haagen1 Skrevet Juli 6, 2016 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2016 Hei fått påvisst slitt fremre nedre bærekule (forran) av verksted.Lurer på om det er farlig å kjøre bilen med slitasje på denne kula?Søkte litt på nette fant del: https://www.skruvat.no/Bærekule-P13183.aspxkostet ikke så mye.Hvordan er disse å skifte ? Å hvordan sjekke hvor mye slark det er i denne bærekula?Bilen er en mitsubishi galant g7 96 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juli 6, 2016 Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2016 Ja, det kan være farlig og bærekuler skal tas alvorlig. I worst case kan kula hoppe ut og hjulet/hjulopphenget delvis løsne, du vil miste all retningsstabilitet og kanskje all styring.Får ikke frem noe på linken. Regner med det er McPherson oppheng på denne og da er det en enkel sak å bytte kule.Enten må hele nedre bærearm byttes eller så kan kula byttes alene, den er da enten skrudd eller klinka fast.Er den skrudd/klinka bør du ta en forstillingskontroll etterpå, men ikke absolutt nødvendig. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haagen1 Skrevet Juli 7, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2016 Ja, det hørtes ikke bra ut i det heletatt. Ikke fått kjørt med bilen enda å fått testa, men den er snart kjørbar. Tenkte å ta en titt på den bærekula, hvordan kan jeg se om den er veldig slitt? Å hvordan kjøre får å sjekke om tilstanden? Her er link: skruvat.no/Bærekule-P13183.aspx (kopier&lim inn) Skal se om jeg får bytta denne selv, eller må jeg på verkstedet igjen(brukt fleretusner der nylig på den gamle bilen) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juli 7, 2016 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2016 Jeg har også fått påvist slitte bærekuler på bilen min. Samme som på bilen din. Jeg merker at bilen er ustabil. Den vet ikke helt hvor den vil gå på ujevn vei. Så du kan jo finne en dårlig vei, med mye telehiv eller typisk norsk vei og se om du merker noe. Tviler på at du klarer å se om kula er dårlig uten å ha demontert den. Jeg sjekket min og den ser fin ut, men den er slitt. Skal være mulig å få byttet selv. Jeg ser ingen problemer med å bytte selv. Av med hjulet, Skru av, bruk gjerne en jekk til å støtte opp hvis det er noen armer som faller ned. Bytt bærekula og skru alt sammen. I følge Møller er det ikke behov for 4 hjulskontroll etter at man har byttet bærekula. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juli 7, 2016 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2016 Det er litt opp og ned om det er nødvendig med forstillingskontroll etter bytte av bærekule, det kommer ann på hvordan hjulopphenget er bygd. På multilink opphenget til Audi trengs det ikke, (mange andre også, men siden B8 var eksempel over ), men på veldig mange McPherson oppheng er bærekulene ofte skrudd eller klinket fast i bærearmen og da ofte den typen som på bildet under, disse kan camber justerer med og derfor er det greit å ta en hjulstillingskontroll for å sjekke/justere hvis camber er utenfor spec. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haagen1 Skrevet Juli 8, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2016 Hei, vært å prøvekjørt bilen nå. Ved litt hard nedbremsing er det litt risting i rattet, men ikke i bilen, den er stabil. Ved kjøring på fartsdomp i høyere fart, klunk lyd venstre side. Men ikke alltid lyd, kun VED HØYERE FART. Men ikke alltid klunklyd selv høy fart. Ved kjøring hullet vei eller hullet asfalt. Ingen lyd bilen er stabil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet September 11, 2016 Rapporter Share Skrevet September 11, 2016 for å sjekke om bærekulen er mye slitt er det enkleste å jekke opp bilens hjul så ganske enkelt få noen til å prøve å bryte på hjulet i forskjellige retninger mens du stikker hodet inn på baksiden av hjulet å ser om det er slakke. eller kjenner på den mens noen bryter litt på hjulet. Er kulen så mye slitt at det er farlig å kjøre med bilen skal verkstede gi kjøreforbud på bilen. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.