Gå til innhold

Turtallsvandring A6 2,7 TDI

Ranger emnet


Kjell Vell

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bilen det er snakk om er en 2007 Audi A6 2,7 TDI Q med automat.

 

Når jeg er ute å kjører og slipper gassen så vandrer turtallet, omtrent 200 o/min vandring.

Hva kan problemet være?

 

Har lastet opp noen videoklipp av speedometer og turtall:

  1. https://youtu.be/Sb0j6WaUZ1s

  2. https://youtu.be/Fo9Et7M2DJk

  3. https://youtu.be/CCCMwQUa1BM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt diagnose på bilen og fått følgende feilmeldinger:

 

 

 

Address 01: Engine        Labels: Redir Fail!
   Part No SW: 4F5 910 401 L    HW: 4F0 907 401 C
   Component: 2.7L V6TDI  G000AG  0010  
   Revision: --H04---    Serial number:               
   Coding: 0011372
   Shop #: WSC 02334 758 00200
   VCID: 2A5C9A8785EC8E6E23-807E

2 Faults Found:
005658 - Glowplug for Cylinder 1 (Q10)
               P161A - 001 - Open Circuit
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01110001
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 147258 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2015.06.25
                    Time: 09:47:48

             Freeze Frame:
                    RPM: 945 /min
                    Torque: 140.4 Nm
                    Speed: 4.5 km/h
                    Duty Cycle: 8.0 %
                    Voltage: 13.76 V
                    Duty Cycle: 20.9 %
                    Temperature: 17.1°C

005662 - Glowplug for Cylinder 5 (Q15)
               P161E - 001 - Open Circuit
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01110001
                    Fault Priority: 0
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 147258 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2015.06.25
                    Time: 09:47:48

             Freeze Frame:
                    RPM: 945 /min
                    Torque: 140.4 Nm
                    Speed: 4.5 km/h
                    Duty Cycle: 8.0 %
                    Voltage: 13.76 V
                    Duty Cycle: 20.9 %
                    Temperature: 17.1°C

Readiness: 0 0 0 0 0

 

 

 

Address 19: CAN Gateway        Labels: 4L0-910-468.lbl
   Part No SW: 4L0 910 468 A    HW: 4L0 907 468 B
   Component: J533__Gateway   H06 0060  
   Revision: 00H06000    Serial number: 1100B0791181AE
   Coding: F7519E7730020600
   Shop #: WSC 02334 758 00200
   VCID: 2D56919BB4029956C6-8078

1 Fault Found:
00470 - Company Comfort Databus in Single Wire
            011 - Open Circuit
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 01101011
                    Fault Priority: 3
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 248
                    Mileage: 124293 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2014.02.17
                    Time: 08:26:18

 

 

Kan noen av disse feilmeldingene være relatert til problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom TCC er problemet, kan et olje/filterskifte på kassa være 1.steg.

 

Se denne:

 

Technical Service Bulletin Transaction No.: 0 

32 Shudder or RPM fluctuations while at cruising speed Release date: Feb 3, 2012 

 

Condition

 

Customer may report shudder or RPM fluctuation while at cruising speed in 4th, 5th, or 6th gear. 

 

Technical Background

 

Torque convertor clutches may have excess slippage while cruising.

 

Production Solution

 

Not applicable.

 

Service

 

1. 

Check and verify that the software is at the highest level using TSB 2028053, 37 TCM software update for downshift concerns or 2028279, 37 Shift concerns when slowing vehicle. Also, check that the fluid level and condition is clean, full, and matches the required color per the applicable TSB. 

 

Tip: If needed, update the software of the transmission and change the fluid before proceeding with this TSB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke, og orker ikke begynne å grave i teknisk dokumentasjon om denne kassen, men i en viss hastighet/i et visst gir låser converter seg (eller skal ihvertfall gjøre det..) så hvis denne turtallsvandinga også skjer i høyere hastighet kan det være et tegn på at converter ikke låser. Hvis det bare foregår i lav hastighet og lavt gir er det som Kjetilr skriver, helt normalt.

 

"Normalt" pleier converter å låse seg i 3. gir eller i hastigheter over 50-60km/t men det varierer fra bil til bil og fra software til software.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår