Gå til innhold

Motortemp varierte fra 90 og ned til 70 grader Passat 1,9 2006

Ranger emnet


Steinar31

Anbefalte innlegg

Bilen bruker alltid å ha stabile 90 grader, det er ikke noe jeg følger aktivt med på, men det skjer nå og da at man følger med.

Mine erfaringer er at uansett om det er vinter eller sommer, så er temp stabil.

Det bruker aldri å variere, det varierte litt når topp pakningen var røket rundt juletider.

 

Men i dag, på vei til jobb som er en tur på 40 minutter (4,2 mil) så ser jeg at temp varierte mange ganger, ned til 80 grader, og så opp til 90 grader igjen, så etter noen minutter ned til 80 grader, så videre ned til 70 grader kun på få sekunder, så etter noen sekunder øker temp igjen til 90 grader. Dette skjedde flere ganger.

Faresignal?

Bil gått 205.000 km
Topplokk byttet på 195.000 km
1,9 TDI
Termostat ble byttet februar 2016.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd dette før så det var litt merkelig. Skal sjekke om det skjer når står i ro og, men det kan bli langdrygt. Det skjedde ca 2 til 4 ganger på en 40 minutters tur i dag.

Termostaten ble byttet da topplokket ble byttet i februar 2016. Det var et Meca verksted som utførte byttet, mer enn dette vet jeg ikke dessverre.

Er det stor jobb å bytte temperaturgiveren? klarer man dette selv, om man ikke er bilkyndig.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo også slike symptomer en kan få når termostaten begynner å henge, og synd å si det - men nesten alle ettermarkeds termostater er drit dårlige.

Meca pleier stortsett å ha bra deler så skal ikke svartmale de, men den andre verkstedkjeden som starter på M derimot.. 

Dog. kanskje litt tidlig at den henger etter bare 4-5mnd, men ikke umulig. Start med temp.giveren du, billig sak du bytter på kort tid.

 

Det er helt ufarlig at nåla flytter på seg, heller ikke kritisk at faktisk motortemp. varierer med 20 grader - men det er jo en grunn til det.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 40 mil forrige søndag, da ville bilen ha litt olje (gul varsel lampe) bilen fikk da en liten skvett, kanskje litt for liten skvett (underkant av 1 DL) fordi 60-70 mil senere ville bilen ha mer olje, da fikk den 1,5 DL. Bilen var innom verkstedet som bytta topplokk forrige mnd pga en lekkasje lyd (svak suselyd ved gasspådrag) da fant de en knøttliten olje lekkasje som de fikset, ellers sa mekaniker at det så veldig greit ut ellers, ikke svetting eller andre typer lekkasjer.

Prøver med temp. giveren så ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

update:

Da er termostaten og temp.giver byttet og dette løste ikke saken.
Temp svinger fra 90 til 70 grader, spesielt når man gir på.

Mekaniker mente det kunne være itt på ledningnettet et sted som gjør til at motoren beveger seg litt ved kraftigere gasspådrag som fører til temp. endringene.

Mekaniker mener ingenting trenger å gjøres før annet elektronikk på dashbordet begynner å oppføre seg rart.
 

Har du forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg veldig om en gammel (2001) ford mondeo som fikk en del olje i kjølevannet. Kjølevannet ble veldig tykkflytende og det innvirket på tempsensoren, som da oppførte seg slik du har forklart i første post. Historien endte med at motoren fikk totalhavari og ble byttet ut. Men kjølevannet var da helt majones og brunt.

 

Du har selvfølgelig "fin* farge på kjølevannet og ingen tegn til vann i olja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår