Shiqwita Skrevet Juni 18, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2016 Halloen! Byttet nylig motor på min A4 B5 1.8 turbo.. Orginal motorkode var AJL ny motorkode er ANB (hadde delebil stående) Bruker følgende fra AJL (for å beholde de 30 hestene ekstra) Turbo (hørt AJL har større,flyttet over for å være sikker) dyser (var lettere å skru av 2 skruer og ta av hele fuel rail) lmm ecu elnett Innsug forge resirk Bilen startet og gikk fint før toppakning røk over natten (vært dårlig lenge) når jeg har flyttet over alt og satt i motor og alt er klart til oppstart så er den veldig tungstartet, brukte 1 stk batteri før den startet.. nå starter den lett og går rent uten fjusking før tenning blir kuttet og den før ut Startsperre lampe lyser/blinker ikke Motorlampe lyser ikke idetheletatt. (husker ikke om denne har lyst tidligere ved å skru på tenning) koblet derfor opp med Vw tool da dette har funket før for å lese ut feilkoder (tenkte om jeg hadde glemt å koble på noe,så skulle sjekke etter feilkoder) fikk ikke kontakt med ECU med dette Prøvde da med VAG-COM som da heller ikke fikk kontakt med ECU (funket før) får heller ikke kontakt med display/instrumentpanel ALT annet får jeg kontakt med (radio,bremse etc) Sjekket alle sikringer og testet alle releer alt ok (ett som jeg ikke husker navn på hadde veldig høy motstand "70 Ohm") om man kobler ut alle sensorer så kommer heller ikke motorlampen.. sjekket alle jordingspunkt i motorrom og i dashbord ------- Alt OK. sjekket etter vacum lekkasje ------------------------------------ Alt OK sjekket ECU kontakt ---------------------------------------------- Alt OK. (kontakt rens, selv om der ikke var irr) ecu'en ble aldri gjort noe med før startproblemet oppstod (begynte å se etter dårlige kontakter osv) ECU funket fint før motorbytte er ganske oppgitt akk nå etter 3-4 dager feilsøking.. noen som har ett ordentlig koblingsskjema som jeg kan måle meg frem til? mulige feil som jeg tror ECU gåen (selv om den funket før bytte og ingenting er rørt) kortsluttning en plass ECU passer ikke til ANB (men burde alikevell fått kontakt med ecu via diagnose......) at noen kjenner en kar som kjenner ei ku som kjenner ei geit som kjenner en kar som har peiling så hjelper dette VELDIG bor du i ålesund området så er dette ett svært pluss om du vill ta en titt! Regnr for dem som trenger d mtp koblingsskjema DJ 85466 Frieksos ved downpipe flens, derfor masse lyder :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Juni 19, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 Høres veldig ut som startsperre, da den går akkurat like lenge hver gang du prøver. Nøklene er programmert opp mot startsperra, som jeg regner med ligger i motorstyreenheten på den. Kan jo og hende uten at jeg er noen Audi-ekspert at det blir feil med kontakt til instrumentet når du setter i en annen styreenhet enn orginalt. Hadde nok heller prøvd å sette tilbake det opprinnelige ledningsnettet sammen med styreenheten. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shiqwita Skrevet Juni 19, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 det er det som er rart, styreenheten, instrumentet og nøkkelen alt er koblet opp til opprinilig i bilen er det jeg bruker nå var nettop derfor jeg bruker mye fra AJL for å unngå startsperren samt beholde 180hk istede for å gå ned til 1501.8 motoren er 99% identisk, små forskjeller som innsug og turbo (som jeg bruker fra min orginale motor) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Juni 19, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 Da kan det jo for eksempel være at du har glemt et jordingspunkt, eller en liten ledning som er godt gjemt. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Juni 19, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 Nå er jo ecu mapet opp til den motoren som den sto i.Det er vel det feilen ligger.Da også blir startsperren feil.Først må du lese av configfila mappet av motorstyringen, mappet så laste det inn på nytt modifiserte det inn på din.Så det blir riktig.Eller ta den andre ecu montere den også chipe den opp. Så du får ut antall like mye hk.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shiqwita Skrevet Juni 19, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 ja, men ANB og AJL er omtrent samme motor, eneste som skiller er turbo og software på ecu som jeg igjen bruker fra AJL motoren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Juni 19, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 Kan vere forskjell på ecu uansett,om det er nesten likt. Så i grunn ville jeg prøvd ecu fra anb. Og flyttet den over så ser du fort om den er mere komfortabelt med den. Også ta en grundig sjekk på følere om alt sitter riktig og fast. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shiqwita Skrevet Juni 19, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 har hatt d i bakhode, men man skal alikevell fått tilgang til ecu via diagnose :/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Juni 19, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 Du skall kunne gå inn. Men spørs om du har tatt livet av noe. Bruker du vag com så skal du klare å komme inn på den delvis da. Er jo to ulike dette som er byttet om. Dermed så er det ikke sikkert du kommer inn på alt. Før det er riktig programvare på den du har.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shiqwita Skrevet Juni 19, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 skal da ikke har noe å si hvilken motor som står i sålenge ecu, elnett og alt inni bilen er det bilen kom med orginalthar funket med vag-com før... så er ikke endret noe der mtp software/programmvare... kan også nevne at motorlampe ikke lyser, ikke engang ved tenning har ikke tenkt over dette så vet ikke om den har lyst ved tenning tidligere... ellers er ALT elektrisk urørt annet enn å koble ut kontakter fra motor som sto i bilen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Juni 19, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 Motorlampa har ikke jeg heller. På min men jeg har endra noe på software på min. Men har tilgang til ecu med vag com. Men startspere er ikke samme som du har fra før og det kan være den som slår inn. Er vel 99% at du må kode om ecu.vin,immo,kode. Da legger du inn koden som er i cluster og nøkler fra passatprogram startsperre fra gamle til ny. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Juni 19, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 Mitt resonement av det du beskriver::: Du får ikke kontakt med ECU med VAG-COM (men OK mot andre enheter). Instrument viser ikke motorlampe, og heller ikke startsperre-lampe. Dette tyder på at det ikke er forbindelse til ECU hverken fra instrument eller OBD2 kontakt. Når ECU ikke får kontakt med startsperra som sitter i instrument stopper den motoren, og siden det ikke er forbindelse lyser da heller ikke startsperre indikatoren i instrumentet. Dette tyder da trolig på enten feil i ECU, eller ledningsfeil. Edit: Kanskje sjekke med VAG-COM om instrument og startsperre har noe feilmeldinger vedr. forbindelse med ECU. Jesper1201 reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shiqwita Skrevet Juni 19, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 testet med startgass ista, og da gikk den sålenge den fikk gassgikk dermed bak, og kakket på pumpen mens man startet og sålenge man kakket på pumpet så holdt den seg mye lenger enn før...har no gått 355K km så er vell en mulighet at denne har blitt dårlig :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Juni 19, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 Du må jo prøve å bytte over pumpa om du har fra den andre bilen og se.om den blir noe bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shiqwita Skrevet Juni 19, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2016 var planen det :)Oppdaterer dere her imorra :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.