2Lbrakk Skrevet Juni 22, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2016 Hei, har nylig hatt problem med dpf på min Audi A4 b7 2.0tdi. Har vært på verksted og fått renset filteret og kjørt regenerering på det. Funket helt fint inntil for et par dager siden da jeg kjente bilen begynte å lugge igjen, prøvde å kjøre tvungen regenerering på det selv, men uten nytte. I dag tettet filteret seg helt og bilen starter ikke. Ringt verksted og de sa jeg hadde to muligheter, enten kjøpe nytt dpf(22000kr), eller fjerne dette helt. Har bestemt meg for å fjerne det, da jeg ikke orker å bruke en månedslønn på å kjøpe nytt for at det samme problemet kan oppstå igjen. Lurer på erfaringer rundt fjerning av dpf? Og om noen vet om noen verksted som tar på seg bortkoding av dpf(motorlampe og dpf lampe) i nærheten av Fagernes i Valdres? Hva skjer om jeg velger å ikke kode bort dpf? Takk for svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juni 22, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2016 Fjerner du DPF vil du nok få røde tall på avgass testen på PKK (EU kontrollen). Da er du jo like langt, da må du inn med DPF igjen. Og nytt originalt filter ligger nok på 22 tusen ja, men sett flere annonser på finn.no på DPF til under 5000kr. Det er da nye fra butikk. F.eks dette, passer ikke din Audi da. Kan være at samme firma skaffer til din ;) http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=54604780 Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2Lbrakk Skrevet Juni 22, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2016 Hørt om flere som har kommet gjennom EU uten problem med fjernet dpf? Isåfall blir det å sette inn uoriginal dpf ja, takk for hjelpen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Burns Skrevet Juni 22, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2016 Er nok ikke alle kontrollører som er like flinke med å sjekke avgass tenker jeg. Men blir det oppdaget så er det ingen vei tilbake igjen utenom å montere ny DPF og programmere tilbake igjen. Har ikke mulighet til å dra et annet sted får å ta en ny PKK nå lenger, den første kontrollen forblir gjeldene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Juni 22, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2016 Den enkleste måten å bli kvitt partikkelfilteret er å ta ned det orginale, ta ut innmaten og montere igjen. Det sitter en sensor som måler trykkforskjell på begge sider av filteret, den gir en feilkode når filteret er tett. Hvis filteret bare er en hul boks vil det ikke være noe trykkforskjell å merke. Feilmelding så er det bare å fjerne denne med omprogrammering av ECU med vag com eller hos møller. Eller med et chipsenter dem programmerer bort også. Bare husk om du vil fjerne dette eller bygge om, sette inn erstatter som du kan få kjøpt så må du melde fra til SVV/ Tollvesenet da blir årsavgift lik en bil uten dpf. Om du ikke melder ifra så kan du få trøbbel senere. Dette er ikke ulovlig men må bare meldes inn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juni 22, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2016 Men vil de godta høyere avgasser hvis man fjerner DPF og rapporterer dette til biltilsynet? Er det nok? Høres litt for enkelt ut Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juni 22, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2016 Nå er det opasitet/partikler som er det kritiske, så hvis motor er rentbrennende med lite koks så er det nok ikke noe problem, men det vil du finne ut ved første PKK. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Juni 22, 2016 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2016 Du må kontakte Tollvesenet og SVV. Før en gjør noe som helst. Og dette må registreres opp i systemet at du har bil uten DPF . Om du får det godkjent så vil du måtte betale mere i avgift på dette så årsavgiften vil da bli mye dyrere. Nå er det jo ca mellom 7 og 8 årsiden jeg gjorde dette. Fikk det da så igjennom men da betale full avgift på den bilen. Og det hva vel den tida ikke alle biler hadde dette Men har ikke denne bilen lenger nå.. Vet at det skulle bli noe strenge regler rundt om dette. Og nå er det vel hysteri rundt nox og avgasser Så om dem vil godkjenne dette nå er vel kanskje litt mer usikkert. Det blir nok vanskeligere framover få gjort noe sånt. Men å fjerne innmaten er ingen sak så lenge bilen holder seg innenfor kravet på avgasser. Så vil du heller ikke få noe feil på EU. Nå vet jeg om del folk som har gjort dette for ikke så lenge siden og det har godt bra på kontrollene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.