til deffekt drivknute. 

 

Svake hovedlys. Kan være flere ting. Sjekk først spenningen inn på kontakta til pæra. Sjekke at kontakta inn på pæra ikke er svidd eller irra. Er det i orden, så må du sjekke spenningsfallet i ledningen ved å sammenligne det med spenningen på batteriet vs spenningen som kommer fram til pæra. Løsningen kan være å montere et ekstra rele til hovedlysene om det er høyt spenningsfall. 

 

Totalvurdering av bremsesystem. Lese ut feilkoder på abs-systemet om det er klager på at den ikke virker eller at lampa lyser. Sjekke alt av bremser, klosser, skiver, glidere. At ingenting henger på, er utslitt, bremseskivene er over minstemålet, ikke rust på anleggsflata på bremseskiva osv. 

 

Koble til diagnoseapparat også ta det derfra. 

 

Problemer med girkasse. Sjekke alle festene som holder girkassa at disse ikke har mye dødgang. Kjenner ofte det på girstanga at den flytter mye på seg under hardt pådrag. Sjekke at det ikke er slakk i giroverføringa. Her er det ofte mange foringer og stag som jobber sammen. 

 

Registerreim skiftes med bruk av veiledning fra verkstedhåndbok. Viktig at alle slitedelene som registeret består av blir skiftet samtidig. Vannpumpe, strammehjul og løpehjul. 

 

Hms. Bruke det verneutstyret du har når det trengs. Vernebriller, hørselvern osv. Si i fra til dine kolleger når du skal bruke ting som bråker mye. Vinkelsliper, luftmeisel o.l så får du plusspoeng om sensoren hører det. 

 

Om du har jobbet på samme plassen i to år, så bør du være godt kjent med rutinen når det gjelder håndtering og sortering av spesialavfall. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv veldig nervøs for fagprøva, men når den var over så synes jeg det var egentlig ganske slapt. 

De to som var sensorer der jeg tok prøva var kanskje innom meg i to timer til sammen på 4 dager. 

Det viktigste er at du gjør en bra jobb på det skriftlige og viser at du vet hvordan du skal løse oppgaven. 

 

Det jeg ble spurt om når sensorene så på det jeg gjorde var: Koble til diagnoseapparat, se på verdier fra motorstyreenheten. Avgassmåling, forklare hva som kan være feil om en av de er for høye. Bruke multimeter. Koble opp og tolke hva som må gjøres for og rette oppe alle hjulvinklene på en firehjulskontroll. Kan du det utenat, så skal det mye til før du stryker. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår